vem har den vassaste NA b16a1 i sverige?

ENBART för motorrelaterade topics
kenny_crx
Bil: Honda civic VT Etanol
Namn: Kenny Ahlgren

Ja som topic :) vet ni några bilar med vassa b16a1 motorer så dela gärna med er och speciellt om dom e med i klubben :)

Mvh Kenny
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

Benci. Hans bil finns i den låsta delen.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 134 times
Been thanked: 52 times

Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
kenny_crx

oskar skrev:Iofs en B16A2

viewtopic.php?f=35&t=68069
Nja inte riktigt en b16a2 eftersom att jag äger den bilen just nu :)
Användarvisningsbild
NitraM
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Been thanked: 86 times

Lars P's gamla crx hade en ruggigt vass b16a1. dock finns det inga siffror på den.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Been thanked: 52 times

Hur menar du, har du bytt block?

blev bara nyfiken eftersom jag har själv satt i B16A2 maskin i den och ägt bilen i 6 år.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
kenny_crx

oskar skrev:Hur menar du, har du bytt block?

blev bara nyfiken eftersom jag har själv satt i B16A2 maskin i den och ägt bilen i 6 år.
Nej men med tanke på att den e borrad och det inte e nån större skillnad mellan en a1 och a2 så känns det som det kvittar? Med tanke på att komperessionen e ändrad en hel del från orginal :) men då e min vassare än bencis med andra ord? Har kollat över 1 timme med hans klipp på youtube och den där killen kan verkligen hantera en bil!!!
kenny_crx

Anledningen till att jag frågar e av ren nyfikenhet då erik som byggde bilen sa att den var den vassaste na motorn bland hondorna en gång i tiden så intressant och veta om nån har byggt värre :))
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

är den borrad så är det inte en b16 längre ;)
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
kenny_crx

Hammerin skrev:är den borrad så är det inte en b16 längre ;)
Haha true that men bara borrad 0.5 :)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Om det är en A1 eller A2 spelar ju ingen roll. Har man trimmat har man ju med säkerhet bytt kammar och insug och då har man ju ändå bytt bort det enda som skiljer de motorerna åt.

Om en "0,5 service" borrad motor inte räknas som B16 så är ju den vassa B16a1 motorn på 150hk...
Min gamla B18c6 va borrad 0,5. Jag kallar den B18c6 ändå.

Så fodrar man inte om och kör typ 83-85 i borr så tycker jag fortfarande att den är en B16a.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
kenny_crx

Fixxe skrev:Om det är en A1 eller A2 spelar ju ingen roll. Har man trimmat har man ju med säkerhet bytt kammar och insug och då har man ju ändå bytt bort det enda som skiljer de motorerna åt.

Om en "0,5 service" borrad motor inte räknas som B16 så är ju den vassa B16a1 motorn på 150hk...
Min gamla B18c6 va borrad 0,5. Jag kallar den B18c6 ändå.

Så fodrar man inte om och kör typ 83-85 i borr så tycker jag fortfarande att den är en B16a.
Min tanke också! :)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

fast jag förstår inte riktigt tråden..
Äger du WMHn idag och söker bekräftelse på att du på pappret har mest hästar på pappret?

En bil är inte snabbare än den som rattar den....

Suzuki Swift Sport -14
Jabroni
Namn: Martin

Fixxe skrev:fast jag förstår inte riktigt tråden..
Äger du WMHn idag och söker bekräftelse på att du på pappret har mest hästar på pappret?

En bil är inte snabbare än den som rattar den....
Jag får nog ställa mig vid Fixxes sida, känns lite som k*kmätartävling här. Vem som är vassast ser vi på Mantorp 2014. :)
Peppe_e
Bil: Honda Civic Ek3 -97
Namn: Hans-Peter Engström

Fast hade ju varit intressant å se vem som har den med mest kusar på pappret! Har ju inget alls att göra med vem som är snabbast på banan. Men det var väl inte frågan? Jag är oxå intresserad av vem som klämt ur mest kusar ur en b16 utan turbo och få reda på vilka mods som är gjorda.....
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

billigaste och driftsäkraste för att få 200 hästar ur en B16 är att byta den mot en original B18c6.

