Hur är det med alla miljöbeslut om avgasvärden?
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Nu är det 2015, om vi blickar framåt hur ligger det till med beslut o sånt om avgasutsläpp?
Tex så verkar ju alla tunga fordon såsom lastbilar, grävmaskiner mm vara högst uppe med EURO6, det finns inget mer för dem. Och kommer troligen att knappt bli några förändringar i framtiden. (Inga stora iaf).
Hur är det på bilsidan? Känns ju som det hänt väldigt mycket de sista 10åren. Elbilar/hybrider fick lägre skatt, soppaslukande bilar har fått högre skatter. Osv. Och när man tittar just på bilar så har förbrukningen minskat något sjukligt på vissa bilar. Tex en CRV drog typ 0,80-1,10 för 10år sen. Nu går de att köra på 0.40-0.60 med de nya motorerna.
Är vi framme? Kommer det ännu högre krav? Eller är det klart nu?
Känns som att 1988-89 när lambdasond och catalysator kom var en milstolpe. Då försvann även förgasarn.
Och 2005-2010 var oxå en milstolpe med hybrider, elbilar, biogas osv var ocå en milstolpe. (Tyvärr försvann ju k20 pga detta 2010).
Tex så verkar ju alla tunga fordon såsom lastbilar, grävmaskiner mm vara högst uppe med EURO6, det finns inget mer för dem. Och kommer troligen att knappt bli några förändringar i framtiden. (Inga stora iaf).
Hur är det på bilsidan? Känns ju som det hänt väldigt mycket de sista 10åren. Elbilar/hybrider fick lägre skatt, soppaslukande bilar har fått högre skatter. Osv. Och när man tittar just på bilar så har förbrukningen minskat något sjukligt på vissa bilar. Tex en CRV drog typ 0,80-1,10 för 10år sen. Nu går de att köra på 0.40-0.60 med de nya motorerna.
Är vi framme? Kommer det ännu högre krav? Eller är det klart nu?
Känns som att 1988-89 när lambdasond och catalysator kom var en milstolpe. Då försvann även förgasarn.
Och 2005-2010 var oxå en milstolpe med hybrider, elbilar, biogas osv var ocå en milstolpe. (Tyvärr försvann ju k20 pga detta 2010).
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
bilar med solceller eller bilar som laddas med kärnkraft?
det ena känns ju miljövänligt och det andra inte så mycket.
det ena känns ju miljövänligt och det andra inte så mycket.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Båda är ganska miljövänligt när det hanteras rätt. Solceller är kanske ett bättre alternativ men kanske inte genomförbart än. Och utan kärnkraften hade vi aldrig kunnat tillgodose dagens energibehov på ett sätt som inte skulle ha otroligt mycket större miljöpåverkan. Kärnkraft innebär dock en större risk, men med mycket mindre direkt miljöpåverkan när det hanteras rätt.
Vad gäller bilarna tror jag det kommer fortsätta utvecklas mer effektiva hybrider. Det kommer säkert hamna i lastbilarna snart med.
Tesla har ju nåt på g, du tankar ju gratis idag med en sådan...
Personligen tycker jag man kanske borde satsa på vätebilarna, men jag ör inte så insatt i det. Om alla skulle åka omkring i teslor skulle vi öka vårt beroende av kärnkraften mycket mer.
Jag ser hellre att vi kör effektiva bilar på fossilbränsle än ersätter kärnkraften (när alla kör teslor) med bränt kol.
Edit: sen vet jag iof inte vad som är värst/effektivast ur miljösynpunkt, biprodukterna av bilavgaserna eller kolkraften, vad är renast? Vindkraft är bara att glömma, det laddar du inga teslor med. Vattenkraft är nog en bättre grej, men med lite större lokal. miljöpåverkan. I det stora hela kanske det är värt att offra?
Vad gäller bilarna tror jag det kommer fortsätta utvecklas mer effektiva hybrider. Det kommer säkert hamna i lastbilarna snart med.
Tesla har ju nåt på g, du tankar ju gratis idag med en sådan...
Personligen tycker jag man kanske borde satsa på vätebilarna, men jag ör inte så insatt i det. Om alla skulle åka omkring i teslor skulle vi öka vårt beroende av kärnkraften mycket mer.
Jag ser hellre att vi kör effektiva bilar på fossilbränsle än ersätter kärnkraften (när alla kör teslor) med bränt kol.
Edit: sen vet jag iof inte vad som är värst/effektivast ur miljösynpunkt, biprodukterna av bilavgaserna eller kolkraften, vad är renast? Vindkraft är bara att glömma, det laddar du inga teslor med. Vattenkraft är nog en bättre grej, men med lite större lokal. miljöpåverkan. I det stora hela kanske det är värt att offra?
