Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Motorswap i Accord LXi -88... b16 kanske?
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
Jag och polarn funderar på att swappa motorn i hans USA importerade Accord -88 pga att hans A20 motor är trasig. Tanken är att stoppa i en B16 från en crx, då han även äger en sån med kass kaross.
på 3geez.com fick jag fram denna info:
Till att börja med: vad tror ni om detta swap? b16 är kanske lite klen men det går ju att byta bottendel senare om man får det hela att fungera. Eller ska man satsa på en helt annan motor? Man kan ju även antingen renovera befintlig motor eller köpa en annan likadan.
helt enkelt vad tror ni? kom med lite tips och idéer!
Drivaxlarna de föreslår tillverkas inte längre då företaget har gått i konkurs.
Om man ska swappa i B16 hur löser man drivaxelproblemet?
Hur dum idé är det att att skarva ihop drivaxlar? (låta ett proffs göra det)
Eller bör man absolut låta någon tillverka nya?
Vad kan det tänkas kosta med någon av dessa lösningar?
på 3geez.com fick jag fram denna info:
Efter att ha läst detta kommer det upp några frågor.Can I swap a B-series engine in my 3rd Gen?
It's now possible to swap a newer "B" series engine in the 86-89 Accord using special engine mounts.
The B20A/B21A series from the 88-91 Prelude aren't build on the same platform and thus will NOT work.
If you want the JDM version of the DOHC Accord engine, check this thread
http://www.3geez.com/forum/showthrea...s=&threadid=86
These engine mounts are available at PlaceRacing Inc. (NO LONGER AVAILABLE)
BIM07AG 86-89 Accord for "B" series engines $637.55
These are high quality mounts that will make sure the engine seats properly in the engine bay.
All the components are CNC machined at their facility, and feature actual cast in place
polyurethane mounts, NOT cheap pressed-in suspension bushings.
They include a LIFETIME waranty.
The stock A20A tranny will NOT bolt to the B-series engines. To make the swap easier you should
use a S1 or Y1 tranny(Available from the 4g CIVICS). These transmissions use a cable to engage
the clutch just like our stock transmission. This way, you won't have to mess with a hydraulic
clutch conversion.
Be aware that this conversion is somewhat simple. There are pre-built kits available but it will
raise the cost of the swap.
With the new transmission, you will need custom axles and a custom shift rod. PlaceRacing Inc. has
already made them. A new shift rod is also required. You can also buy it, or just do your own one.
It's quite simple.
AXLE07R 86-89 Accord Passenger Side Axle $178.50
AXLE07L 86-89 Accord Driver Side Axle $178.50
SHIFT07 86-89 Accord Shift Rod (core required) $153.70
The wiring harness can also be a problem. The B engines have a different wires. PlaceRacing has an
adapter that will allow LX-I owners to keep their current wire harness with the swap. DX and LX owners
will first need to convert their fuel system to EFI specs. Then, they can use a stand alone
computer for the engine, or use the entire harness from the B engine.
With this kit you will be able to do the swap with not too much trouble.
-------------------------------------------------
To make it short here's basicaly what you need.
B-series Engine (See table below)
Transmission (Y1 or S1)
Matching Wire Harness and ECU
Drive axles.
------------------------------------------------------------------------------------
The B16 would give you more power of course pour you would have to rev it in the really high rpms all the time to see an improvement.
As you can see (chart at the end), this engine has only 111lbs of torque @ 7000 rpm. Comparing to the A20A3 that reaches it's 122 lb @ 3500, the B16X won't be much of an improvement unless you always rev it high.
The B17, B18 or B20 series are a better choice I think because they will provide both more torque an HP. (Again, see the chart)
Till att börja med: vad tror ni om detta swap? b16 är kanske lite klen men det går ju att byta bottendel senare om man får det hela att fungera. Eller ska man satsa på en helt annan motor? Man kan ju även antingen renovera befintlig motor eller köpa en annan likadan.
helt enkelt vad tror ni? kom med lite tips och idéer!
Drivaxlarna de föreslår tillverkas inte längre då företaget har gått i konkurs.
Om man ska swappa i B16 hur löser man drivaxelproblemet?
Hur dum idé är det att att skarva ihop drivaxlar? (låta ett proffs göra det)
Eller bör man absolut låta någon tillverka nya?
Vad kan det tänkas kosta med någon av dessa lösningar?
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
Skit coolt
Skarva axlarna. Lämna dom till någon svarv verkstad, så kan dom balansera det.
Jag har kontakter i södertälje, både för balansen och svetsa. Om du vill ha hjälp med detta
Jag har b16a1 swap, se min säljs tråd
Skarva axlarna. Lämna dom till någon svarv verkstad, så kan dom balansera det.
Jag har kontakter i södertälje, både för balansen och svetsa. Om du vill ha hjälp med detta
Jag har b16a1 swap, se min säljs tråd
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
Har du någon aning om vad vi pratar om för pengar för svetsning och balansering?
Han äger ju redan en crx så swappet tänkte vi ta därifrån.
om man nu skarvar drivaxlarna. Vad ska man tänka på med längden på dem osv?
Antar att man får försöka mäta så att man får den inre knuten ungefär mitt i koppen när hjulen är på marken?
Han äger ju redan en crx så swappet tänkte vi ta därifrån.
om man nu skarvar drivaxlarna. Vad ska man tänka på med längden på dem osv?
Antar att man får försöka mäta så att man får den inre knuten ungefär mitt i koppen när hjulen är på marken?