Suzuki Swift Sport -14
kenny_crx

Vet mycket väl om att det e föraren som gör bilen snabb på bana så absolut inte någon bekräftelse på det sättet docl roligt om man kan säga att man har den vassaste motorn :) e ju inte ens jag som byggt den så kan inte direkt ta någon cred för bygget haha
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Om den bara är service borrad så är det ju lugnt :wink:
Och att försöka få bekräftat att man har mest hk i motorn brukar leda till många långa diskusioner om bänkars tillförlitlighet m.m. Om man försöker hålla det på en lite utvecklande nivå, så diskuterar man vem som byggt en riktigt vass maskin och vad de isådanafall har gjort för att uppnå detta och kanske diskutera vad som faktiskt fortfarande går att förbättra...
Men som sagt, de flesta trådarna brukar balla ur.

Lycka till
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
iSixx87
Namn: Robin Giöbel

Fixxe skrev:billigaste och driftsäkraste för att få 200 hästar ur en B16 är att byta den mot en original B18c6.
Håller vi oss till topic här..

Varför ge honom skit för att vilja mäta sin gosis?
Frågan var vem som har den mest trimmade b16 i Sverige och än så länge har han bara fått skit för att vilja veta..

Lite extra trist när dessa onödiga inlägg skrivs av "seriösa" medlemmar och tom moderatorer på klubben som andra söker sig till för info.

Hoppas att onödiga inläggen upphör här!

Tillbaka till topic!
Robin Giöbel
CRX VT -91

0703111050
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

kenny_crx skrev:
oskar skrev:Iofs en B16A2

viewtopic.php?f=35&t=68069
Nja inte riktigt en b16a2 eftersom att jag äger den bilen just nu :)
NitraM skrev:Lars P's gamla crx hade en ruggigt vass b16a1. dock finns det inga siffror på den.
Niklas Lilja är den som har byggt sveriges vassaste B16, som gav +200hk i motorn.

Lite historik:
Den hade allt som nämns i denna tråd i trimmväg (viewtopic.php?f=35&t=68069), plus han hade:
+ en specialbyggd grenrör, som var avstämd till motorvolym, kammar och varvtal.
+ en specialbyggd ITB-insug, med koniska trattar och ett jätteplenum.
+ han varvade till 10.000rpm för att Crower-Stage3 kammar gav effekt så högt upp, på den lilla volymen.

Lilja's motorn såldes till Rogge Automontage, som i sin tur sålde vidare till Lars P .
Senaste nytt är att motorn ägs av några rally-killar, var i kontakt med dem angåeden en Y21-låda, men motorn hade skurit och är ombyggd med andra vev och stakar.
Grenröret hade för länge sen spruckit sönder av vibrationer.
ITB-Insuget köpte jag.

Lite fakta:
Min B16 med Liljas ITB-insug + allt det andra trimmet jag har (se min byggtråd), ger 192hk i motorn.
Detta är bänkad på fler än en rullande landsväg, så det stämmer hyfsat.

Lite spekulationer:
Om du kör med lika hög komp och lika vassa kammar som det var i Lilja's motor, så måste du varva lika högt som han, för att plocka ut +200 hk.
För att det skall löna sig att varva så högt, så MÅSTE man ha en motor som flödar otroligt väl.
För det behöver man ett minst lika bra avstämt grenrör och ett minst lika effektivt insug, som Lilja hade byggt till sin B16.

Och där har man antagligen den stora skillnaden mot din motor, utan att jag vet exakt vad som finns i den.
--------------------------------------------------------------------

Men om du har möjlighet att bänka din bil på någon av dem ställen, där jag har bänkat, så har vi en bra referens, i form av mina effektsiffror.
Vtech eller JRM i Södertälje.

Jag hoppas att du har rätt och at du har verkligen +200 hk i din B16!! :)
Det skulle vara jättekul och det skulle inspirera mig att trimma mer.
Mvh Benci_Hovanyi
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Den motorn jag hade, som Niklas Lilja gång byggde är bänkad av nuvande ägare, minns inte siffran exakt men 22Xhk i motorn.
Spec på den motorn kan jag nog leta fram om det finns intresse.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold

iSixx87 skrev:
Håller vi oss till topic här..

Varför ge honom skit för att vilja mäta sin gosis?
Frågan var vem som har den mest trimmade b16 i Sverige och än så länge har han bara fått skit för att vilja veta..

Lite extra trist när dessa onödiga inlägg skrivs av "seriösa" medlemmar och tom moderatorer på klubben som andra söker sig till för info.

Hoppas att onödiga inläggen upphör här!

Tillbaka till topic!
Jag höll mig till topic. Billigaste sättat att få 200hästar ur en b16 är att byta den mot en b18c6.
Jag tycker mig inte ha gett någon skit.

Allt som va gjort på Liljas motor bänkades ju aldrig när det satt ihop, så är jag ganska 100 på att på pappret är trådskaparens B16 den vassaste i landet. Den gav ju 212 motorhästar.

