För hög CO halt besiktningen CRX
Har precis kommit hem rån besiktningen och hade en Co-halt på 10!! Alltså inte godkänt då max värdet ligger på 3.5 pga årsmodell -88
Bil:
Årsmodell reg-87 första påställning -88
Honda CRX ed9 med B16A1 swap
B18c4 kammar
Tomei BTR
Tomei Bränsletryckmätare
Bilen är byggd av: http://www.garaget.org/?car=267703
Dock har det blivit bortplockat MSD tändsystemet, Skunk2 70mm insugsplenum,
XL Power 70mm insugsspjäll och hondatan av förr förra ägaren (fråga inte varför)
Fick med 2 st nya lambdasonder(begagnade) som jag bytte, då gick motorn lite bättre
Men såg att motor lampan tändes när jag var på väg hem från besiktningen
Så min fråga är om det finns någon snäll själ som kan titta på dessa bilder och se om det är möjligtvis någon slang som sitter fel? Eller är det definitivt Lambdasonderna" som är paj eller kanske bara en? Och varför sitter det 2? Är den ena bredbandslambda och isåfall vad gör den?

Bil:
Årsmodell reg-87 första påställning -88
Honda CRX ed9 med B16A1 swap
B18c4 kammar
Tomei BTR
Tomei Bränsletryckmätare
Bilen är byggd av: http://www.garaget.org/?car=267703
Dock har det blivit bortplockat MSD tändsystemet, Skunk2 70mm insugsplenum,
XL Power 70mm insugsspjäll och hondatan av förr förra ägaren (fråga inte varför)
Fick med 2 st nya lambdasonder(begagnade) som jag bytte, då gick motorn lite bättre
Men såg att motor lampan tändes när jag var på väg hem från besiktningen
Så min fråga är om det finns någon snäll själ som kan titta på dessa bilder och se om det är möjligtvis någon slang som sitter fel? Eller är det definitivt Lambdasonderna" som är paj eller kanske bara en? Och varför sitter det 2? Är den ena bredbandslambda och isåfall vad gör den?

Besiktigar du den utan katalysator?
Det sitter två lambdor för att det är OBD-0 system orginal på b16a1. En mäter på 1;an o 4:an, den andra på 2:an o 3:an.
Spontant när man kollar bilderna så känns det som att din kabel till map-sensorn inte sitter istoppad ordentligt
Det sitter två lambdor för att det är OBD-0 system orginal på b16a1. En mäter på 1;an o 4:an, den andra på 2:an o 3:an.
Spontant när man kollar bilderna så känns det som att din kabel till map-sensorn inte sitter istoppad ordentligt
A. Regestam
0703636373
0703636373
-
Macbang
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
ser att du har annat spjäll, där både tps och mapsensor sitter på spjället.
kolla felkoder på ecu under mattan på passagera sidan, tändläge 2 så ska det blinka på ecu 1 gång om allt stå rätt till. annars blinkar det flera gånger
lång blink= 10
kort blink=1
Ex lång + kort = felkod 11
lista på felkoder
http://www.hondacrx.co.uk/technical/faq ... odes.htm#2
kolla felkoder på ecu under mattan på passagera sidan, tändläge 2 så ska det blinka på ecu 1 gång om allt stå rätt till. annars blinkar det flera gånger
lång blink= 10
kort blink=1
Ex lång + kort = felkod 11
lista på felkoder
http://www.hondacrx.co.uk/technical/faq ... odes.htm#2
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Jo jag vill inte hålla på att byta system inför varje besiktning, det är ju lagligt om värdena är som dom ska.liamo skrev:Besiktigar du den utan katalysator?
Tydligen är det bytt till ett OBD-1 system. Bara satte den där röda silikonslangen där för den var inte kopplad nånstans och där satt ingen slang på röret, då blev tomgången dessutom bättre precis som om choken gick in när motorn var kall.
Fick felkod 43 + 44, hittar dock inte 44 i listan.
43 Fuel Supply System defective or malfunctioning fuel supply system
Betyder det att nått e vajsing med bränslesystemet, vad kan kag inte ens börja spekulera i då jag inte kan få tag i vettig info från föregående ägare.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Är den elektriska kontakten till mapsensorn helt istoppad?
