Honda Accord ---> Honda Civic Type R

ENBART för motorrelaterade topics
dorian1
Bil: Honda Accord 2009
Namn: Alex
Been thanked: 2 times

Hej! Skulle behöva lite tips och åsikter kring detta. Gärna från dem som har/haft erfarenhet av dessa bilar. Jag är kluven. Jag har en riktigt fin Honda Accord 2009 2.0 med bara 13000 mil och i väldigt fint skick både in och utvändigt, köpt nya sommardäck, ganska nya bromsar runt om, nyservad och besiktad. Allt fungerar super! Fick till och med beröm på besiktningen. Dock är jag väldigt sugen på en Civic Type R FK2 alltså från 2016. Det känns synd att sälja den fina Accorden som jag lagt en del pengar på, haft i ca 10 månader och säkert kommer gå fint i massa år till! Billigare att underhålla och äga...men samtidigt som det var längesen man hade bil med lite mer pulver. Vardagskörningen kommer nog vara betydligt roligare. Min Accord är med 2.0 motor och när man är fler i bilen så känner man ju ändå att den inte är så snabb dock sjukt skön och mjuk att köra. Underbar växellåda (manuell). Långsam i acceleration dock. I övrigt är den väldigt bra men önskar den hade kraftfullare motor och jag tror Civicen kommer få mig att le varje dag. Civicen verkar också ha rätt bra med lastutrymme och helt ok utrymme i kupen om man skulle vara några fler i bilen. Som sagt väldigt kluven och vet inte vad jag ska göra. Kan nån hjälpa med tankar och funderingar? :)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 67 times
Been thanked: 53 times

Är det omöjligt att ha två bilar?

FK2'an kan du ju ha som sommarbil till exempel.
Robin Persson |
dorian1

Jo kommer tyvärr inte kunna ha kvar båda :( Hade gärna velat det...så frågan är om man ska göra detta köp.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 443 times
Been thanked: 302 times

Man vet hur alltid vad man har men aldrig vad man kommer få. Har du en bil du trivs med så är det ju värt en hel del. Du kan ju lägga pengar på motortrim på din Accord.

Tycker du ska gilla FK2 mer än Accorden i helhet om du ska gå vidare med detta. Inte bara motoreffekten.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
dorian1

Nu blev det ju såhär...FK2 kändes väl sådär så var inte helt säker. Nu har det hänt nåt...provkörde och nördade ner mig i FK8...helt annan bil. Blev helt såld på den och alla mina "vill ha" tentakler står ut....lite av en drömbil blev det nu. Högre i pris...så blir mindre i plånboken...men nu blev jag ännu mer osäker. Nu står det mellan att vara ekonomisk och smart och "tråkig"...köra sin accord...eller gå på hjärta och vilja och skaffa sig en FK8. Otrolig bil ärligt talat. Det är ju pengarna som är kruxet..men ändå görbart. Dags att fundera..
M.P
HPC Guld Medlem
Bil: Civic Type R FL5
Namn: Magnus Pettersson
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Slå till på en FK8.Jag hade min i cirka fem år helt fantasisk bil.Dock har de stuckit en hel del i pris ser en del på blocket som är dyrare än vad min kostade ny 2018.
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

Civic type R FL5
Rallye Red

Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
dorian1

Jo det kommer nog bli så! Jo jag vet...det suger ju lite att de blivit så dyra. Man kan ju iofs hoppas att de då fortsätter att hålla värdet även framåt. Sen är ju iofs hela begmarknaden upp och ner...men ja det är mycket pengar. Hur är din FL5 då som är en ny bil jämfört med FK8? Känns som den blivit lite mjukare?
M.P
HPC Guld Medlem
Bil: Civic Type R FL5
Namn: Magnus Pettersson
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Jag skulle inte säga att den blivit mjukare tex r läget upplever jag nog lite tuffare än fk8.sedan är kanske comfort läget lite mjukare .Vissa funktioner har blivit vassare tex rev matchen i växellådan Den har även fler körlägen och mer datalogg och info.Väghållning och motor är också
något vassare.jag älskar utseendet på FL5 men det är ju en smaksak.Men som sagt FK8 är grym.
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

Civic type R FL5
Rallye Red

Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
Skriv svar