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Läste någonstans tidigare att vi kommer få ganska spridda skurar över världen med mer inriktning på lokala möjligheter. T.ex mer etanol där det finns skog osv. Med osv syftar jag på att jag egentligen inte kommer ihåg så mycket mer. Men det känns helt klart som spännande tider och det var längesedan som biltillverkarna på riktigt fick vara innovativa och hitta egna nya kreativa lösningar i stället för att bara kopiera varandras standardbilar.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Luftstyrda ventiler låter ju ganska intressant 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ang: elbilar hänger ju mycket på var energin kommer ifrån man "tankar". Läste en artikel nyligen där en elbil där man får el ifrån kolkraft gör att elbilen är 5 ggr så smutsigare att köra än en bensinbil och dieselmotorerna tror jag kommer börja försvinna inom snar framtid. Många länder som "straffar" dieselåkare med höga skatter då en dieselmotor inte är så ren som dem trodde(vilket inte är så svårt att räkna ut). Mina pengar går på elfordon med inbyggt kraftverk som vätgasbilar. Inga farliga utsläpp, ingen el som kommer ifrån något kolkraftverk utan bara tanka i vätgas och låta bilen sköta resten.
Men rena elbilar har faktiskt kommit en lång väg dem senaste åren.
Men rena elbilar har faktiskt kommit en lång väg dem senaste åren.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- pasen

Du kan glömma vindkraft för att det krävs för många.Welen XLR8 Performance skrev:Om ni menar solceller på bilar som driver dde direkt kan ni glömma det.. En yta på 2 kvadratmeter kan inte producera den energin även om de var 100% effektiva och tog vara på 100% av solenergin. Det kan man glömma.. För laddning eller förlängd räckvid kommer det säkert att finnas framöver. Varför ska man glömma vindkraft?? Det är väll det som byggs ut mäst i sverige nu. Ett nomaltstort verk ligger runt 2 MegaWatt/timme.
Dieslarna har haft en hög utveckling och bensinmotorerna har stannat av så det finns en hel del och göra där. Besinarna kommer bli bättre med förfinad direktinsprutning osv men jag tror el kommer ta över efter det. Något jag inte helt begriper är varför inte fler elbilar kommit då tesla bevisligen lyckas. Varför kan inte då de stora biltillverkarna klämma fram nått. Det måste va poletik eller nått.
Vätgas är väldigt intresant och jag vet inte heller varför inte det blir mer av det. Honda hade ju FCX Clarity som drevs på vätgas men varför den inte utväcklades och massproduceras kan man ju undra. Jag vet att vätgas är svår hanterligt. Det är ju de minsta grundämnet vi har så de är svårt att hålla allt som förvarar vätgas 100% tätt.. Sedan att det är skapligt explosivt är ju inte till någon fördel heller.
Sedan är det det där med infrastrukturen för tank/laddningsställen som måste fungera med staten osv.. Ingen kanske inte vågar satsa i rädslan att något annat kommer slå och därför förlora sjukt med pengar.
Räknar du på att ett sådant producerar i snitt 1MW per timme i 365 dagar (vilket säkert är mycket mer än det är i verkligheten) så behöver du 2545 vindkraftverk för att ersätta enbart Forsmark.
Visst är de ganska effektiva, men långt ifrån tillräckligt.
Vattenkraft står för nästan hälften av Sveriges elproduktion.
Jag tror biljättarna jobbar på el-lösningar utan att allmänheten är medvetna om detta. Detta gör dom för att krama de sista kronorna ur förbränningsmotorn innan dom lanserar sin lösning för framtiden, dom vill alltså inte vara i framkant pga den ekonomiska aspekten.
Batterierna blir bättre och bättre samt möjligheterna gällande laddning effektiviseras även dessa väldigt mycket, jag tror inte att biljättarna är efter exempelvis Testa utan snarare att dom vill ha stor vinst som möjligt på redan satsat kapital.
Politiken ser sällan hela biten utan dom stirrar sig ofta blinda på ett specifikt område där förbättring krävs.
Anta att alla förbränningsmotorer ersätts med el, hur mycket mer el skulle Sverige då förbruka? Hur ska man producera den elen och samtidigt avskaffa kärnkraft?
Batterierna blir bättre och bättre samt möjligheterna gällande laddning effektiviseras även dessa väldigt mycket, jag tror inte att biljättarna är efter exempelvis Testa utan snarare att dom vill ha stor vinst som möjligt på redan satsat kapital.
Politiken ser sällan hela biten utan dom stirrar sig ofta blinda på ett specifikt område där förbättring krävs.
Anta att alla förbränningsmotorer ersätts med el, hur mycket mer el skulle Sverige då förbruka? Hur ska man producera den elen och samtidigt avskaffa kärnkraft?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Hybrider (Bensin/El) och ren el drift kommer vara framtiden... glöm vätgas.. det är bara ännu ett onödigt komplicerat kapitel.
Förenklat så är det en elbil med ännu ett system för att skapa EL som tar extra plats i fordonet för en förvaring utav gasen, utrymme för bränslecellen, sedan förvaring för elen(batterier) och sedan på det hela få en konverteringsförlust när du skapar elen som sedan driver elmotorer som också tar plats...
Ser ni problemet? Bara en elmotor och batterier eller hela kraftverket med i varje fordon + produktionsförluster?
