Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Civic 1.8 2007 motorn dör vid rödljus/frikoppling
- DeaXu
- Bil: FK2-07
- Namn: Olof Bergqvist
- Kontakt:
Tjenare allihop!
Har haft problem med min Civic 1.8 vid två tillfällen senaste månaden.
När jag startar bilen på morgonen så startar den fint/direkt och håller en stabil tomgång.
När jag sedan kör iväg så känns motorn väldigt känslig på gasen och kan pendla lite även när gaspedalen är I samma läge.
Kör längs med en 50 väg med några rödljus stop, Inga problem. Tempmätaren har börjat vandra uppåt efter 3-4 minuter.
Vid sista rödljuset innan en 70 väg så dör bilen när jag frikopplar och bromsar. Batteri lampan lyser och visar "Check System" tempmätaren visar en bit under mitten(6-7 minuter).
Jag provar starta bilen och den känns lite sur och får mala lite på starten men den går igång.
Kör resten av vägen till jobbet(3 mil) utan några problem.
Bilen I fråga har 11 000 mil på mätaren och har K&N 57i filter-kit monterat sedan några månader tillbaka, I övrigt är resten original.
Någon som känner igen sig I denna felbeskrivningen och har lyckats få en lösning på det?
Har haft problem med min Civic 1.8 vid två tillfällen senaste månaden.
När jag startar bilen på morgonen så startar den fint/direkt och håller en stabil tomgång.
När jag sedan kör iväg så känns motorn väldigt känslig på gasen och kan pendla lite även när gaspedalen är I samma läge.
Kör längs med en 50 väg med några rödljus stop, Inga problem. Tempmätaren har börjat vandra uppåt efter 3-4 minuter.
Vid sista rödljuset innan en 70 väg så dör bilen när jag frikopplar och bromsar. Batteri lampan lyser och visar "Check System" tempmätaren visar en bit under mitten(6-7 minuter).
Jag provar starta bilen och den känns lite sur och får mala lite på starten men den går igång.
Kör resten av vägen till jobbet(3 mil) utan några problem.
Bilen I fråga har 11 000 mil på mätaren och har K&N 57i filter-kit monterat sedan några månader tillbaka, I övrigt är resten original.
Någon som känner igen sig I denna felbeskrivningen och har lyckats få en lösning på det?
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
Kolla oljenivån.
kolla batteriet
kolla batteriet
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
- DeaXu
- Kontakt:
Oljenivån är på översta streck.NitraM skrev:Kolla oljenivån.
kolla batteriet
Batteriet(Biltema) bytes i vintras pga dålig startström.
- DeaXu
- Kontakt:
Skulle kanske kunna vara så. Ska gå igenom bakom MAF sensorn i eftermiddag. Går kablage bakom spjällhuset?Asse skrev:Du kanske kom åt kablaget till tomgångsventilen när K&N-kitet monterades?
- DeaXu
- Kontakt:
Uppdatering:
Fick samma fenomen igen igår eftermiddag påväg hem från jobbet.
Temp ca 18 grader ute och jag hade kört bilen I ca 6 min.
*Kör I 90kmh, frikopplar, motorvarvet går ner mot 500, stannar lite sedan dör motorn.
*Fortfarande frikopplad, trycker startknappen, motorn startar direkt och jag kör vidare hemåt,
Inga missljud hörs, "Check system" lampan tänds när motorn dör.
Detta händer inte igen under resten av färden och händer inte heller varje dag utan kan komma med flera veckor/månaders mellanrum.
Jag har dock en känsla av att varje gång detta har hänt har ACC varit inställd på AUTO och AC/fläkt har jobbat för fullt men är inte helt säker.
När jag har ACC inställd på AUTO känns bilen lite orklös och slirar ibland på kopplingen vid växling(ungefär som om man gasade till lite när man växlade)
Har tidigare bytt tempgivare till ECUn.
Bilen går bra för övrigt vid acceleration/jämn körning.
Någon som känner igen sig?
Fick samma fenomen igen igår eftermiddag påväg hem från jobbet.
Temp ca 18 grader ute och jag hade kört bilen I ca 6 min.
*Kör I 90kmh, frikopplar, motorvarvet går ner mot 500, stannar lite sedan dör motorn.
*Fortfarande frikopplad, trycker startknappen, motorn startar direkt och jag kör vidare hemåt,
Inga missljud hörs, "Check system" lampan tänds när motorn dör.
Detta händer inte igen under resten av färden och händer inte heller varje dag utan kan komma med flera veckor/månaders mellanrum.
Jag har dock en känsla av att varje gång detta har hänt har ACC varit inställd på AUTO och AC/fläkt har jobbat för fullt men är inte helt säker.
När jag har ACC inställd på AUTO känns bilen lite orklös och slirar ibland på kopplingen vid växling(ungefär som om man gasade till lite när man växlade)
Har tidigare bytt tempgivare till ECUn.
Bilen går bra för övrigt vid acceleration/jämn körning.
Någon som känner igen sig?
- DeaXu
- Kontakt:
Uppdatering: Provade fenomenet igår igen.
Körde ca 15 min med AC av.
Startade AC och bilen känndes lite orklös och svarar konstigt vid växling.
När jag frikopplar så varvar den ner och dör. Startar dock upp direkt igen,
Bilen dör inte fler gånger vid frikoppling under färden men koppling/gas slirar på ett sätt som om bilen gav lite extra varv innan växling.
AC kyler rätt så bra I övrigt.
Funderar på Elfel(IACV,magnetkoppling), kärvande pump eller dåligt med kylmedia?
Ingen som känner igen sig?
Körde ca 15 min med AC av.
Startade AC och bilen känndes lite orklös och svarar konstigt vid växling.
När jag frikopplar så varvar den ner och dör. Startar dock upp direkt igen,
Bilen dör inte fler gånger vid frikoppling under färden men koppling/gas slirar på ett sätt som om bilen gav lite extra varv innan växling.
AC kyler rätt så bra I övrigt.
Funderar på Elfel(IACV,magnetkoppling), kärvande pump eller dåligt med kylmedia?
Ingen som känner igen sig?