Civic 2017. Snyggaste Hondan hittills (förutom NSX 2015 )
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
-
- Styrelsen Gold
- Inlägg: 4044
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Been thanked: 1 time
Tycker ni ska provköra CVT innan ni uttrycker er.
Många jag pratat med vill ha automat till Civic och 1.0 är inte fel, trots dum kamrem som har bytes intervall på 12k - mil.
Bilen är riktigt rolig att köra aktivt med.. Men tyvärr finns det sedvanliga bullret kvar.
En AWD Civic hade varit grymt.
Off topic: kommande CR-V 1.5 turbo med 190 hk kommer också med CVT som tillval.
Många jag pratat med vill ha automat till Civic och 1.0 är inte fel, trots dum kamrem som har bytes intervall på 12k - mil.
Bilen är riktigt rolig att köra aktivt med.. Men tyvärr finns det sedvanliga bullret kvar.
En AWD Civic hade varit grymt.
Off topic: kommande CR-V 1.5 turbo med 190 hk kommer också med CVT som tillval.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
-
- Styrelsen Gold
- Inlägg: 4044
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Been thanked: 1 time
Nu skriver jag inget om att höja effekten....
Gott med automat i stan, lättare sälja som tjänstebil, fler köpare m.m. Detta är fördelen att det erbjuds CVT till nya Civic.
Gott med automat i stan, lättare sälja som tjänstebil, fler köpare m.m. Detta är fördelen att det erbjuds CVT till nya Civic.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
- pasen
- Styrelsen
- Inlägg: 5053
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: S2000 -05
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Den manuella lådan har bättre förburkningssiffror enligt Honda själva, anno, så det stämmer säkert. Dock förstår jag att den kan vara snabbare.
På 1.0 är det dock tvärtom, där är CVT snålare enligt Honda.
På 1.0 är det dock tvärtom, där är CVT snålare enligt Honda.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Accord, EK4, S2000
-
- Användare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
- Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
- Namn: Sam Ekemark
Nog har automat sina fördelar och fler och fler upptäcker dom och anser att dom överväger nackdelarna.. Andelen automatbilar ökar stadigt och 2016 var första året det såldes fler automatväxlade bilar än manuella i Sverige. Vissa förutspår ju tom den manuella växellådans död... och det är nog inte omöjligt på överskådlig framtid iom hybrider och eldrivna bilar. Vi är ju redan i ett läge då tom sportbilar ofta kommer med automat och se på hur det ser ut i USA.
Sen handlar det såklart om tycke, smak och prioriteringar. Ingen kan väl säga emot att en manuellt växlad bil är roligare att köra... så i en hobbynivå skulle det vara självklart för mig. Men lika självklart är det för mig att välja automat i en bruksbil då fördelarna i bekvämlighet och komfort överväger för mig. Speciellt då jag bor i Stockholm och den trafiken vi har här.
Sen finns det ju olika lösningar för att slippa växla, "gamla" momentomvandlare, dubbelkopplingslådor och steglösa automater där ju alla har sina för och nackdelar. CVT har väl vissa fördelar mot andra lösningar som att de är driftsäkra och väldigt mjuk kraftöverföring och det har väl gjort att Honda valt den lösningen. Nackdelen har var gummibandskänsla och att motorn ligger och surrar på konstant varvtal under acceleration vilket ofta kan låta ganska plågat. Men det har ju Honda löst väldigt bra i den låda som sitter i nya Civic med simulerade växlingslägen osv. Jag har som sagt inte gillat steglösa lådor tidigare men den här gav en annan känsla.
Men den låda jag suktar efter att se i Sverige är den 8-växlade dubbelkopplingslådan med momentomvandlare som sitter i vissa Acura-modeller. Länk http://articles.sae.org/13432/ Den borde i teorin kombinera det bästa av två världar, dubbelkopplingslådans snabbhet med momentomvandlarens mjukhet.
Sen handlar det såklart om tycke, smak och prioriteringar. Ingen kan väl säga emot att en manuellt växlad bil är roligare att köra... så i en hobbynivå skulle det vara självklart för mig. Men lika självklart är det för mig att välja automat i en bruksbil då fördelarna i bekvämlighet och komfort överväger för mig. Speciellt då jag bor i Stockholm och den trafiken vi har här.
Sen finns det ju olika lösningar för att slippa växla, "gamla" momentomvandlare, dubbelkopplingslådor och steglösa automater där ju alla har sina för och nackdelar. CVT har väl vissa fördelar mot andra lösningar som att de är driftsäkra och väldigt mjuk kraftöverföring och det har väl gjort att Honda valt den lösningen. Nackdelen har var gummibandskänsla och att motorn ligger och surrar på konstant varvtal under acceleration vilket ofta kan låta ganska plågat. Men det har ju Honda löst väldigt bra i den låda som sitter i nya Civic med simulerade växlingslägen osv. Jag har som sagt inte gillat steglösa lådor tidigare men den här gav en annan känsla.
Men den låda jag suktar efter att se i Sverige är den 8-växlade dubbelkopplingslådan med momentomvandlare som sitter i vissa Acura-modeller. Länk http://articles.sae.org/13432/ Den borde i teorin kombinera det bästa av två världar, dubbelkopplingslådans snabbhet med momentomvandlarens mjukhet.
- Mordiiax
- 1337!
- Inlägg: 3942
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic 1300 -81
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
CR-V med sin 9 växlade låda är ju ingen stenkrossarlåda i sina växlingar direkt så jag vet inte riktigt vad fördelen är med CVT egentligen annat än kanske priset?
Jag har inget mot automat, snarare tvärtom. Men man blir lite besviken då det finns automatlådor som är effektivare än sina manuella diton men Honda väljer här att införa en låda som till specsen är sämre på alla möjliga vis.
Jag har inget mot automat, snarare tvärtom. Men man blir lite besviken då det finns automatlådor som är effektivare än sina manuella diton men Honda väljer här att införa en låda som till specsen är sämre på alla möjliga vis.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- pasen
- Styrelsen
- Inlägg: 5053
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: S2000 -05
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Har du provkört den ännu Mähler? Gör det 
På pappret är CVT lådan som sagt mer effektiv än den manuella om man väljer lilla motorn. Och den är bra nära på 1.5-motorn.

På pappret är CVT lådan som sagt mer effektiv än den manuella om man väljer lilla motorn. Och den är bra nära på 1.5-motorn.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Accord, EK4, S2000
-
- HPC Medlem
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 26 augusti 2014, 12:53
- Bil: Rsx Type s K24/K20
- Namn: Martin Schager Almström
- Ort: Malmö
Någon här som är ägare till en 2017 1.0T eller 1.5T, stämmer förbrukningen som Honda utger ? Hur billigt har ni kört eran ?
Acura RSX Type S K24/K20 - 02
Honda Civic Sport Plus - 18
Honda Civic EH9 - 93
Honda Civic Sport Plus - 18
Honda Civic EH9 - 93
-
- HPC Guld Medlem
- Inlägg: 2239
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Provkörde Civic 2017 i helgen. Både 1,0 och 1,5. Manuell och CVT. Blev riktigt överraskad.
5-dörrars modellen känns som en Civic. 4-dörrars sedanen var mer som en Accord.
Kombinationen 1,5 med CVT i sedanutförande var helt otrolig.
Eftersom att jag kör Legend 2008 brukar allt nytt jag kör kännas som plastigt skräp.
Men den här nya Civicen är en riktigt grym bil på alla sätt!
5-dörrars modellen känns som en Civic. 4-dörrars sedanen var mer som en Accord.
Kombinationen 1,5 med CVT i sedanutförande var helt otrolig.
Eftersom att jag kör Legend 2008 brukar allt nytt jag kör kännas som plastigt skräp.
Men den här nya Civicen är en riktigt grym bil på alla sätt!
- pasen
- Styrelsen
- Inlägg: 5053
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: S2000 -05
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Märks de någon skillnad i väggljud mellan hatchback och sedanen när du provade?
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Accord, EK4, S2000
-
- HPC Guld Medlem
- Inlägg: 2239
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Det tänkte jag inte på just ner jag körde tyvärr. Åkte mest med öppen taklucka dessutom.
I specen står det att sedanen har lite lägre vägbuller än hatchbacken. Det brukar stämma.
De största skillnaderna jag märkte av var att jag fick plats i baksätet på sedanen. I hatchbacken satt jag trångt. (Satt bak i båda bilarna under färd och inte bara i hallen)
Även fram kände jag att det var luftigare. Att det var bättre sikt bakåt kan ha bidragit till känslan.
Körde samma rutt och tyckte även att sedanen var stabilare i kurvor. Tror inte att måtten skiljer sig speciellt mycket. Men det var så det kändes.
I specen står det att sedanen har lite lägre vägbuller än hatchbacken. Det brukar stämma.
De största skillnaderna jag märkte av var att jag fick plats i baksätet på sedanen. I hatchbacken satt jag trångt. (Satt bak i båda bilarna under färd och inte bara i hallen)
Även fram kände jag att det var luftigare. Att det var bättre sikt bakåt kan ha bidragit till känslan.
Körde samma rutt och tyckte även att sedanen var stabilare i kurvor. Tror inte att måtten skiljer sig speciellt mycket. Men det var så det kändes.
- pasen
- Styrelsen
- Inlägg: 5053
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: S2000 -05
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Jag var också positivt överraskad över benutrymmet, riktigt bra!
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Accord, EK4, S2000
-
- Styrelsen Gold
- Inlägg: 4044
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Been thanked: 1 time
Kollade du om 4D är tillverkad i Turkiet? Den finns som RS där.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
-
- Styrelsen Gold
- Inlägg: 4044
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Been thanked: 1 time
Som Turkiet har. Snygg!Daugaard skrev:
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
-
- HPC Guld Medlem
- Inlägg: 2239
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Finns att köpa till ett sportpaket här i Sverige också.
Man får kjolar runtom och en liten vinge. Inte lika stor som på RS men den lilla tycker jag ser mer elegant ut.
För övrigt verkar det som att bara RS kommer ut med 1,5T i Turkiet anno.
Resten har 1,6 liters 125 hästars maskiner. Detta gör att man bara kan välja RS i svart vit och röd!
Tur att vi fått 1,5T i alla bilar här. Kan nog bli en sån här i framtiden
Man får kjolar runtom och en liten vinge. Inte lika stor som på RS men den lilla tycker jag ser mer elegant ut.
För övrigt verkar det som att bara RS kommer ut med 1,5T i Turkiet anno.
Resten har 1,6 liters 125 hästars maskiner. Detta gör att man bara kan välja RS i svart vit och röd!
Tur att vi fått 1,5T i alla bilar här. Kan nog bli en sån här i framtiden

-
- HPC Guld Medlem
- Inlägg: 2239
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Honda Legend KA5 med 2,0l Turbo V6fonzeka skrev:Honda har haft turbo på standardbilar tidigare, eller åtminstonde två som jag kan nämna på rak arm.
Acura RDX i mitten av tvåtusentalet och City turbo i början på åttitalet
De ligger onekligen klart efter men vi får hoppas att de kommer tillbaka desto starkare nu.


-
- Styrelsen Gold
- Inlägg: 4044
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Been thanked: 1 time
Läs fakta om den motorn!!! Variabla vingblad på turbon och styrboxen till detta är sinnes STOR!!!!
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
- fonzeka
- HPC Medlem
- Inlägg: 3194
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Den hade fullt ladd (0.6 bar) vid 2000rpm!
Jävligt fräna grejor, synd att de inte byggde vidare på det.
http://dwolsten.tripod.com/articles/jan89a.html


Jävligt fräna grejor, synd att de inte byggde vidare på det.
http://dwolsten.tripod.com/articles/jan89a.html