bilen svänger vid kraftigt gaspådrag
-
Hylsan

- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 19 times
Är oftast lätt på foten, men det händer ibland att man behöver gasa på lite mer ibland när man ska ut på någon trafikerad väg t.ex.
Har märkt att med mina nya sulor så drar bilen kraftigt åt antingen höger eller vänster när jag gasar på rejält. Känns nästan som att fästet släpper. Lite som att framänden lyfts...
Inte så verklighetsbaserad beskrivning då jag har en framhjulsdriven bil på 86 hästar
Men det är så det upplevs i alla fall.
Jag har testat när jag kör rakt fram och det är samma sak där...gör jag tre tester så kan den dra åt olika håll dessutom (på raksträckan).
Lite förbryllad...
För att ge lite kontext till de oinvigda så handlar det om min Civic från 85 som gått från 13" till 15" 195:or. Odubbade vinterdäck ska också tilläggas och med ca -20mm på ET (typ 38 original mot ca 10 nu).
Ej gjort 4hjuls inställning.
Några tips?
Har märkt att med mina nya sulor så drar bilen kraftigt åt antingen höger eller vänster när jag gasar på rejält. Känns nästan som att fästet släpper. Lite som att framänden lyfts...
Inte så verklighetsbaserad beskrivning då jag har en framhjulsdriven bil på 86 hästar
Men det är så det upplevs i alla fall.
Jag har testat när jag kör rakt fram och det är samma sak där...gör jag tre tester så kan den dra åt olika håll dessutom (på raksträckan).
Lite förbryllad...
För att ge lite kontext till de oinvigda så handlar det om min Civic från 85 som gått från 13" till 15" 195:or. Odubbade vinterdäck ska också tilläggas och med ca -20mm på ET (typ 38 original mot ca 10 nu).
Ej gjort 4hjuls inställning.
Några tips?
Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87
-
T-Eriksson

- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 39 times
Har du ändrat höjden på bilen också så måste du göra en hjulinställning. Sen kan det bli bättre kursstabilitet om man har lite toe-in.
Men det första är att kontrollera att allt i hjulupphängningen är i ok skick. Glappa bussningar till exempel i reaktionsstagen som går snett framåt kan göra att bilen svänger vid gaspådrag eller inbromsning.
Men det första är att kontrollera att allt i hjulupphängningen är i ok skick. Glappa bussningar till exempel i reaktionsstagen som går snett framåt kan göra att bilen svänger vid gaspådrag eller inbromsning.
- Daugaard

- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Has thanked: 123 times
- Been thanked: 298 times
Bredare däck och bredare axelbredd medför också en kraftig ökning i spårkänslighet.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
Hylsan

- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 19 times
Var inne på lite samma spår där med bussningarna. Ska ta och lyfta upp henne under julen o se hur det ser ut.T-Eriksson skrev: ↑12 december 2025, 08:24 Har du ändrat höjden på bilen också så måste du göra en hjulinställning. Sen kan det bli bättre kursstabilitet om man har lite toe-in.
Gummi slits ju även om man inte använder bilen.
Verkar inte vara så speciellt konsekvent i alla fall för nu har jag inte känt av det sen jag skrev.
Tomas 'Hylsan' Hylander
Honda CR-V -07
3x Honda Civic 3g 85-87