Hjälp med tips om hur jag får bort slagg! BILDER!
-
alex_side
- Bil: Honda Civic
- Namn: alexander wernersson
Tjena! vill till en början bara berätta vad som hänt...
Jag köpte bilen för en billig peng eftersom förra ägaren tänkt skrota den..
Den går som en klocka men INGEN visste när den var servad sist och det fanns INGEN historik alls! (importerad).. så jag körde til jobbet några gånger o när bilen blev varm tändes motorlampan o bilen började hacka..
Felet var att fördelaren var fylld med olja.
OCH nu fick jag en tanke att kolla kamremmen bara för att se skicket på den.. tog av ventilkåpan och fick som sagt en jävla shock när jag såg detta.

Tog genast in ventilkåpan och rengjorde den noga tills den såg ut såhär.

MEN frågan är hur gör jag rent toppen? vågar man spruta avfettning på det o sen dra med högtryckstvätt där med? kan man kanske plugga hålen där oljan rinner ner så man iaf vågar skrapa bort skiten? hälp snällaaa jag kaninte komma på ngn super bra lösning.
Jag köpte bilen för en billig peng eftersom förra ägaren tänkt skrota den..
Den går som en klocka men INGEN visste när den var servad sist och det fanns INGEN historik alls! (importerad).. så jag körde til jobbet några gånger o när bilen blev varm tändes motorlampan o bilen började hacka..
Felet var att fördelaren var fylld med olja.
OCH nu fick jag en tanke att kolla kamremmen bara för att se skicket på den.. tog av ventilkåpan och fick som sagt en jävla shock när jag såg detta.

Tog genast in ventilkåpan och rengjorde den noga tills den såg ut såhär.

MEN frågan är hur gör jag rent toppen? vågar man spruta avfettning på det o sen dra med högtryckstvätt där med? kan man kanske plugga hålen där oljan rinner ner så man iaf vågar skrapa bort skiten? hälp snällaaa jag kaninte komma på ngn super bra lösning.
Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Glöm inte bort att rengöra nedre vevhusventilation. Är en plåtburk på baksidan av blocket därifrån går en slang upp till insuget. Sitter en röd backventil nånstans på slangen. Den kanske behöver bytas oxå.
OM du kör med högtryckstvätt så är nog avfettning ingen bra ide då packningar/packboxar kan lösas upp. Riktigt hett vatten, typ 120grader kanske tar bort det mesta. Sen måååånga oljebyten efter några minuters tomgångskörning.
(Fast jag själv hade nog bara kört med motorn som den är och sen när den haverar bytt till en fräsch maskin.)
Har du bytt vxlådsoljan?
Förrsten vad är det för bil? EG si?
OM du kör med högtryckstvätt så är nog avfettning ingen bra ide då packningar/packboxar kan lösas upp. Riktigt hett vatten, typ 120grader kanske tar bort det mesta. Sen måååånga oljebyten efter några minuters tomgångskörning.
(Fast jag själv hade nog bara kört med motorn som den är och sen när den haverar bytt till en fräsch maskin.)
Har du bytt vxlådsoljan?
Förrsten vad är det för bil? EG si?
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ska finnas ett medel att köpa som man blandar i oljan som löser upp det mesta av slagget. Man häller i det tillsammans med ny olja. Tomgång 10 min sen tömmer man, sen upprepar man det om det behövs, tror även en del motorfirmor gör det med motor på plats, man "spolar" igenom systemet med en maskin för att få bort all skit.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
+1. Liqui-Moly tillverkar och jag vet att deras säljs på Autoexperten. Dock hade jag provat ta bort det värsta först och sen kört med medlet.Bullet--- skrev:Ska finnas ett medel att köpa som man blandar i oljan som löser upp det mesta av slagget. Man häller i det tillsammans med ny olja. Tomgång 10 min sen tömmer man, sen upprepar man det om det behövs, tror även en del motorfirmor gör det med motor på plats, man "spolar" igenom systemet med en maskin för att få bort all skit.
JDM - all day, every day
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
Jag skulle ha kört den på tomgång med 2liter olja 2liter diesel. Ca 20min. Tappa ur och gör om tills det blir bra,
Plocka bort så mycket du kan med händerna
Eftersom diesel fungerar som avfettning mot olja.
Plocka bort så mycket du kan med händerna
Eftersom diesel fungerar som avfettning mot olja.
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
-
alex_side
Tack för alla tips! vågade inte köra men högtryck o avfettning så tog bara wd40 och en trasa o rensade så mycket jag kunde:)
Nu ser det lite bättre ut.
Ska kolla det där med vevhus vent imorgon:) och ang modell e jag helt förvirrad.. jag har dekal bak som säger si men tycker alla ser likadana ut:S och när jag beställde kamrem fanns det bara eg eller eh?
Reg nr på bilen är PKL 700 om det gör någon klokare:)
Motor d16z6
bilder http://www.garaget.org/alex_side
Inte kollat vlådsoljan? får kanske kika på det med.
Nu återstår att få av det jävla remhjulet sen få på den nya remmen o köra 15 min med ny olja och protec motorskölj:)
Nu ser det lite bättre ut.
Ska kolla det där med vevhus vent imorgon:) och ang modell e jag helt förvirrad.. jag har dekal bak som säger si men tycker alla ser likadana ut:S och när jag beställde kamrem fanns det bara eg eller eh?
Reg nr på bilen är PKL 700 om det gör någon klokare:)
Motor d16z6
bilder http://www.garaget.org/alex_side
Inte kollat vlådsoljan? får kanske kika på det med.
Nu återstår att få av det jävla remhjulet sen få på den nya remmen o köra 15 min med ny olja och protec motorskölj:)
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Usa-import med färre avgaskrav en europasålda bilar. I papprena står det 90hk men d16z6 har ju 125hk, troligen felinlagd. Liten usa-skylt bak.
Farthållare orginal ser jag på bilden. Bilen kanske kommer från Våsterås-köpingtrakten?
Farthållare orginal ser jag på bilden. Bilen kanske kommer från Våsterås-köpingtrakten?
-
alex_side
det där med 90 hk la jag med märke till för ngn dag sedan haha:P ingen aning om den rullat i västerås trakten:) jag köpte den nere i skaaune^^