P0341 Varable Valve Timing (VTC) Phase Gap K24 Speedster

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Nu har jag haft en stressig vår igen
men äntligen för någon vecka sedan fick jag igång bilen igen.
Men denna gången med en arg felkod. P0341.
Motorn låter normalt och verkar gå normalt. Felkoden kom när min fru körde bilen.

Förra året fungerade bilen utmärkt och det jag har gjort med bilen till i år förutom
moddat oljepumpen och tråget är att jag bytt topp från en K24a2 topp till en EP3 topp.
Men kammarna har jag aldrig plockat av dreven på.
Jag använder även samma givare på toppen som jag gjorde förra året.

Jag har kollat kamdreven och TDC och det verkar rätt med.
Men en sak jag var att det drog en del i sladden till insugsskamlägesgivaren efter att jag bytt topp och kabelhärvan sitter
lite annurlunda på den nya toppen, men jag hade en extra avgas kamsgivare och jag mätte på den och den verkar samma fast bättre vinklad, den byttes efter jag fått felkoden men har inte hunnit prova än.
Jag har fullt upp med både hus projekt på jobbet sammt ta hand om familjen så försöker internetta
mig till information. Så att jag kan vara effektiv i garaget när jag väl får möjlighet att vara garaget.
Jag ska prova i morgon med en mapp men mindre VTC aktivering och ingen aktivering alls på låga varv.

Kan K-pro delen "tappa" programmet om ECUn står utan ström en längre period?
Och den kör då std programmet?

Någon annan som har någon ide på vad felet kan vara?

Med vänlig hälsning, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Har du haft bort remhjulet på veven? sitter ju en triggerskiva där bakom som det kan blivit nåt knas med?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

I värsta fall kan det bero på sträckt kedja och/eller slitna chain guides.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Om man tar bort remskivan bara.
Ser man då triggetskivan?

Kan man se om kedjan är sträckt på något sätt?
Har inte för mig kedjespännaren sticker ut så mycket.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du måste bort med kamkedjekåpan tyvärr. Ja du borde kunna se hur långt spännaren är ute för att bedöma om kedjan är sträckt.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Rasslade det från motorn när du startade efter top bytet?

Om trigger skivan fattas eller är skadad tror jag inte motorn skulle gå rent eller inte överhuvud taget för det är där ecu får info om när den ska tända stiften och öppna spridarna.

När du monterade toppen och kedjan, utgick du från ep3ans(K20a2) Kam markeringar eller K24a2?

Har du mätt kablaget till den sensorkontakt som du drog i?

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Utgick från ep3ans kam markeringar och k24 markeringar på kedjan.
Har inte hört något rassel alls. Den går silkes lent.
Ska mäta kablaget i morgon, räcker det att sumra?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

En annan sak jag glömt skriva. Toppen är planad 0.15mm.

Tackar för all hjälp hittills.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

I går var jag nere å kollade till bilen.
Kamdreven position förhållande till TDC är spott on
Insugs kam givaren insignal verkade normal likaså insignal
Till VTC.
Ska lägga in ett nytt program i Ecun och fylla på olja och prova igen om någon dag. Får se om den kommer igen då.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Kör en Erase ECU först också innan du laddar upp ny mapp.
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Hur erasar man Ecun?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Online>Tools :)
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Jag tackar.
Har fortfarande inte hunnit / orkat starta upp bilen, mycket på jobbet å hela familjen har varit sjuk i feber utom jag som bara är halvrisig. Men tid för google har ändå funnits.

Jag har googlat många trådar om detta fel, men de flesta trådarna bara dör ut utan lösning, men så hittade jag denna tråden
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=111485

Han hade också planat toppen och hittade en lösning.

Well thanks to K24eg22 and Jeremy at Inline Pro I was able to find the issue today and correct the problem .It was indeed a problem with the pulse plate alignment as there is a small amount of play in the pulse plate "very little" but enough to enable the intake cam pulse plate to be to one side of the "Play" and it was enough to trigger the code. The arrows on the intake cam were not aligned 100% on the cam tower splits causing the alignment issue and tripping the code.I simply pulled the valve cover loosened the pulse plate bolt and rocked the pulse plate ever so slightly the other way .I cleaned up the threads with some brake clean ,put a drop of locktite on it and re torqued it .Re-checked it and re assembled everything .Fired it up and now have No codes so the issue was indeed the cams pulse plates not being in sync setting the Code .I can only assume the cams have been this way since they were installed and milling the head and block threw it off enough to set the code .Bottom line is this make sure the arrows on the cam phase plates line up evenly with the splits in the cam towers evenly on the trans end of the cyl head.

Bra att spara sådant här om någon mer får samma problem.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Okyu skrev:
Om trigger skivan fattas eller är skadad tror jag inte motorn skulle gå rent eller inte överhuvud taget för det är där ecu får info om när den ska tända stiften och öppna spridarna.
Jag fick exakt denna felkoden pga skadad triggerplatta. Plattan har ju ingen separat krysskil utan styrningen är en pigg gjuten i själva plattan. Den hade vibrerat sönder pga att remhjulet inte dragits fast ordentligt. Man behöver specialverktyg för detta. Det är möjligt att du kan se skicket på triggerskivan genom hålet längs axeln om du bara tar bort remhjulet Per.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Fel Koden borta! :-)
Det känns så skönt, varför är den då borta, det vet jag faktiskt inte.

Men jag har gjort några små saker. Under den senaste 2 veckorna har bilen stått på laddning, det är
något som drar ström i bilen (troligtvis ett trasigt batteri till larmet) och jag hade bilen urkopplad under en tid i våras när jag snickrade. Men nu verkar det vara full fart på det igen.

Eftersom jag bytt topp så sitter kabelhärvan lite annorlunda som gjorde att det drog i sladden till insugskamgivaren.
Jag hade en uppsättning över så jag satte en avgaskam givare på insugskamen, denna är vinklad lite annorlunda
så det inte drar i sladden.

Sen raderade jag ECUn och installerad en mapp där jag justerat ned VTC till 0 grader under 3000rpm och aldrig ger mer
än 40 grader som kamdrevet inte klarar mer än..

Nu funkar det, i vart fall just nu. :-)

Med vänlig hälsning, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar