Rostlagning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
AcKyL
Användare
Användare
Inlägg: 116
Blev medlem: 21 september 2004, 23:33
Ort: Stockholm

11 december 2004, 01:59

Det bästa är ju att svetsa igen hål, men jag har ingen svets och känner ingen nära mig som har någon. Så jag tänkte höra hur det blir med att spackla igen större hål? vi snackar om ett hål på typ 10-15x10-15 cm i reservhjulsbaljan. Eller ska jag satsa på att köpa svets?
Vilken e bäst för det syftet? Såg en billig gassvets, men dem producerar väl ganska mycket värme? Bättre med en MIG/MAG? Svårt att använda/lära sig?

tack för svar
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
RaggE_C
Användare
Användare
Inlägg: 196
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:57
Ort: Falköping

11 december 2004, 02:44

åk till en verkstad istället bästa utvägen
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
rödtotten
Användare
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 april 2004, 15:22
Ort: Göteborg

11 december 2004, 03:15

glasfiber kan du ju använda bättre än spackel iaf
<span style='color:gray'>[b]Osca</span>[/b]<span style='color:red'>[b][i]R[/i][/b]</span><span style='color:gray'> [b]Hellaeus[/b]
VÄSTERÅS/GÖTEBORG
Civic D16Z5 Turbo
402m: 13,378 @ 170,29 km/h</span>
ilari
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 43
Blev medlem: 3 augusti 2004, 13:19

11 december 2004, 13:48

om du har tänkt dig att svetsa lite mer, och har pengar, så kan du ju köpa
en MIG svets [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] lättare att lära sig än gas-svets.....tycker jag iaf [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

mvh// ilari
Ilari Silander
Fagersta

"Finns det luft, bränsle och gnista?
Då ska det för fasen fungera!!"
ThomasHbg
Användare
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 april 2004, 21:33

11 december 2004, 15:48

frågan är väl hur mycke du bryr dig om bilen? ska du inte ha bilen sålänge eller inte bryr dig så mycke hade ja kört med glasfiber. håller ett litet tag iaf.

Men ny plåt är det som gäller.
/Thomas Bergqvist NÖJDA NU????????????
Fler regler?

[i]du kan ju kika själv typ <a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=52' target='_blank'>här</a>
[/i] /crew
Ricce
Användare
Användare
Inlägg: 135
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:56
Ort: Åkersberga
Kontakt:

11 december 2004, 15:57

Jag hade lätt svtesat det, Enklast, snabbast och bäst.

som sagt om du har tänkt dig att svetsa mer i framtiden så är det ju bra att köpa en svets. Och jag hade köpt en mig/mag eftersom att det är lättast att svetsa med.
Det behövs ju bara brännas ihop lite snabbt när det el på ett sånt dolt ställe.

Men Ragges lösning är den bästa..de tar nog inte så mycket för det heller.
Delsol(sommar) och Accord(vinter) -Åkersberga

Rickard Johansson
AcKyL
Användare
Användare
Inlägg: 116
Blev medlem: 21 september 2004, 23:33
Ort: Stockholm

12 december 2004, 18:07

ok, tack för tipsen grabbar
Jag kommer nog köra med glasfiber som oscar föreslog, då min rex inte är typ i bästa skick i allmänthet... Tanken var att jag skulle rostlaga det värsta så den är lite fräschare iaf och inte har stora hål i bagageluckan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Men jag kommer nog också köpa en mig/mag när jag har pengar, kostar ju en 5000 kr men det e det värt när man väl inskaffat garage, så man kan arbeta i fred.

Men tack för all hjälp! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Får hoppas att jag lyckas glasfibra på något bra sätt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img] Första gången det med... :/
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
AcKyL
Användare
Användare
Inlägg: 116
Blev medlem: 21 september 2004, 23:33
Ort: Stockholm

12 december 2004, 18:13

iofs, finns det någon som kan hjälpa mig lite...
Jag vet på ett ungefär hur jag kör med glasfiber... Man lägger på mattan, penslar på polyester, och fortsätter med en till matta, polyester, osv. Polyestern ska blandas med härdaren också...
Är det något mer jag behöver tänka på?
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]

[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1068
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna <--> Örebro

12 december 2004, 19:35

var i stockholm håller du till?
är bilen körbar?

Kanske kan jag hjälpa till med svets.
ring mig på 0706493407
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
BMTech
Användare
Användare
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:46
Ort: Ettebro city "Ronneby"
Kontakt:

13 december 2004, 12:33

eller så gör du så att du kapar ur hela den biten som är rostig.
Sen klipper du till en plåt som passar med ca 2 cm överlapp runt om och limmar hela biten med sikaflex.
Sen är det bara att spackla och lacka det kommer alldrig att släppa.
Och du slipper att få galvaniska strömmar och saker som gör att det rostar igen som det kan göra om man inte använer samma legeringar i svets och plåtbitar.
Att limma karossdelar är inget nytt och görs även av biltillverkarna idag.
Limmerna har blivit bra nog att klara den påfrestning det kräver.
OCh sen är det bra mycket mindre kladd än glasfiber laminering som är lite "Skitigt" att hålla på med och giftigt framför allt.
<span style='color:red'>Björn "BMTech" Magnusson</span>
<span style='color:blue'>Robbans Däck 0457 41140
BMTech 0708 46 86 24</span>
-----------------------------------------------------------------------
<span style='font-family:optima'><span style='color:red'>Civic vti sedan -92 "Red Rocket Edition" SÅLD</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:red'>Ford Fiesta ST -07 "Media Edition"</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:red'>Baotian bt9 -06 "Urpluggad Edition"</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:gray'>Saab 9000i 2,0ltt -93 "Extra edition"</span></span>
<span style='font-family:optima'><span style='color:yellow'>Toyota starlet -79 RWD "Drifter edition"</span></span>
-----------------------------------------------------------------------
henke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

13 december 2004, 13:23

spackla!!! eller limma, det låter vettigt det med..

på med underredsmassa sen bara [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

fast det är sant, beror ju lite på hur "rädd" man är om bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Wigge
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 september 2004, 16:33

14 december 2004, 10:24

köp en mig svets utan gas på claus olsson eller vad det heter. kostar 1895kr om inte billigare. (perfekt liten svets för nybörjaren) det kanske inte ser fint ut de första gångerna du svetsar men man lär sig jäkligt snabbt. och jag skulle själv svetsat går snabbast och blir bäst. du kan ju öva dig på bilen. (rekommenderas)
Senast redigerad av 1 Wigge, redigerad totalt 14 gånger.
martin wik
Skriv svar