Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Motoralternativ Civic Shuttle 4wd -86
-
duschkungen
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Been thanked: 1 time
Har precis lyckats köpa en gammal Shuttle, EW2 förgasarmotor på 1,5l kanske blir lite tråkig, finns det några motoralternativ som passar rakt på den växellådan? Det är alltså äldre modellen med "riktig" 50-50 fyrhjulsdrift.
Har googlat mig till att ZC1 kanske passar men det blir ju ganska mkt mer effekt (86 --> 125hk)
Läste att man måste ha ett avgasintyg från Honda för att regga in nya motorn, är det nåt som överhuvudtaget går få av Honda?
Har googlat mig till att ZC1 kanske passar men det blir ju ganska mkt mer effekt (86 --> 125hk)
Läste att man måste ha ett avgasintyg från Honda för att regga in nya motorn, är det nåt som överhuvudtaget går få av Honda?
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Kul med en till Shuttle i klubben!
Verkar en aning klurigt. D16Z6 motorer är ju billiga och ganska bra, och borde passa växellådan rakt av, men du kommer behöva specialtillverka motorfästena till den. D16A1 motor verkar ju enklast, men vet ej hur vanliga/ovanliga dom är i Sverige. Det sista alternativet är ju ett "head swap" (s.k. "mini me swap").
Ska du SFRO regga bilen som ombyggd men den nya motorn så kommer du troligtvis behöva uppgradera bromsar. Jag hade nog bara kört in den på besiktning som vanligt, ovanligt att dom skulle märka av ett så diskret motorbyte.
http://www.automotiveforums.com/t534896 ... swaps.htmlIf you're talking about the '84-'87 Civic 4WD, then an '86-'87 Integra d16A1 will bolt right up. No need to change the other parts that are usually associated with this swap since the 4WD tranny has the same bolt pattern as the D16A1. You will only need to modify the motor mount (not hard, do a search for D16A1 swap), then wire in the fuel injection and related parts.
There are 4 different types of ZC motors. You need the '86-'87 ZC1 which is becoming increasingly harder to find. The 4th gen ZC will not easily drop into a 3G, the tranny bolt pattern is different as are the motor mounts. The '86-'87 Integra D16A1 is the exact same motor as the DOHC ZC except it has less agressive cams. The D16A1 puts out about 115 HP while the ZC1 puts out about 135.
the 85-87 4wd wagon uses a newer 88+ d series bell housing
http://www.redpepperracing.com/forums/i ... opic=52161The 4wd trans uses a different bell housing than all the other 84-87 civics. all the 4WD transmissions have the same bell housing. Motor options are:
Stock block with SI head
D16a1 (86-89) integra engine
https://honda-tech.com/forums/classic-h ... p-2692540/Any Acura integra engine from 86-89 will work.
You will need the ECU, wiring harness, Engine/Tranny, Axles and front hubs....
The 86-87 are vacuum advance and the 88-89 are electronic advance.
My understanding that the vacuum advance is an easier swap, but I am not sure why off the top of my head.
If it is the 4WD model, you can get the engine from an 86-89 integra to mount to the stock tranny, using a slightly modified civic engine mount, or using the teg mount. (definitely wiring to be done here)
Anything other than those and you are looking at having to buy/make custom mounts and potentially custom mount locations, as well as all of the other wiring/fuel routing items that may be needed.
https://honda-tech.com/forums/classic-h ... n-2732152/A D16A1 from an 86-89 integra is the easiest D swap, as you can just have a donor car sitting there and migrate stuff over.
Other D-series swaps require custom mounts as well as other things to have it all function properly...
Verkar en aning klurigt. D16Z6 motorer är ju billiga och ganska bra, och borde passa växellådan rakt av, men du kommer behöva specialtillverka motorfästena till den. D16A1 motor verkar ju enklast, men vet ej hur vanliga/ovanliga dom är i Sverige. Det sista alternativet är ju ett "head swap" (s.k. "mini me swap").
Ska du SFRO regga bilen som ombyggd men den nya motorn så kommer du troligtvis behöva uppgradera bromsar. Jag hade nog bara kört in den på besiktning som vanligt, ovanligt att dom skulle märka av ett så diskret motorbyte.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
duschkungen
Hej,
Jo jag har varit inne lite på redpepper och läst, som sagt det är väl lite klurigt att få tag på de motorer som skulle passa rakt på växellådan, enklast vore väl med en CRX -86 donatorbil, har spanat in 2 rostiga lik som står i skogen på en gård
Jag hade inte ens tänkt på att bara byta topp, tänkte att ingen gjorde det på EW2..
Dock har min motor gått 29000 så mest troligt kör jag den som den är i vinter och jagar en ZC1
Jo jag har varit inne lite på redpepper och läst, som sagt det är väl lite klurigt att få tag på de motorer som skulle passa rakt på växellådan, enklast vore väl med en CRX -86 donatorbil, har spanat in 2 rostiga lik som står i skogen på en gård
Jag hade inte ens tänkt på att bara byta topp, tänkte att ingen gjorde det på EW2..
Dock har min motor gått 29000 så mest troligt kör jag den som den är i vinter och jagar en ZC1
-
duschkungen
Eller det kanske är en EW1 motor när den har förgasare?
Jag har inte hämtat bilen än ens så jag sitter och drömmer bara..
Jag har inte hämtat bilen än ens så jag sitter och drömmer bara..