Bogsera CR-V och kamrem av(?) tips önskas

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mats T
Bil: CRX del sol vti
Namn: Mats T

CR-V -99 "la av" igår. Bränslepumpen fungerar, motorn går runt och tänder till någon enstaka gång. Misstänker att kamremmen gått av (eller hoppat över en kugg typ). Någon som vet om:
1) kolvar och ventiler kolliderar om kamremmen går av?
2) varför man inte får bogsera? (Jag begriper att det inte funkar att lyfta upp två hjul men inte varför jag inte kan dra med annan bil). Instruktionsboken säger nej till bogsering med annan bil.

Tacksam för tips så jag kan hämta hem bilen innan det är för sent.

Mats T (ägare av 3 st Honda från 90-talet)
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Om kamremmen gått av borde du ha ett och annat missljud antar jag. Kolvar och ventiler kommer kollidera. Finns ingen Honda vad jag vet som klarar ett kamremsras. Är väl bara Volvo 740 8v som gör det... :P

Ang bogseringen vetetusan. Antar att det är nåt med drivlinan som inte gillar det.
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Lyft upp den och plocka av kardanaxeln.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Så länge alla fyra hjulen i är backen lär det ju inte vara några problem att bogsera.
Det lär väl ha hänt att en och annan CR-V har motorbromsat eller frirullat i längre nedförsbackar :)
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Har den bara hoppan nån kugg eller 3 så är det nog inga problem.

Behöver bilen flyttas på med hjälp av bogsering så behövs kardan tas bort. Jag brukar markera med en vit penna vid skarvarna så man sätter tillbaka den på samma plats.
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Varför måste den tas bort om alla 4 hjulen är i marken?
Mats T

Tack för svar,

Jag kommer att följa ditt råd Malkolm. Kollade sidan http://www.JDMracing.se och då försvann minsta tvekan.

Fast jag är lika fundersam som "pasen" på vad som kan hända om alla fyra hjulen är i marken vid bogsering.

God fortsättning på 2016 / Mats
Användarvisningsbild
Brox
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

De e väl inga problem att bogsera bilen på alla fyra om du har manuell låda... Vad är det som skulle gå sönder utav att rulla som den gör när du är i neutral mellan växlarna? Däremot om du bogserar med ena axeln i luften så lär du säkert bränna nån utav viscodiffarna..?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
NIzmO
Bil: Honda Civic Type-R FK2
Namn: Daniel Ollikkala
Been thanked: 1 time

Honda verkar rent generellt vara emot bogsering då det även till min Accord står i instruktionsboken att den absolut inte ska bogseras utan tas på bärgare om behovet finns, dom anser väl att bogsering är en riskfylld process.

Men när det är 4wd brukar det dock finnas nån anledning.
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2

Time Attack
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

pasen skrev:Om kamremmen gått av borde du ha ett och annat missljud antar jag. Kolvar och ventiler kommer kollidera. Finns ingen Honda vad jag vet som klarar ett kamremsras. Är väl bara Volvo 740 8v som gör det... :P
Min Civic VT klarade faktiskt ett kamrems haveri, utan några problem. Dock stod bilen på tomgång, men den va rätt sjuk ändå :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Mats T

Bilen är nu i garaget - det blev via försäkring o bärgare som lyfte upp hela bilen. Lovar besked i veckan om felet. Bytte kamrem för 4000 mil sedan!
Mats T

Bilen har nu ny kamrem och ventiler och kolvar möttes inte = den blev helt ok med ett kamremsbyte. Anledningen till att kamremmen, som nyligen var bytt, gick av var att en av de två skruvarna till motorfästet ramlat ner innanför skyddskåpan och låg längst ner och skavde på remmen som till slut gav upp. När jag hämtade bilen från firman som utförde kamremsbytet upplyste dig mig om att det saknades en skruv till motorfästet vilket jag tyckte var märkligt men vågade inte ta gift på att så inte hade varit fallet.
Användarvisningsbild
hamedius

Mats T skrev:Tack för svar,

Jag kommer att följa ditt råd Malkolm. Kollade sidan http://www.JDMracing.se och då försvann minsta tvekan.

Fast jag är lika fundersam som "pasen" på vad som kan hända om alla fyra hjulen är i marken vid bogsering.

God fortsättning på 2016 / Mats
jag förstår att du är ny på forumet men har du fått ett svar från fonzeka så lyssna på honom, även om malkolm har firma med en flashig hemsida ;)
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Skriv svar