skrikande ljud när jag bromsar

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Polisen

jag har precis bytt bromsklossar runt om på kärran.
jag bytte fram pga ett skrikande ljud när jag bromsade lite "extra" hårt.
när jag plockade av de gamla(på höger sida) så va halva klossen borta och mycket nedsliten, tänkte ju att det är självklart att det är det här som ger ifrån sig ljudet....
men nu när jag bytt och varit ute å kört in de nya klossarna så är det endå samma ljud när man brosmar hårt! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] låter precis som om däcket går i skärmen lr nått....men jag har letat som en galning utan resultat.

kollat fälgbanor, runt om innerskärmarna och allt möjligt....hjälp mig!

kan ju nämna att det är inte lite det låter....vet inte vad jag kan jämföra det med.
men tänk er ett tungt bord som släpas på ett parkettgolv. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
<span style='color:black'>Lars Lundholm</span>

det är inte farten som dödar, det är smällen.
eller som vi cowboys säger: its not the fart that kills, its the smell.
Kristian

kolla så att inte skivan tar i ok hållaren pga mycket rost på ytter kanten av skivan... eller så e skivan helt enkelt slut pga att du har kört med slut klossar.. då e de ett byte eller, om du har tillräckligt tjocka skivor, svarvning som gäller
Kristian, Hondalös.
Polisen

jag har nyligen svarvat skivorna, när jag tänker efter så kan det vara efter det som ljudet uppstått...får hissa upp bilen å göra en riktig sökning!

Polisen

trodde jag hade hittat felet då jag såg att skruven från stänklappen stod ut en bit...sågade av den men endå samma! VAFAN ÄR DET?!?!

Gisson
Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
Namn: Göran Johansson

Missat skrikdämpningsplattorna (dessa motverkar gnisslande/skrikande ljud vid inbromsning)
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Polisen

<!--QuoteBegin-Gisson+23 Dec 2004, 19:49:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson 4 23 Dec 2004, 19:49:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Missat skrikdämpningsplattorna (dessa motverkar gnisslande/skrikande ljud vid inbromsning)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=75551"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

alltså det är inte skrikande...svårt att förklara som fan. kanske borde spela in?
det lät iaf innan jag bytte bromsklossar.

Alle

Är ljudet typ ett ljust skrapande ljud?
Hur länge efter du bytte beläggen har det låtit?
Kollat om dom där som trycker ut bromsen från skivan fastnat? det hade det gjort för mig på ena sidan.
Alexander Andersson
Ludvika

civic esi -92 (under construction)
opel ascona b -79 (såld)
Hondaholic

Har haft liknande problem med min ESI..Enda orsaken till att bromsarna ligger på är bromskolvarna i sadeln som ligger fast pga. rost och andra orenheter..Lösningen är att dra loss sadlarna, pressa med tryckluft kolvarna ut..Rengöra gliytorna inne i sadeln och kolvarna och sätta paketet ihop med nya tätningar..Alla yttre glidytor måste vara rena och insmörjda med kopparpasta(också bromsklossarnas glidytor)Då borde det funka [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Kom ihåg att byta bromsvätskor tillräckligt ofta så att du inte får samma problem igen..
Mvh.Anders
Mitsubishi Lancer EVO 5 GSR
Mitsubishi Eclipse GS-T
Skriv svar