Lite frågor om bussningar coilovers och kammar

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
JoakimK
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2016, 20:38
Bil: Honda Civic VTi B18c4
Namn: Joakim Kruse
Ort: Göteborg

Hej,
Har gått och köpt mig en Honda Civic VTi med en b18c4 motor i.
Följande sitter på bilen
Omni power coilovers
Krängninghämmare bak
Bloxlänkarmar bak

Edelbrok performance x insug
Dc extractor rör

Nu till frågorna.
Hade tänkt åka lite bana nästa år för att testa på lite så tänkte uppdatera till lite värre fjädrar då den kändes lite mjuk när jag provkörde, sen även byta lite bussningar men problemet är att det finns ju en hel uppsjö med märken och olika sorter så skulle behöva lite tips på bussningar till fram och bakvagn i bakvagn är det lite som redan är bytt.
Någon som har erfarenhet av omni power coilovers och om dom håller för att åka med runt 12-16 fjädrar ?
Tänkte även slänga i ett par BC steg 2 kammar bra val ? Och ger det något ? Kanske finns bättre val ?

Mvh
lowpass
Inlägg: 2490
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

Angående bussningar så är Energy Suspension och Power Flex favoriter.
Resten vet jag inte mycket om tyvärr.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Omni såldes med antingen 10/8 eller 12/10kg. 16kg kommer paja dämparn.

Bra bussningar är Hardrace. Energysuspension användes innan Hardrace fanns. Är därför och pga priset som de flesta gammelhondor har ES.
JoakimK
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2016, 20:38
Bil: Honda Civic VTi B18c4
Namn: Joakim Kruse
Ort: Göteborg

Malkolm skrev:Omni såldes med antingen 10/8 eller 12/10kg. 16kg kommer paja dämparn.

Bra bussningar är Hardrace. Energysuspension användes innan Hardrace fanns. Är därför och pga priset som de flesta gammelhondor har ES.
Hardrace kitet kostar ca 2000kr mer men antar att man får vad man betalar för! men vill ha en som går att åka hyfsat fort i så får bli Hardrace tackar hemskt för svaret! :)

Någon som vet om Steg 2 kammar ger något.
Om det är värt att lägga dom pengarna.
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1351
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

JoakimK skrev:
Malkolm skrev:Omni såldes med antingen 10/8 eller 12/10kg. 16kg kommer paja dämparn.

Bra bussningar är Hardrace. Energysuspension användes innan Hardrace fanns. Är därför och pga priset som de flesta gammelhondor har ES.
Hardrace kitet kostar ca 2000kr mer men antar att man får vad man betalar för! men vill ha en som går att åka hyfsat fort i så får bli Hardrace tackar hemskt för svaret! :)

Någon som vet om Steg 2 kammar ger något.
Om det är värt att lägga dom pengarna.
Vad jag lärt mig under min korta tid så vill värre kammar ofta ha högre komp och mer varv.
Du behöver byta ventilfjädrar i kombination med kammar och mappa bilen därefter.
Men jag lämnar detta till någon som kan mer.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
JoakimK
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2016, 20:38
Bil: Honda Civic VTi B18c4
Namn: Joakim Kruse
Ort: Göteborg

turbobulten skrev:
JoakimK skrev:
Malkolm skrev:Omni såldes med antingen 10/8 eller 12/10kg. 16kg kommer paja dämparn.

Bra bussningar är Hardrace. Energysuspension användes innan Hardrace fanns. Är därför och pga priset som de flesta gammelhondor har ES.
Hardrace kitet kostar ca 2000kr mer men antar att man får vad man betalar för! men vill ha en som går att åka hyfsat fort i så får bli Hardrace tackar hemskt för svaret! :)

Någon som vet om Steg 2 kammar ger något.
Om det är värt att lägga dom pengarna.
Vad jag lärt mig under min korta tid så vill värre kammar ofta ha högre komp och mer varv.
Du behöver byta ventilfjädrar i kombination med kammar och mappa bilen därefter.
Men jag lämnar detta till någon som kan mer.
Absolut ska man byta ventilfjädrar och mappa bilen även byta svänghjul ligger i såfall aktuellt
Någon som vet om det går att svara av toppen för lite högre komp tänkte slippa byta kolvar till säsongen 2016 iaf blir lite dyrt då!
Skriv svar