LarsP, ja ge oss :) och gärna ett papper som bekräftar det :)

Suzuki Swift Sport -14
Användarvisningsbild
benci

benci skrev:Lite historik:
Senaste nytt är att motorn ägs av några rally-killar, var i kontakt med dem angåeden en Y21-låda, men motorn hade skurit och är ombyggd med andra vev och stakar.
Tror han hette Ola Sivertson, som nu äger Lilja's gamla motor.
Det var via Rejsa jag fick kontakt med honom.
Mvh Benci_Hovanyi
kenny_crx

Ja min har 212 hk har bänkpapper på detta och min har varvstopp på 9000 så vet inte riktigt om jag kan hålla med att det behövs 10000 rpm direkt... men men då tar jah det som att min har flest hk för att vara na.. bara att försöka bli lika duktig som benci på att köra haha

Ps kände lite smått påhoppad faktiskt haha men men
kenny_crx

Eller edit på förra inlägget hehe såg sen att lars gamla spis var vassare :))
Användarvisningsbild
benci

kenny_crx skrev:Ja min har 212 hk har bänkpapper på detta och min har varvstopp på 9000 så vet inte riktigt om jag kan hålla med att det behövs 10000 rpm direkt... men men då tar jah det som att min har flest hk för att vara na.. bara att försöka bli lika duktig som benci på att köra haha

Hoppas nu inte att du blir bortskrämd.
Vi är snälla trots allt, även om tonen är ibland rå. 8)

Det man måste ta i beaktande, när man påstår att man har Xxx hk i sin motor, är att alla bänkar skiljer sig åt mer eller mindre.
Det kan faktisk diffa upp till 20 hk . :o

Så vill man vara säker att man har den vassaste motorn, så bör man besöka samma bromsbänk, vid samma tillfälle helst,
och ha samma dimension på däcken med samma lufttryck mm.
Eller åka till Rototest, som kopplar in bänken på naven, för att minimera yttre faktorer och har en helt kontrollerad miljö.
Mvh Benci_Hovanyi
kenny_crx

benci skrev:
kenny_crx skrev:Ja min har 212 hk har bänkpapper på detta och min har varvstopp på 9000 så vet inte riktigt om jag kan hålla med att det behövs 10000 rpm direkt... men men då tar jah det som att min har flest hk för att vara na.. bara att försöka bli lika duktig som benci på att köra haha

Hoppas nu inte att du blir bortskrämd.
Vi är snälla trots allt, även om tonen är ibland rå. 8)

Det man måste ta i beaktande, när man påstår att man har Xxx hk i sin motor, är att alla bänkar skiljer sig åt mer eller mindre.
Det kan faktisk diffa upp till 20 hk . :o

Så vill man vara säker att man har den vassaste motorn, så bör man besöka samma bromsbänk, vid samma tillfälle helst,
och ha samma dimension på däcken med samma lufttryck mm.
Eller åka till Rototest, som kopplar in bänken på naven, för att minimera yttre faktorer och har en helt kontrollerad miljö.
Nej då blir inte bortskämd ska åka iväg på dom banträffar som klubbrn e med på hela nästa sommar... har velat ha en honda igen sen jag sålde crxn för typ 4 år sen :) jo det stämmer ju ganska fint med bänkarna men har för mig att förra ägaren drog en "190 nånting" b16

Men men jag ska försöka härma alla banrävar så jag kan hänga med dom stora grabbarna nån dag :)
Användarvisningsbild
benci

kenny_crx skrev:Ja min har 212 hk har bänkpapper på detta och min har varvstopp på 9000 så vet inte riktigt om jag kan hålla med att det behövs 10000 rpm direkt...
Jag skall vara lite teoretisk och försöka förklara varför jag är skeptisk till 212 hk @ 9000 rpm.

Den effekten som en motorn utvecklar, utifrån en given verkningsgrad, är beroende av hur mycket bränsle som hinner förbrännas under en viss tidsperiod.
Man kan öka motoreffekten genom:
- öka verkningsgraden
- öka volymen på cylindrarna
- överladda motorn
- öka antal förbrännigscykler = höjja motorns rpm.

1. Öka motorns verkningsgrad, genom tex. höjd kompression, portning, bättre flöde på insug/avgas mm, ger en märkbar effektökning.
1. Små ändringar av volymen ger inte så stor effektökning.
2. Överladda (=samma sak som att öka volymen) ger mest effektökning
3. Att öka motorns rpm. (förbränningscykler) ger mycket effektökning.
- Tänk på Gokarts och F1 som varvar 20.000 rpm för att få effekt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns en beräkningskalkyl på SPVM's hemsida, som används för att beräkna effekten för trimmade motorer.
Den sidan bygger på en grundläggande teori, plus flerårig praktisk erfarenhet och används för att dela in bilar i rätt klass.
http://www.spvm.se/vagndeklaration-roadsport.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Knappar jag in min motorns specifikation i deras tabell, så får man fram exakt den effekt som jag har i min ganska hårt trimmade motor.
Min motor är komphöjd med ca. 1 kg, Stage-2 kammar, ITB-insug, bra extraktor och 2,5 tums rakt avgas.

Tittar man på din motor med E85 och 9000 rpm. vs. 10000 rpm., så blir det ganska lätt att se varför folk blir skeptiska till dina 212hk.
Med E85 och 9000 rpm har du strax över +200 hk. Det är jättebra redan det!!
Men skall du komma upp i +210 hk så får du varva lite mer.
Och för att det skall vara lönt att varva mer, så måste insug/kammar/avgas/mappning vara avstämda.
b16 effekt.PNG
b16 effekt.PNG (9.07 KiB) Visad 3484 gånger
Det räcker sen att bromsbänken visar 5% för mycket, så hamnar du från 204hk uppe på +210hk.
Därför tjatar folk om, hur viktigt det är att använda samma bromsbänk, om man skall jämföra effektsiffror.
Mvh Benci_Hovanyi
kenny_crx

benci skrev:
kenny_crx skrev:Ja min har 212 hk har bänkpapper på detta och min har varvstopp på 9000 så vet inte riktigt om jag kan hålla med att det behövs 10000 rpm direkt...
Jag skall vara lite teoretisk och försöka förklara varför jag är skeptisk till 212 hk @ 9000 rpm.

Den effekten som en motorn utvecklar, utifrån en given verkningsgrad, är beroende av hur mycket bränsle som hinner förbrännas under en viss tidsperiod.
Man kan öka motoreffekten genom:
- öka verkningsgraden
- öka volymen på cylindrarna
- överladda motorn
- öka antal förbrännigscykler = höjja motorns rpm.

1. Öka motorns verkningsgrad, genom tex. höjd kompression, portning, bättre flöde på insug/avgas mm, ger en märkbar effektökning.
1. Små ändringar av volymen ger inte så stor effektökning.
2. Överladda (=samma sak som att öka volymen) ger mest effektökning
3. Att öka motorns rpm. (förbränningscykler) ger mycket effektökning.
- Tänk på Gokarts och F1 som varvar 20.000 rpm för att få effekt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns en beräkningskalkyl på SPVM's hemsida, som används för att beräkna effekten för trimmade motorer.
Den sidan bygger på en grundläggande teori, plus flerårig praktisk erfarenhet och används för att dela in bilar i rätt klass.
http://www.spvm.se/vagndeklaration-roadsport.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Knappar jag in min motorns specifikation i deras tabell, så får man fram exakt den effekt som jag har i min ganska hårt trimmade motor.
Min motor är komphöjd med ca. 1 kg, Stage-2 kammar, ITB-insug, bra extraktor och 2,5 tums rakt avgas.

Tittar man på din motor med E85 och 9000 rpm. vs. 10000 rpm., så blir det ganska lätt att se varför folk blir skeptiska till dina 212hk.
Med E85 och 9000 rpm har du strax över +200 hk. Det är jättebra redan det!!
Men skall du komma upp i +210 hk så får du varva lite mer.
Och för att det skall vara lönt att varva mer, så måste insug/kammar/avgas/mappning vara avstämda.
b16 effekt.PNG
Det räcker sen att bromsbänken visar 5% för mycket, så hamnar du från 204hk uppe på +210hk.
Därför tjatar folk om, hur viktigt det är att använda samma bromsbänk, om man skall jämföra effektsiffror.
Ja jag tänker inte säga emot :) kommer att köra bilen i bänk till sommaren och försöka fin mappa lite till.. dock tvivlar jah inte på siffrorna då killen som byggt bilen gått bort från "standard" trimningen och kört lite sitt eget race :) jag vet till 100% att den rör på sig duktigt... men klart när man räknar in alla faktorer så finns där nästan inga siffror som stämmer i så fall
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

Varför prata om motoreffekt när det är hjuleffekt som är mer relevant, även om en jämförelse på samma bänk hade varit det bästa. Vissa räknar 10% förlust i drivlinan på fwd, andra upp till 20 %.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Skriv svar