resonans på S2k

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Kim-H
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mars 2013, 08:12
Bil: Honda s2000
Namn: Kim Holsö
Ort: Nässjö

Tjenare. jag leker lite med mitt original avgas system på min S2k och har fått en jävla resonans i bilen,

som det är i dagsläget sitter det endast två jappsar i slutet och som ni alla kan räkna ut så låter det ingen vidare i kupen,
men utanför bilen låter det inte så pjåkigt, lite för högt men inte så farligt som jag trodde,
Jag inser att jag behöver en bra mitten ljuddämpare som kan äta upp min resonans men ändå behålla mitt mullriga trevliga ljud,
och nu kommer det svåra, vad ska jag köpa?

enkelt förklarat:
2,5" från katt fram till "Y"et och där delar det på sig till 2st 2,25" rör och där på är det dit satt jappsar med 2,5" koppling så jag har använt mig av en stegmuff


egentligen första gången jag "bygger om" ett system så har väldigt dålig koll på detta,

Mvh Kim
Man lever bara en gång! Så varför göra saker som man inte tycker om?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Sätt det den största du får plats med av dessa http://www.nitroz.se/apple
Du skulle även kunna prova att plocka bort katalysatorn, med ett katersättningsrör där istället brukar det jobbiga resonansljudet i kupen bli mycket mindre.
Men det blir ju såklart ett mycket vassare ljud utanför.
Sen om du tänkt vara med på nån banträff där det brukar vara 95dB gräns så bör du nog skippa japsburkarna till nåt som faktiskt dämpar ljudet :)
Eisenhut
HPC Medlem
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 4 times

Har du plockat bort blindtarmen?
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kim-H
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mars 2013, 08:12
Bil: Honda s2000
Namn: Kim Holsö
Ort: Nässjö

fonzeka skrev:Sätt det den största du får plats med av dessa http://www.nitroz.se/apple
Du skulle även kunna prova att plocka bort katalysatorn, med ett katersättningsrör där istället brukar det jobbiga resonansljudet i kupen bli mycket mindre.
Men det blir ju såklart ett mycket vassare ljud utanför.
Sen om du tänkt vara med på nån banträff där det brukar vara 95dB gräns så bör du nog skippa japsburkarna till nåt som faktiskt dämpar ljudet :)
Jag mailade appleracing och dom har tydligen sålt sitt företag till norge så dom varken säljer eller bygger fler dämpare :(
nae jag får sådana jävuls horn i huvudet varje gång jag hamnar på en bana så jag vågar inte hålla på med sådant utan jag är bara
ute efter att göra en snygg tyff S2k med gött ljud och glida runt i =)

jag har original katt kvar.
Man lever bara en gång! Så varför göra saker som man inte tycker om?
Kim-H
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mars 2013, 08:12
Bil: Honda s2000
Namn: Kim Holsö
Ort: Nässjö

Eisenhut skrev:Har du plockat bort blindtarmen?
hmm blindtarm?? tänker du på dildon som sticker ut helt omotiverat från avgas systemet ? :P isf är den kvar =)
Man lever bara en gång! Så varför göra saker som man inte tycker om?
Eisenhut
HPC Medlem
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 4 times

Ja precis den. Den kan se omotiverad ut men den eliminerar ett i övrigt massivt resonansljud som man får om man tar bort den. ;)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kim-H
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mars 2013, 08:12
Bil: Honda s2000
Namn: Kim Holsö
Ort: Nässjö

Eisenhut skrev:Ja precis den. Den kan se omotiverad ut men den eliminerar ett i övrigt massivt resonansljud som man får om man tar bort den. ;)
jo jag har hört detta, men har ni några tips på mitt problem?
Man lever bara en gång! Så varför göra saker som man inte tycker om?
Användarvisningsbild
pasen
Inlägg: 5390
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Du behöver mellandämpare. Att ta bort katalysator kan ge resultat också, men det kommer höja ljudnivån utanför bilen ytterligare. Och om du nån gång skulle vilja prova åka bana med klubben är det nästan en garanti att du blir svartflaggad.

En turbo skulle kanske dämpa resonansen lite också...
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Som jag skrev på FB, japsdämpare är perfekta för att skapa resonans, gärna om det är universal från no name-tillverkare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kim-H
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mars 2013, 08:12
Bil: Honda s2000
Namn: Kim Holsö
Ort: Nässjö

eftersom appleracing har sålts så kan jag inte köpa deras dämpare längre så sitter och letar efter en fungerande mittenljuddämpare från simons som endel säger funkar bra. ingen risk att någon kan i huvudet va som är max i storlek på mitten dämparen?
Man lever bara en gång! Så varför göra saker som man inte tycker om?
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Kg trimning säljer Apple .
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar