Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Rivande ljud
-
Oktan

- Bil: Honda Civic -08
- Namn: Jens Tillenius
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Tja alla!
I lite mer än ett år så har jag ett rivande/skärande ljud som dyker upp i samband med när jag startar bilen.
Har lite svårt att tänka mig vad det kan vara.
De jag märker är att de dyker upp ungefär 75-80% av gångerna jag startar bilen, upplever att det sker oftare vid lägre temperaturer.
Har jag kört med bilen nyligen (inom några timmar), så händer det inte.
Lite skärande/rivande ljud, kommer från motorrummet, men upplever inte att det kommer just från motorn (men kan självklart ha fel)
Ljudet sker upp till 1 sekund precis när jag startar motorn, sen lägger det av och återkommer inte igen under körning
Har inte märkt av nån ändring av prestandan på bilen
Ska ta upp detta med verkstad inom en viss framtid, vill bara se om det är någon som kan ha ett hum om vad det kan vara...
En Civic -08 gäller det
Tack på förhand
I lite mer än ett år så har jag ett rivande/skärande ljud som dyker upp i samband med när jag startar bilen.
Har lite svårt att tänka mig vad det kan vara.
De jag märker är att de dyker upp ungefär 75-80% av gångerna jag startar bilen, upplever att det sker oftare vid lägre temperaturer.
Har jag kört med bilen nyligen (inom några timmar), så händer det inte.
Lite skärande/rivande ljud, kommer från motorrummet, men upplever inte att det kommer just från motorn (men kan självklart ha fel)
Ljudet sker upp till 1 sekund precis när jag startar motorn, sen lägger det av och återkommer inte igen under körning
Har inte märkt av nån ändring av prestandan på bilen
Ska ta upp detta med verkstad inom en viss framtid, vill bara se om det är någon som kan ha ett hum om vad det kan vara...
En Civic -08 gäller det
Tack på förhand
-
Oktan

- Bil: Honda Civic -08
- Namn: Jens Tillenius
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Dock kanske det kan va startmotorn ändå?
Haft tankar på det, samt kopplingen
Fast kopplingen tror jag inte är problemet mer, brukar nämligen starta med ettans växel i, o kopplingen nedtryckt.
Men provade att sätta växellåda i friläge o skippa att trycka ned kopplingen, men ljudet kvarstod
Haft tankar på det, samt kopplingen
Fast kopplingen tror jag inte är problemet mer, brukar nämligen starta med ettans växel i, o kopplingen nedtryckt.
Men provade att sätta växellåda i friläge o skippa att trycka ned kopplingen, men ljudet kvarstod
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Kamkedjespännaren behöver oljetryck (finns andra varianter också men tror inte du har en sådan) för att spänna upp kedjan.
Om det av någon orsak tar lite extra tid att få upp trycket vid start så kan det ge lite otrevliga ljud.
Om det av någon orsak tar lite extra tid att få upp trycket vid start så kan det ge lite otrevliga ljud.
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 302 times
Kopplingen till AC:n är också en vanlig bov på den generationen Civic/Accord. Hade problem med min. Du hör inte rasslet om du slår av/på AC:n?
Andreas Lärfors : IT ansvarig