Rusande tomgång d15z1

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
CarlT
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 februari 2017, 14:56
Bil: Civic Eg
Namn: Carl Thunberg
Ort: Göteborg

10 februari 2019, 22:23

Hej! Jag har problem med tomgången på min civic eg d15z1. När motorn är varm oscillerar tomgången från ca 1000 till 1200. Detta har jag testat hittills;

-Luftat kylsystem.

- Fixat alla vakuumläckor med trycktest. Hittat en stor läcka i EGR-ventilen men blockerat av den tillsvidare.

- Blockerat alla vakuumslangar.

- Kalibrerat tps.

- Testat 2 st andra tomgångsmoterer (beg).

- Testat annan mapsensor (beg).

Det ända som "fixar" problemet är att koppla ur tomgångsmotorn eller blockera av luftkanalen till den i spjällhuset. Så t.motorn skapar oscillationen men jag tror inte det är orsaken eftersom det skulle betyda att alla tre jag testat med är paj :/
Verkar vara ett vanligt problem, skall oftast bero på vakuumläckor. Någon som haft detta problem innan?? Tips?

// Carl
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5089
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

10 februari 2019, 22:32

När du kopplar bort tomgångsmotorn, hur hög är tomgången då?

Grundprincipen är med bortkopplad tomgångsmotor (samt att tändningen står hyfsat rätt) ska man justera in så att tomgången ligger på 500-550rpm.
(Sen koppla tillbaka tomgångsmotorn, nolla felkoden man fått och nu ha en tomgång på ca 750rpm plusminus 50rpm.)
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

11 februari 2019, 05:08

Hade oscillerande tomgång på min CA3, det här hjälpte mig:

CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5089
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

11 februari 2019, 07:19

Kallstartventilen är en klassiker! Verkar som att bimetallen o fjädern mattas med tiden och slutar trycka på den stora vita plastskruven som då börjar gänga upp sig.

Bra video, gillar att han tänker, undersöker o diagnositiserar innan han börja byta ut saker. 👍
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Skriv svar