Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Köpråd Type-R FK2
-
Kroon
- Bil: Type-R FK2
- Namn: Kroon
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Hej allihopa!
Efter några års paus med Honda är suget stort igen. Haft två ep3:or tidigare och en s2000.
Vad bör man kolla på vid köp av en FK2? Vad finns för brister och svagheter? Vad tänker ni om att köpa en med mellan 6-9k på mätaren?
Tack på förhand!
Efter några års paus med Honda är suget stort igen. Haft två ep3:or tidigare och en s2000.
Vad bör man kolla på vid köp av en FK2? Vad finns för brister och svagheter? Vad tänker ni om att köpa en med mellan 6-9k på mätaren?
Tack på förhand!
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Stenskott på bakskärmar kan du titta efter. Jag köpte min ny och sålde inom 2 år så har inte s mycket att tillägga. Kolla så den är servas enligt boken, så alla växlar känns bra och att den verkar i rimligt skick för pris/mil.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Britterna som är majoriteten av användarna på de FK2 forum som finns på FB skriver mkt om lacksläpp på fälgar och bromsar, problem med korta kablage som gör att kablar går sönder vid kontakter samt dålig låda i det avseendet att man får lite motstånd vid växling till tvåan och/eller trean. Utan ovanstående kan jag känna igen lådans symptom men det är absolut inget jag upplever dagligen och absolut inget problem i mina ögon. Det är inte så att det skorrar eller skrapar eller är svårt att få i växel.
Gör man en riktig växel och inte leker Schumacher så är det inga problem men hetsar man så är det lätt att man är för snabb med kopplingen och lådan misshandlas mer. En egenskap är att infotainmentsystemet är lite åldrigt, vid uppkoppling av mobil med blåtand så får många hackande ljud i början för att sen gå över helt, tills nästa gång man startar upp men i mitt fall hjälpte det med men programvaruuppdatering på Honda. Det verkar dock inte hjälpa för alla, många tycker oxå att ljudsystemet är svagt men jag är nöjd.
Jag är inte så lipig av mig, jag tycker att för den bilen och vad den är tänkt att göra så är den klockren. Du får grym prestanda med modern teknik i form av alla system som hjälper till vid parkering, filbyten mm mm och vill man ha en bil som har en fet ljudanläggning osv så köp hellre en Golf då. De gånger jag kör lugnt och vill höra musiken primärt istället för motorljud så är jag inte ute efter en magisk ljudupplevelse utan då tycker jag original funkar hur bra som helst. Upp till var och en med andra ord.
Ang. miltalet ser jag inte det som ett problem, min har snart gått 5500 mil och det finns de som gått mer utan problem. Kör!
Gör man en riktig växel och inte leker Schumacher så är det inga problem men hetsar man så är det lätt att man är för snabb med kopplingen och lådan misshandlas mer. En egenskap är att infotainmentsystemet är lite åldrigt, vid uppkoppling av mobil med blåtand så får många hackande ljud i början för att sen gå över helt, tills nästa gång man startar upp men i mitt fall hjälpte det med men programvaruuppdatering på Honda. Det verkar dock inte hjälpa för alla, många tycker oxå att ljudsystemet är svagt men jag är nöjd.
Jag är inte så lipig av mig, jag tycker att för den bilen och vad den är tänkt att göra så är den klockren. Du får grym prestanda med modern teknik i form av alla system som hjälper till vid parkering, filbyten mm mm och vill man ha en bil som har en fet ljudanläggning osv så köp hellre en Golf då. De gånger jag kör lugnt och vill höra musiken primärt istället för motorljud så är jag inte ute efter en magisk ljudupplevelse utan då tycker jag original funkar hur bra som helst. Upp till var och en med andra ord.
Ang. miltalet ser jag inte det som ett problem, min har snart gått 5500 mil och det finns de som gått mer utan problem. Kör!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times