Vart hittar man varmare termostat än org 78 grader?
- MiWi
- Bil: CTR EP3 -03
- Namn: Michél Lundbeck
Hejsan!
Har en Civic Aerodeck MB6 med D14A8-motor. Jag upplever att bilen går kallare än vad den egentligen borde (kört 1100 mil på 2½ månad) och har bytt termostat till en ny från Gates (78 graders, var det enda jag lyckades hitta) samt även bytt ECU-vattentempgivaren i toppen utan resultat, bilen vägrar lägga sig högre i temp än detta:

Bilen ligger dock stabilt i temp oavsett om man kör i innerstadstrafik eller i motorvägstempo 60 mil i sträck, går dock aldrig högre än vad bilden visar. Går snålt då man kör i morgontrafiken till jobbet (~40-80 km/h) men sticker iväg i förbrukning då man ligger och kör 110-120 km/h på motorväg längre sträckor.
Mina misstankar ligger i att jag förmodligen behöver en varmare termostat än den 78-graders som idag sitter. Är på jakt efter någonting kring 87 grader.
Finns varmare termostat att köpa till bilen? Finns det något annat som eventuellt kan vara orsak till att temperaturen ej går högre?
Har en Civic Aerodeck MB6 med D14A8-motor. Jag upplever att bilen går kallare än vad den egentligen borde (kört 1100 mil på 2½ månad) och har bytt termostat till en ny från Gates (78 graders, var det enda jag lyckades hitta) samt även bytt ECU-vattentempgivaren i toppen utan resultat, bilen vägrar lägga sig högre i temp än detta:

Bilen ligger dock stabilt i temp oavsett om man kör i innerstadstrafik eller i motorvägstempo 60 mil i sträck, går dock aldrig högre än vad bilden visar. Går snålt då man kör i morgontrafiken till jobbet (~40-80 km/h) men sticker iväg i förbrukning då man ligger och kör 110-120 km/h på motorväg längre sträckor.
Mina misstankar ligger i att jag förmodligen behöver en varmare termostat än den 78-graders som idag sitter. Är på jakt efter någonting kring 87 grader.
Finns varmare termostat att köpa till bilen? Finns det något annat som eventuellt kan vara orsak till att temperaturen ej går högre?
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
- K.Larsson84
- Namn: Kristoffer Larsson
Hade nog inte litat på original mätaren min går aldrig över hälften på min ep3:a hade nog inte bekymrat mig alldeles för mycket prova att montera en efter marknads mätare så du är mer hundra på vilken temp du har
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
inte en enda av mina hondor jag haft har tempmätaren gått över hälften, bortsett från väldigt hård körning. Alltid legat kring där din gör. 
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Dom ska ligga där. Inte bara normalt utan det är menat så. Kör och var glad! 
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- MiWi
- Bil: CTR EP3 -03
- Namn: Michél Lundbeck
Wow, snabb respons på er! 
Dåså - då är det inget dolt och svårsökt fel. Stort tack för snabb support!
Dåså - då är det inget dolt och svårsökt fel. Stort tack för snabb support!
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
- Dinken
- Bil: HONDA CR-V
- Namn: Mikael Denikson
Lånar tråden för jag är lika intresserad av just detta..
Har en CR-V 2004 där mätaren står precis som din, kopplade in min dator och konstaterade att (med frisk termostat) håller motorn en temp på 84 grader på sommarn utan att man kör någon värme, men dock ända ner mot 70 grader då man ställer klimaten på 22 grader och då var det endast kring +5 ute, så jag kan ju tänka mig vad tempen kommer ligga när man ligger i 110 till vintern med -22 ute! Är utbildad mekaniker och vet mer än väl att för låg ( <80 ) motortemp är skadligt för motorn, och att det bästa är en så hög kontrollerad temp som möjligt. Likt de gamla odödliga Audi 5.orna med en drifttemperatur på 101 grader. Funderar nu själv på att helt enkelt montera en egen termostat (alt eget termostathus) med ett högre gradantal, och sedan får man ju se vad kylfläkten kommer tillåta för temp förstås. Skulle helst se en konstant temp på runt 92-95 grader ilf..
Eller har någon som jag som bor i norden sett någon annan lösning?
Har en CR-V 2004 där mätaren står precis som din, kopplade in min dator och konstaterade att (med frisk termostat) håller motorn en temp på 84 grader på sommarn utan att man kör någon värme, men dock ända ner mot 70 grader då man ställer klimaten på 22 grader och då var det endast kring +5 ute, så jag kan ju tänka mig vad tempen kommer ligga när man ligger i 110 till vintern med -22 ute! Är utbildad mekaniker och vet mer än väl att för låg ( <80 ) motortemp är skadligt för motorn, och att det bästa är en så hög kontrollerad temp som möjligt. Likt de gamla odödliga Audi 5.orna med en drifttemperatur på 101 grader. Funderar nu själv på att helt enkelt montera en egen termostat (alt eget termostathus) med ett högre gradantal, och sedan får man ju se vad kylfläkten kommer tillåta för temp förstås. Skulle helst se en konstant temp på runt 92-95 grader ilf..
Eller har någon som jag som bor i norden sett någon annan lösning?
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Välkommen Dinken, det behövs fler västernorrlänningar 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Finns ett gammalt knep där man täcker för halva kylaren eller hela med något som har hål. Bra när det är riktigt kallt ute. Gjorde det för ett par år sedan då jag hade lite klen värme i civicen.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- Dinken
- Bil: HONDA CR-V
- Namn: Mikael Denikson
Att sedan även höja kokpunkten med t.ex http://evanscooling.se/produkter vore ju inte heller fel, samt slipper man helt det övertryck som vattnet ger..
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Sätt kartong på en tredjedel utav kylaren och testa därefter... känns inte som hondorna är byggda för så här nordliga breddgrader 
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid