Hoppas tråden hamnar i rätt forumdel, men jaja nu till frågan:
Har fått en liten påhälsning av något/någon på min plastbakruta på S2000-cabben så det är ett stort hål i plastrutan och måste alltså bytas
* Går det bara att byta ut rutan till plast/glas eller måste man byta hela sufletten?
* Hittade en annan tråd på forumet med döda länkar till guider på hur man gör...
* Kan man höra om det går på försäkringen att byta?
* Är det något man kan göra hemma i garaget? Min tumme sitter någon millimeter från "mitt i näven"
Byta Bakrutan (plast) på en Honda S2000
- Axzza
- Bil: Honda Del Sol
- Namn: Lasse Wilhelmsson
Jag skulle tagit kontakt med någon som syr kapell, t.ex: http://www.kapell-annat.se, dock tillverkar dem till båtar men borde vara samma grej tycker man, så reparerar dem det.
Men kolla först med ditt försäkringsbolag o hör vad dem kan hjälpa till med
Men kolla först med ditt försäkringsbolag o hör vad dem kan hjälpa till med
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Ängelholm
Om en ny plastruta ska sys in i sufletten måste man montera av sufletten (för att få in den i symaskinen).
Jag skulle ta mig en funderare på hur gammal den är och i vilket skick den är, det kanske är värt att byta hela till en ny på en gång när man ändå ska ha bort den.
Sedan beror det på hur mycket mitt-i-handen din tumme sitter för suffletter kan man köpa löst och monteringsanvisningar brukar gå att hitta på youtube som instruktionsfilm (har i alla fall sett det för andra bilmodeller). Har man bara tillgång till lokal/plats där man kan hålla på så har du hela vintern på dig att jobba.
Men även om du lämnar bort jobbet så kan jag tänka mig att just arbetskostnaden är det dyra i det här fallet och då kanske det också är smartare att byta till ny. Jag vet inte var du bor men det kan löna sig att titta runt lite efter lämplig firma som gör detta jobb, tänk på att det inte nödvändigtvis behöver vara en kapellmakare som gör jobbet eftersom det inte rör sig om något sömnadsarbete att byta sufflett -bara skruvjobb, en vanlig bilverkstad kan säkert hantera detta.
Sedan är det en fördel med glasruta istället för plast, den går inte lika lätt sönder.
Jag skulle ta mig en funderare på hur gammal den är och i vilket skick den är, det kanske är värt att byta hela till en ny på en gång när man ändå ska ha bort den.
Sedan beror det på hur mycket mitt-i-handen din tumme sitter för suffletter kan man köpa löst och monteringsanvisningar brukar gå att hitta på youtube som instruktionsfilm (har i alla fall sett det för andra bilmodeller). Har man bara tillgång till lokal/plats där man kan hålla på så har du hela vintern på dig att jobba.
Men även om du lämnar bort jobbet så kan jag tänka mig att just arbetskostnaden är det dyra i det här fallet och då kanske det också är smartare att byta till ny. Jag vet inte var du bor men det kan löna sig att titta runt lite efter lämplig firma som gör detta jobb, tänk på att det inte nödvändigtvis behöver vara en kapellmakare som gör jobbet eftersom det inte rör sig om något sömnadsarbete att byta sufflett -bara skruvjobb, en vanlig bilverkstad kan säkert hantera detta.
Sedan är det en fördel med glasruta istället för plast, den går inte lika lätt sönder.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Du kan köpa bakdelen med plastrutan ny från Honda. Dyr i sverige men billig ifrån usa. Sitter med dragkedja och lite lister o clips. Dock inget man ger sig på om man har tummen mitt i handen.. Jag var överförsiktig första gången jag bytte och då tog det 6-7timmar. Om man är två gör man det lätt på 3h om tummarna sitter där dem ska 
Kostnad för ny bakre sufflettdel är nog lägre än vad självrisken är. Kostar ca 2k.
Kostnad för ny bakre sufflettdel är nog lägre än vad självrisken är. Kostar ca 2k.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Delen med rutan går att köpa löst, så är din sufflet hel och i bra skick är det onödigt att byta hela.
Denna del kostar runt 4000kr hos en Honda återförsäljare, och det tar cirka 5 timmar att byta.
Denna del kostar runt 4000kr hos en Honda återförsäljare, och det tar cirka 5 timmar att byta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)