Bromspedalen går i botten!
-
Mats T
- Bil: CRX del sol vti
- Namn: Mats T
Hej alla,
Honda CR-V -06, bromspedalen "stum" om motorn inte är igång men pedalen sjunker till botten när motorn är startad!
Bromsarna inklusive ABS-delen luftade. Alltså också luftat med motorn igång för att få luften ur ABS-enheten.
Tar jag bort vacumslangen till bromsservon när motorn är igång blir pedalen "stum".
Huvudcylindern är bytt. Felkod 1298, som är för hög laddning, är den enda felkod som kommer upp (tror det beror på att batteriet är dåligt och att det inet påverkar bromssystemet).
Tips någon????
Senast redigerad av Mats T den 31 juli 2016, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
-
Mats T
Läckage i bromsservot? I min värld finns ingen bromsvätska i bromsservot. Bytte precis huvudcylindern och längst bak på huvudcylindern var den "tapp" som går in i "vacumklockan" som med hjälp av vacum gör att pedaltrycket inte behöver vara så stort. Alltså ingen bromsvätska i bromsservot såvida inte huvudcylindern läcker "baklänges" men som sagt, en ny huvudcylinder.
Tänker jag fel hur det funkar?
Tänker jag fel hur det funkar?
lyssna inte på malkolm haha det är nog varken eller av det han säger.
hade servot läckt så hade det inte blivit så stor skillnad på pedalen med motorn igång och av.
och hade cylindern läckt så hade pedalen sjunkit i botten, sakta men säkert, även med motorn avstängd.
jag gissar på luft i systemet.
hade servot läckt så hade det inte blivit så stor skillnad på pedalen med motorn igång och av.
och hade cylindern läckt så hade pedalen sjunkit i botten, sakta men säkert, även med motorn avstängd.
jag gissar på luft i systemet.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
-
Mats T
Tror du har rätt hamedius om bromsservot men vi har luftat vid tre-fyra tillfällen och flera varv vid varje tillfälle. Dessutom med luft i systemet borde pedalen sjunka även när motorn är avstängd. Jag skall kolla på returbilen om man kan hitta en ABS-enhet till till ett hyfsat pris så det är överkomligt att testa.
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Har du luftat vid cylindern om nippel finns där? Vet att det finns på vissa bilar, men ingen aning om hur det är på din. Och ABS kan också ställa till det om systemet har tömts helt och sedan fyllts, kan väl samlas luft i ABS enheten som är svår att få ur.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Är just detta fenomen jag gick på, har varit med om det själv på 3-4 bilar som haft svampig pedal att HBC-byte inte gjort nån skillnad medans byte av bromservo var lösningen. På en bil tog jag tom bort servot och då var problemet löst.Mats T skrev:
...
Tar jag bort vacumslangen till bromsservon när motorn är igång blir pedalen "stum".
...
Men annars får du väl fortsätta lufta till sevot lagas av sig självt
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Hur har du luftat? har du luftat enligt ordningen i manualen?
Jag vet att jag hade ett helvete tidigare på en annan bil med samma sak men det var luft i systemet. Tror vi luftade bilen 4-5 ggr innan det blev bra. Jag var ute o körde försiktigt och därefter luftade... ut och körde och därefter luftade och tillslut så blev det bra.
Lycka till!
Jag vet att jag hade ett helvete tidigare på en annan bil med samma sak men det var luft i systemet. Tror vi luftade bilen 4-5 ggr innan det blev bra. Jag var ute o körde försiktigt och därefter luftade... ut och körde och därefter luftade och tillslut så blev det bra.
Lycka till!
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06