Berni är medlem här på forumet så du kan ju alltid prova att skicka ett pm till honom om du saknar nån specifik info.
Berni är medlem här på forumet så du kan ju alltid prova att skicka ett pm till honom om du saknar nån specifik info.
Som både jag o Fonzrka skrivit: Sitter kontakten på map-sensorn instoppad ordentligt?? Av bilden att döma gör den inte det!
Bilen kan inte vara oBD-1 konverterad om du har två lambdor på grenröret...då blir det knas. Om den är obd1 konverterad så ska du ha en styck lambda 4-trådig som är placerad precis innan katten!
Det där ser ut som en obd0 fördelare så tvekar starkt på att den är konverterad.
Kolla vad din ecu heter! Är det en PW0 så är det en OBD0 ecu och felkoderna 43 och 44 är då lambdorna...
Bilen kan inte vara oBD-1 konverterad om du har två lambdor på grenröret...då blir det knas. Om den är obd1 konverterad så ska du ha en styck lambda 4-trådig som är placerad precis innan katten!
Det där ser ut som en obd0 fördelare så tvekar starkt på att den är konverterad.
Kolla vad din ecu heter! Är det en PW0 så är det en OBD0 ecu och felkoderna 43 och 44 är då lambdorna...
A. Regestam
0703636373
0703636373
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Jo det är sant, ska man hårdra det så ska det sitta en katalysator där om det funnits en original.
Men jag tror inte bilprovningen bryr sig speciellt mycket så länge avgasvärdena är bra.
Men jag tror inte bilprovningen bryr sig speciellt mycket så länge avgasvärdena är bra.
-
Macbang
ifall dina sonder är körda, köp dessa 2st av sonder av denna firman i länken ( billiga och fungera bra med b16a1 med obd0 )
http://www.ebay.com/itm/360885856893?_t ... EBIDX%3AIT
Jo sladden satt lös. Såg även att det är en PW0 OBD0 ecu, ni hade rätt.liamo skrev:Som både jag o Fonzrka skrivit: Sitter kontakten på map-sensorn instoppad ordentligt?? Av bilden att döma gör den inte det!
Skiftade dom och nollade ECU:n sen körde jag till besiktningen och fick ett fett sjungande NEJ, du får inte kolla dina avgasvärden här inte! Så jag drog ner till den bilfirman vi brukar åka till och dom var sjyssta som fan (får nog bjuda på fika bullar nån dag) Och det visade en CO-halt på 0,97, PERFEKT! men...på vägen hem så började motorlampan lysa. Den koden som finns nu är nr 44.liamo skrev:Ser ett fel. Dina lambdor sitter på fel positioner. Grön lambda ska sitta i rör 4 och vit lambda i rör 3. Skifta dom o nolla ecun så ska du se att felkoderna försvinner iaf.
Jag har faktiskt 2st beg sonder liggande, vet dock inte vilken som är bra. Men om man har felkod 44, vilken lambda ska då bytas?
Har beställt 2st nu. Bättra att ha för många än för få =)Macbang skrev:ifall dina sonder är körda, köp dessa 2st av sonder av denna firman i länken ( billiga och fungera bra med b16a1 med obd0 )
Har en fråga bara, om man tittar på min allra första bild så ser man en röd silikonslang som går från manifold röret till det där lilla röret bredvid map-sensorn...ska det verkligen de?
-
Macbang
du kan plugga bägge.
rör anslutningen bredvid mapsensor på spjället är till kolkanistret som alla/du har tagit bort, då det inte behövs vid bes. utan bara tog plats
Anslutning på baksidan av insuget där den röda slangen går till , va till purge ventilen= den har du också tagit bort. då du kopplat btr direkt till insuget
OBS!!!, sonderna du köpte från ebay ska köra i par= montera bägge direkt, blanda dom inte med oem sonderna
rör anslutningen bredvid mapsensor på spjället är till kolkanistret som alla/du har tagit bort, då det inte behövs vid bes. utan bara tog plats
Anslutning på baksidan av insuget där den röda slangen går till , va till purge ventilen= den har du också tagit bort. då du kopplat btr direkt till insuget
OBS!!!, sonderna du köpte från ebay ska köra i par= montera bägge direkt, blanda dom inte med oem sonderna