Krängningshämmare FN2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

14 november 2013, 20:18

Har köpt BC coilovers til min FN2. Tyvärr finns inte "örat"/fästet på fjäderbenet fram. Funderar på att plocka bort krängaren alt. svetsa ett fäste?

Hur kommer väghållningen att påverkas (tänkt rulla på en del banträffar)?

Vad tror ni?

Mvh
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3942
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

14 november 2013, 20:57

Kontakta BC å fråga hur dom tänkt sig som :P
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

14 november 2013, 22:42

Köpte beggade. Ville mest veta om krängaren "behövs"?
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
NerminLjutika
Användare
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2013, 14:57
Bil: Honda Accord Type-S
Namn: Nermin Ljutika
Ort: Åtvidaberg

14 november 2013, 23:59

Tar du bort främre krängaren så kommer bilen kränga mer samt att röven blir mer överstyrd. Dessutom så kan det bli problem med stabiliteten när man kör lite snabbare. Ända positiva är väl att vid hård kurv tagning så kommer inte det inre hjulet att lyfta vilket kan resulterar i förkorad kraft men det är skit samma eftersom du inte kommer kunna köra lika snabbt i kurvor vikten kommer att flyttas annorlunda på framhjulen vilket resulterar i sämmre väghållning och att det innre hjulet spinner istället för greppar. Jag hade behållit krängaren ifall det gick skall man köra "STANCE" så är det skit samma men skall bilen brukas som en Honda skall göras så försök pula dit den:)
Rätta mig någon om jag har fel:P
Ljutika Motorsports @Facebook
Honda Accord cl9 Type-S BPU
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

15 november 2013, 06:30

nä honda har monterat den för dom tyckte de va kul :)
klart den gör nytta ;)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3942
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

15 november 2013, 06:32

Fästet är alltså borta eller trasigt? Eller har det aldrig funnits? Om det ska vara krängare så bör du laga det, hemskt att åka utan krängare.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

15 november 2013, 07:51

Att Honda har monterat en krängare för väghållningens skull det vet jag. Har läst om det monteras coilovers arbetar dess "bättre" än OEM därav min fråga.

Dem jag köpt (BC) passar även FD2. Dock är dessa beställda till just FN2. Fästet finns ej från fabrik. Kanske blivit en miss vid beställning? Kände direkt att fästen måste svetsas innan denna tråd lades upp.

Hårdheten på BC är F 6 och R 6. Har kollat in D2, K - Sport, KW samt TEIN. Den bakre dämparen finns med integrerad alt. separat fjäder. Vanliga Sport Modified, steg1 är fjädrarna separerade men "track" finns som skrivet både och samt hårdare fjädrar.

Känns som integrerade fjädrar är ett bättre alternativ?
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 2 times

15 november 2013, 13:19

Jag kör utan på min EP3:a och har gjort det sen första början, det var Xzbatt som bestämde att det skulle vara så :D
Har inte haft några problem alls, men jag har hårdare fjädrar än vad du har Anno.

Benci skriver om detta i en av sina eminenta trådar, men det vet du nog redan.

Min erfarenhet är enbart positiv i den bemärkelse att jag inte känner igen mig i vad som står i en post här i tråden.

/J
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3195
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

15 november 2013, 14:11

BC har ju olika artikelnummer på fjäderbenen till FN2 och FD2, olika fjäderkonstanter också.
Har du kollat så du verkligen fått rätt anno?
Visst kan man köra utan krängningshämmare med bra resultat, men till en bil som ska gå på gatan också skulle nog inte jag vilja köra så då man bör köra ganska hårda fjädrar som kompensation.
NerminLjutika
Användare
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: 28 mars 2013, 14:57
Bil: Honda Accord Type-S
Namn: Nermin Ljutika
Ort: Åtvidaberg

15 november 2013, 14:13

Kör man med riktiga race dämpare runt om med hårda fjädrar, grov krängare bak eller dubbla bak samt en vettig eftermarknads diff så kan man motverka lite utav det som försvinner när du tar bort krängaren. Sen kanske någon föredrar att köra utan allt beror väl på körstil?
Ljutika Motorsports @Facebook
Honda Accord cl9 Type-S BPU
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

18 december 2013, 15:11

Kommer montera 22 mm krängare bak. Finns ingen bak. Har läst endast positivt ang. krängare bak till FN2.

Har beställt och fått nedre fästet till dämpare fram från BC. Blir till att beställa justerbara end links till krängare fram.

Ska prova att ha en mjuk inställning.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

23 december 2013, 16:29

Att man har kränigningshämmare är för att kompensera bilens rörelse i sidled kontra längsled pga att bilen är malare än lång typ.
Att köra utan krängningshämmare med så mjuka fjädrar känns inget vidare. Med lite hårdare fjädrar är det nog inga problem.

Med vänlig hälsning, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar