Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Bensinfrågor :)
-
fraskash
- Bil: Honda Accord -92
- Namn: Niklas Gröndal
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
Jag fick höra att man helst ska låta motorn gå varm innan man kör iväg med bilen och har således blivit att man stått på tomgång vid varje körning i 2-3 minuter så motorn ska bli varm.
Märkt att bensinen gått åt fortare än tidigare (kom säkert 70 mil på en tank tidigare men nu är det bara 58 mil och bränslelampan lyser) och det kanske är en förklaring att man har gått på tomgång.
Vet inte hur mycket just min bil drar på tomgång heller. Googlat på tomgångsförbrukning lite snabbt och fick fram siffror på typ 0,5 - 1,5 l/h, vilket skulle betyda ca 0,025 - 0,075 l per körning i tomgångsförbrukning enligt de uppgifterna. Bilen är nyligen servad så förstår inte varför den börjat dra så mkt annars.
Finns det något befog för att stå och puttra i ett par minuter för att varmköra? Kan tillägga att bilen står i garage.
Märkt att bensinen gått åt fortare än tidigare (kom säkert 70 mil på en tank tidigare men nu är det bara 58 mil och bränslelampan lyser) och det kanske är en förklaring att man har gått på tomgång.
Vet inte hur mycket just min bil drar på tomgång heller. Googlat på tomgångsförbrukning lite snabbt och fick fram siffror på typ 0,5 - 1,5 l/h, vilket skulle betyda ca 0,025 - 0,075 l per körning i tomgångsförbrukning enligt de uppgifterna. Bilen är nyligen servad så förstår inte varför den börjat dra så mkt annars.
Finns det något befog för att stå och puttra i ett par minuter för att varmköra? Kan tillägga att bilen står i garage.
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Nej, du behöver inte låta motorn bli varm på tomgång innan du kör iväg. Men kör lungt med bilen innan den är helt varm.
Däremot är det bra om motorn får går ca. 10 sekunder innan man kör iväg så att oljan cirkuleras. Jag brukar starta motorn och sedan sätta på bältet, t.ex.
Bra förklaring här:
Kom ihåg att temperaturmätaren i bilen enbart visar temperaturen på kylarvätskan, inte på oljan. Det tar längre tid för både motor och växellådsolja att nå korrekt temperatur.
Vill du komma längre på en tank bensin så rekommenderas en stor service på allt (motorolja & oljefilter, tändstift, luftfilter, bränslefilter) som har med motorn att göra, samt att gasa så lite som möjligt
Däremot är det bra om motorn får går ca. 10 sekunder innan man kör iväg så att oljan cirkuleras. Jag brukar starta motorn och sedan sätta på bältet, t.ex.
Bra förklaring här:
Kom ihåg att temperaturmätaren i bilen enbart visar temperaturen på kylarvätskan, inte på oljan. Det tar längre tid för både motor och växellådsolja att nå korrekt temperatur.
Vill du komma längre på en tank bensin så rekommenderas en stor service på allt (motorolja & oljefilter, tändstift, luftfilter, bränslefilter) som har med motorn att göra, samt att gasa så lite som möjligt
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Inte ändrat ditt körmönster senaste tiden då? Det kan ju såklart alltid variera från tank till tank. Tomgångskörningen låter inte som att den skulle ha någon större betydelse. Den blir ju dessutom inte speciellt varm på 2-3 minuters tomgång.
-
T-Eriksson

- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 40 times
Kan det vara något som inte gör sitt jobb som det är tänkt. Till exempel en dålig lambdasond eller temp givare kan påverka bränsleförbrukning.
-
fraskash
- Bil: Honda Accord -92
- Namn: Niklas Gröndal
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
Dum fråga men är det något man kan kolla själv? Vet var katalysatorn sitter (dold bakom en värmesköld iofs)T-Eriksson skrev: ↑25 maj 2021, 15:08 Kan det vara något som inte gör sitt jobb som det är tänkt. Till exempel en dålig lambdasond eller temp givare kan påverka bränsleförbrukning.
Appropå körsätt, har nog börjat köra något över hastighetsgränsen än tidigare år då jag bestämt höll mig i regel precis under. Kanske kan påverka en del på sikt?
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Är givare ur funktion så ska motorlampan nog lysa. Läser dom bara fel är det svårt att kontrollera utan att byta ut. kan man kontrollera dom via instruktioner i WSM.fraskash skrev: ↑31 maj 2021, 15:30Dum fråga men är det något man kan kolla själv? Vet var katalysatorn sitter (dold bakom en värmesköld iofs)T-Eriksson skrev: ↑25 maj 2021, 15:08 Kan det vara något som inte gör sitt jobb som det är tänkt. Till exempel en dålig lambdasond eller temp givare kan påverka bränsleförbrukning.
Appropå körsätt, har nog börjat köra något över hastighetsgränsen än tidigare år då jag bestämt höll mig i regel precis under. Kanske kan påverka en del på sikt?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
T-Eriksson

- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 40 times
Lambda som är långsam och inte mäter i hela mätområdet är ju ganska lätt att mäta sig till med scoup men kanske inte om man är ny på det.