Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Knastrande ljud från framvagn CTR FN2 -08
-
Dannyglover
- Bil: Honda Civic Type-R FN2
- Namn: DannyGlover
Hej alla glada Honda fantaster!
För två veckor sen ganska exakt blev jag med drömbilen som jag velat ha sen 2007! Har varit supernöjd med bilen ända fram tills i förrgår när det började låta i framvagnen vid inbromsning samt vid svängar
.
Finns det någon kunnig medlem som har någon aning om vad det kan vara för fel?
Här kommer filmen där man kan höra det knastrande/knakande ljudet:
Vet att videon inte är den bästa men den får duga.
Är oerhört tacksam för alla svar och tips jag kan få!
//Daniel
För två veckor sen ganska exakt blev jag med drömbilen som jag velat ha sen 2007! Har varit supernöjd med bilen ända fram tills i förrgår när det började låta i framvagnen vid inbromsning samt vid svängar
Finns det någon kunnig medlem som har någon aning om vad det kan vara för fel?
Här kommer filmen där man kan höra det knastrande/knakande ljudet:
Vet att videon inte är den bästa men den får duga.
Är oerhört tacksam för alla svar och tips jag kan få!
//Daniel
Senast redigerad av Dannyglover den 12 juli 2014, 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
Har nångång läst på nått forum om folk som haft problem med sin fn2 då någon bult var lös, tror det var främre krängningshämmaren. Ta och prova spänna allt du ser under bilen som har med fjädring och göra och kolla om du hittar nått löst.
-
Dannyglover
Ska be kompisen även titta på det, tack!
-
Dannyglover
Kompisen kunde inte lokalisera vad det kunde vara för fel.
-
Dannyglover
Tjena Janne!
Har haft henne inne på verkstad två gånger och felsökt och dem kunde inte hitta något fel (gratis felsökning båda gångerna), bytte krängningshämmaren hö-fram igår och det är fortfarande samma ljud, inget fel på den gamla heller. Satt fast något så djävulusiskt hårt så vi fick ta fram sågen för att få av den. Är fruktansvärd irriterad på det ljudet och jag vill bara bli av med det !
Ringde Honda för en liten stund sen och boka 6000-mila service samt felsökning på framvagnen. Fick tid den 13/8. Jag har ingen aning om vad det kan vara och jag hoppas verkligen inte att det är något fel på kopplingen för då kan det bli jävigt dyrt :/
Har haft henne inne på verkstad två gånger och felsökt och dem kunde inte hitta något fel (gratis felsökning båda gångerna), bytte krängningshämmaren hö-fram igår och det är fortfarande samma ljud, inget fel på den gamla heller. Satt fast något så djävulusiskt hårt så vi fick ta fram sågen för att få av den. Är fruktansvärd irriterad på det ljudet och jag vill bara bli av med det !
Ringde Honda för en liten stund sen och boka 6000-mila service samt felsökning på framvagnen. Fick tid den 13/8. Jag har ingen aning om vad det kan vara och jag hoppas verkligen inte att det är något fel på kopplingen för då kan det bli jävigt dyrt :/
-
GSXswe
- Bil: Ingen Honda kvar... :-/
- Namn: Janne Horn
Tackar för infon, jag ska efter semestern se till att försöka få in min på lite mer felsökning i samband med fjäderbytet. Om jag hittar vad det är som väsnas så skriker jag till på en gång så klart.Dannyglover skrev:Tjena Janne!
Läste en del på engelska forum och många säger att dom har liknande problem och att Honda fixat det på garanti för dom. Tydligen så är det "sub frame'en" som dom lossar och smörjer upp för att sedan dra åt den igen så ska det bli tyst. Men för vissa har inte detta ens hjälpt, vissa har bytt typ allt och det låter ändå.
Vi får hoppas att det går att lösa för oss på ett enkelt sätt.
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Brukar vara 3 detaljer som kan "väsnas". 2 stycken har ni redan tagit upp.
1. Subframe bulletin: http://8g.hondaclub.cz/files/service_bu ... 001136.pdf
2. Kräningshämmar - stag.
3. Dämpare oljud:http://hondakarma.com/attachments/fn2-d ... -jpg.6598/

1. Subframe bulletin: http://8g.hondaclub.cz/files/service_bu ... 001136.pdf
2. Kräningshämmar - stag.
3. Dämpare oljud:http://hondakarma.com/attachments/fn2-d ... -jpg.6598/
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
Dannyglover
Jag hoppas också att det löser sig för oss och tackar så jättemycket för informationen. Och tack Anno för länkarna!
Får se imorgon i fall jag har tid för att utföra dessa procedurer. Återkommer med info om det löser sig!
Får se imorgon i fall jag har tid för att utföra dessa procedurer. Återkommer med info om det löser sig!
-
GSXswe
Tackar Anno! Kanon info.
Ett par frågor om punkt 2 och 3 bara? Punkt 3, måste man byta stötdämpare eller går det att lösa på ett enkelt sätt? Och punkt 2, räcker det med att byta bussningar eller måste man byta hela krängningshämmar staget?
-
Dannyglover
Då jag inte har någon möjlighet att hissa upp bilen denna helgen och inte orkar vänta fram tills den 13/8 för felsökning så fick jag relativ snabb tid på Åkessons i Götene nu på fredag
Återkommer med info efter att jag varit där!