Jag tror bensinbilarna blir mer effektiva/nya tekniska förbättringar samt "down sizeing" om de skall kunna vara kvar.
Förenklat så är det en elbil med ännu ett system för att skapa EL som tar extra plats i fordonet för en förvaring utav gasen, utrymme för bränslecellen, sedan förvaring för elen(batterier) och sedan på det hela få en konverteringsförlust när du skapar elen som sedan driver elmotorer som också tar plats...
Ser ni problemet? Bara en elmotor och batterier eller hela kraftverket med i varje fordon + produktionsförluster?
Jag tror bensinbilarna blir mer effektiva/nya tekniska förbättringar samt "down sizeing" om de skall kunna vara kvar.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- pasen

Dessa förluster har du i all konvertering även kärnkraften, det är ingen "ursäkt". Men man kanske borde producera el med vätgas i större skala då, men nån har säkert redan tänkt på det. Det som är bra med vätgasen är ju utsläppen och tillgången. Men som jag fattat det är det hanteringen och framställningen som sätter stop och gör det krångligt/dyrt.Brox skrev:Hybrider (Bensin/El) och ren el drift kommer vara framtiden... glöm vätgas.. det är bara ännu ett onödigt komplicerat kapitel.
Mordernisera kärnkraften är ett bättre alternativ imo. Och inte lägga ner den vattenkraft vi redam har, skadan på naturen är ju redan skedd, varför inte bara utnyttja vattenkraften då, det kommer ta evigheter för naturen att återhämta sig där vi haft vattenkraft... Nä då ska mam dra ner den istället och köpa bränt kol från utlandet. Hål i huvudet enligt mig.
Men vad gäller bilarna så tror jag att ingen vågar satsa, för det är en risk. Tesla är den enda som vågar satsa just nu verkar det som och det går ju ganska bra. Men de gör nog stora förluster innan de har ett stort etablerat nätverk med laddstationer, där de idag lockar konsumenterna med gratis el som ändå kostar dem pengar. För problemet med rena elbilar idag är att de tar tid att ladda och du kan endast göra det på ett begränsat antal platser. Någon (tesla i det här fallet) måste bekosta utbyggnaden av infrastrukturen som ska "ersätta" bensinstationerna, ingen vill ta den kostnaden.
Sen kan man kanske ifrågasätta hur miljövänligt det är att framställa alla dessa batterier som sitter i alla bilar.
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Till ovanstående rekommenderar jag att se : http://www.imdb.com/title/tt1992193/
Finns på netflix! Vindkraft verk är ett ironiskt skämt ifrån oljeindustrin som aldrig kommer ersätta något, endast ibland kunna stödja elnätet då det blåser och folk verkligen använder strömmen för vart tar strömmen annars vägen? Batterier?
Smutskasta inte kärnkraften bara för all medias negativa styrning om den, se dokumentären som en start och sök sedan själva.
Angående vätgas så finns där inget miljövänligt i den alls då den största majoriteten utav vätgas idag skapas utav olja, kol och naturgas... alltså smutsigare än att bara förbränna oljan direkt och istället för att bygga massa system med förluster
Finns på netflix! Vindkraft verk är ett ironiskt skämt ifrån oljeindustrin som aldrig kommer ersätta något, endast ibland kunna stödja elnätet då det blåser och folk verkligen använder strömmen för vart tar strömmen annars vägen? Batterier?
Smutskasta inte kärnkraften bara för all medias negativa styrning om den, se dokumentären som en start och sök sedan själva.
Angående vätgas så finns där inget miljövänligt i den alls då den största majoriteten utav vätgas idag skapas utav olja, kol och naturgas... alltså smutsigare än att bara förbränna oljan direkt och istället för att bygga massa system med förluster
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Vindkraft är förmodligen det sämsta som hänt sedan andra världskriget.
Lägg pengarna på forskning av Gen4-reaktorer för kärnkraften istället så borde alla bli gladare.
Eller också kall fusion såklart
Lägg pengarna på forskning av Gen4-reaktorer för kärnkraften istället så borde alla bli gladare.
Eller också kall fusion såklart
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- pasen

Ja vindkraft är väl ingen katastrof, men inte heller en lösning på problemet. Om vi hade haft säkrare och mer effektiva kärnkraftsreaktorer hade jag sovit bättre om nätterna.
Nu står vi här med "stenåldersgrejer" som sjunger på sista versen, uppdatera med ny teknik istället för stt mjölka ur det allra sista innan nåt går åt helvete bara för att Sverige så gärna inte vill ha kärnkraften trots att vi mycket väl inte klarar oss utan den så vi "lägger ner den". Det här har väl varit pågående ända sedan 80-talet...
Nu står vi här med "stenåldersgrejer" som sjunger på sista versen, uppdatera med ny teknik istället för stt mjölka ur det allra sista innan nåt går åt helvete bara för att Sverige så gärna inte vill ha kärnkraften trots att vi mycket väl inte klarar oss utan den så vi "lägger ner den". Det här har väl varit pågående ända sedan 80-talet...