-
GSXswe
Hoppas det går bra idag och att det är nått i listan som Anno gav oss.Dannyglover skrev:Då jag inte har någon möjlighet att hissa upp bilen denna helgen och inte orkar vänta fram tills den 13/8 för felsökning så fick jag relativ snabb tid på Åkessons i Götene nu på fredagÅterkommer med info efter att jag varit där!
-
Dannyglover
Tjenare,
Kom precis hem efter en vääldigt lång dag och mycket åkande. Var på Honda i Götene idag och lämnade bilen. Dem kunde inte återskapa ljudet och kallade in mig i verkstaden. Tog ut mekanikern på en liten sväng så han fick höra, han hade ingen aning vad som skulle göras och då fick man kavla upp armarna och ta över kommandot haha!
Tog fram Subframe bulletinen och sa åt honom vad han skulle göra samtidigt som jag assisterade honom. Vi lossade samtliga skruvar, blåste av dem och hålen där dem ska sitta, gängade om hålen och smorde in allt i fett. Ja, vad tror ni? LJUDET försvann och jag behövde inte betala ett öre
Hoppas det löser sig för dig med Janne och tack så hemskt mycket Anno för bulletinen! Upptäckte dock ett litet glapp i styrleden på vänster sida, det går igenom besiktningen men det ska åtgärdas så snart som möjligt!
Nu ska jag natta min trotsiga 7-åring och därefter titta efter godis till bettan
Kom precis hem efter en vääldigt lång dag och mycket åkande. Var på Honda i Götene idag och lämnade bilen. Dem kunde inte återskapa ljudet och kallade in mig i verkstaden. Tog ut mekanikern på en liten sväng så han fick höra, han hade ingen aning vad som skulle göras och då fick man kavla upp armarna och ta över kommandot haha!
Tog fram Subframe bulletinen och sa åt honom vad han skulle göra samtidigt som jag assisterade honom. Vi lossade samtliga skruvar, blåste av dem och hålen där dem ska sitta, gängade om hålen och smorde in allt i fett. Ja, vad tror ni? LJUDET försvann och jag behövde inte betala ett öre
Nu ska jag natta min trotsiga 7-åring och därefter titta efter godis till bettan
-
GSXswe
Dannyglover skrev:Tjenare,
Tog fram Subframe bulletinen och sa åt honom vad han skulle göra samtidigt som jag assisterade honom. Vi lossade samtliga skruvar, blåste av dem och hålen där dem ska sitta, gängade om hålen och smorde in allt i fett. Ja, vad tror ni? LJUDET försvann och jag behövde inte betala ett öreHoppas det löser sig för dig med Janne och tack så hemskt mycket Anno för bulletinen! Upptäckte dock ett litet glapp i styrleden på vänster sida, det går igenom besiktningen men det ska åtgärdas så snart som möjligt!
HÄRLIGT! Då ska jag be min mekaniker kolla över samma sak för mig.
-
GSXswe
Fick samma behandlig på min bil nyss, allt "knastrande" ljud är borta.
Men troligen har jag råkat ut för punk 2 eller 3 nu för jag har ett dunkande ljud i framvagnen efter en lång tur på en guppig väg... Hörs bara när man kör långsamt (under 40km/h) över små ojämnheter med ett hjul. Låter som nått stag eller liknande ligger och dunkar mot golvet i bilen... Hörs mest inne i bilen, kan inte höra det med fönstret öppet och skallen utanför bilen i alla fall... Tips?
-
Dannyglover
Härligt att oljudet fram försvann
Jag har själv det där rear damper noise oljudet som hörs vid låga hastigheter, brukar öppenbara sig tydligt när bilen är kall. Skall tydligen försvinna när man smetar på fett på dämparen. Lämnade bilen på vaxning för 30 minuter så hon blir extra vacker
. Köpte WB-40 förra veckan som jag tänkte testa med. Hinner jag smörja ikväll så återkommer jag med ett svar om det löste sig.
Har du gjort några trevliga förändringar med bilen i år annars?
Det är track day på kinnekulle idag, någon som ska dit?
-
GSXswe
Tackar för infon, är samma här det blir tystare när den blir varm. Men det gäller inte mitt problem i framvagnen tyvärr... Ska kolla på det nu i helgen och se om jag får nån ordning på det.Dannyglover skrev:Härligt att oljudet fram försvannJag har själv det där rear damper noise oljudet som hörs vid låga hastigheter, brukar öppenbara sig tydligt när bilen är kall. Skall tydligen försvinna när man smetar på fett på dämparen. Lämnade bilen på vaxning för 30 minuter så hon blir extra vacker
. Köpte WB-40 förra veckan som jag tänkte testa med. Hinner jag smörja ikväll så återkommer jag med ett svar om det löste sig.
Mod'ar som är gjorda är ett hybrid insug av ett "HKS Premium Suction Kit" parat med ett "Pipercross Induction Kit", har använt HKS aluminium rör och satt ihop det med Pipercross kitet. Var lite meck och modifikation för att få allt på plats men nu sitter det där.
Annars väntar jag på att få lite hjälp den 4 Juli på att få dit mina H&R fjädrar från ett par här i klubben. Jäkla snällt att dom ställer upp och hjälper en som aldrig gjort nått liknande förut.
Kinnekulle blir det inget av för mig i alla fall, har för mycket på gång just nu och missar Gelleråsen också tyvärr... Gillar den banan så är lite trist att man missar det men så är det ibland.
Återkom gärna om det löste dina problem med bakvagnen. Och var man ska spraya in smörjningen och hur.