Jag har sökt på forumet och jag antar att frågan är besvarad på det gamla forumet, men jag har ingen aning om hur och om man kan komma åt det så jag slänger ut det här istället:
Vad är det för skillnad mellan ett vått och ett torrt lustgassystem?
Är det viktigt vilket märke man väljer eller är det samma grejjer? De ligger ju i lite olika prisklasser, speciellt om man tittar på kit från USA, det är väl NOS, NX och zEx som är de stora?
Lustgasfråga
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Vått då blandas gasen med soppa= bättre driftsäkerhet
Torrt då är det bara gas.
Torrt då är det bara gas.
<span style='color:red'>[b]Mats Strandberg[/b]</span>
<span style='color:red'>Örnsköldsvik</span>
<span style='color:red'>[b]Medlem #451[/b]</span>
<span style='color:red'>Honda CRX -88 med kompressor och gas</span>
Precis som mats säger så är det att bränsle blandas med lustgasen och ger bättre driftsäkerhet eftersom det förhindrar spikningar.
Delsol(sommar) och Accord(vinter) -Åkersberga
Rickard Johansson
Rickard Johansson
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
som sagts ja..
kör du ett tort system måste du på något annat sätt tillföra soppa när gasen används
ska du ladda typ 50-75-100 hästar så är ett blött system enklare att montera.
kör du ett tort system måste du på något annat sätt tillföra soppa när gasen används
ska du ladda typ 50-75-100 hästar så är ett blött system enklare att montera.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
NOS och NX är de som har störst namn än så länge iaf. men jag tror inte att det är någon större skillnad igentligen. mer än priset.
Rickard Johansson
Rickard Johansson
Jag fick just idag förklarat vad lustgas egentligen är, så nu är jag lite sugen på det ev. Vad kostar det att ladda tuberna och hur länge räcker det räknat i antal accelerationer. Någon som har lustgas och kan svara tack! Ett system kostar väl ca 10k om jag inte har helt fel uppfattning? Och hur många hästar kan man ladda utan att behöva riskera bilen/motorn med sina originaldelar?
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--QuoteBegin-Magyar+6 Aug 2004, 21:22:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 6 Aug 2004, 21:22:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag fick just idag förklarat vad lustgas egentligen är, så nu är jag lite sugen på det ev. Vad kostar det att ladda tuberna och hur länge räcker det räknat i antal accelerationer. Någon som har lustgas och kan svara tack! Ett system kostar väl ca 10k om jag inte har helt fel uppfattning? Och hur många hästar kan man ladda utan att behöva riskera bilen/motorn med sina originaldelar?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Beräkningen är väl att in flaska lustgas räcker i 2min om man laddar 100Hk, då jag kör så ger jag gas kanske 5-10 sek per 402m det blir ca: 12-15 accelerationer.
Dock så laddar jag bara 75Hk så det varar ju aningen längre. Man kan troligtvis ladda mer men jag vågar inte. Speedworks tar 220kr för lustgas påfyllning.
Det är ju en delsol jag har med så har du fler frågor om Lustgas på delsol så kan du PMa mig.
Beräkningen är väl att in flaska lustgas räcker i 2min om man laddar 100Hk, då jag kör så ger jag gas kanske 5-10 sek per 402m det blir ca: 12-15 accelerationer.
Dock så laddar jag bara 75Hk så det varar ju aningen längre. Man kan troligtvis ladda mer men jag vågar inte. Speedworks tar 220kr för lustgas påfyllning.
Det är ju en delsol jag har med så har du fler frågor om Lustgas på delsol så kan du PMa mig.
Rickard Johansson
Rickard Johansson
<!--QuoteBegin-Ricce+7 Aug 2004, 09:54:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricce 4 7 Aug 2004, 09:54:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Magyar+6 Aug 2004, 21:22:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 6 Aug 2004, 21:22:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Jag fick just idag förklarat vad lustgas egentligen är, så nu är jag lite sugen på det ev. Vad kostar det att ladda tuberna och hur länge räcker det räknat i antal accelerationer. Någon som har lustgas och kan svara tack! Ett system kostar väl ca 10k om jag inte har helt fel uppfattning? Och hur många hästar kan man ladda utan att behöva riskera bilen/motorn med sina originaldelar?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är ju en delsol jag har med så har du fler frågor om Lustgas på delsol så kan du PMa mig. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Visst menar du 220kr/kg??
Jag laddar 50hk gas + 0.7bar med kompressor och det enda jag gjort är bytt topp packning.
Det är ju en delsol jag har med så har du fler frågor om Lustgas på delsol så kan du PMa mig. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag laddar 50hk gas + 0.7bar med kompressor och det enda jag gjort är bytt topp packning.
<!--QuoteBegin-Mats+7 Aug 2004, 23:10:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Mats 4 7 Aug 2004, 23:10:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Ricce+7 Aug 2004, 09:54:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricce 4 7 Aug 2004, 09:54:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Magyar+6 Aug 2004, 21:22:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Magyar 4 6 Aug 2004, 21:22:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Jag fick just idag förklarat vad lustgas egentligen är, så nu är jag lite sugen på det ev. Vad kostar det att ladda tuberna och hur länge räcker det räknat i antal accelerationer. Någon som har lustgas och kan svara tack! Ett system kostar väl ca 10k om jag inte har helt fel uppfattning? Och hur många hästar kan man ladda utan att behöva riskera bilen/motorn med sina originaldelar?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag laddar 50hk gas + 0.7bar med kompressor och det enda jag gjort är bytt topp packning. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag vet faktiskt inte. Det står ju bara 220kr på deras hemsida...men jag skulle ju faktiskt misstänka /kilo
Jag laddar 50hk gas + 0.7bar med kompressor och det enda jag gjort är bytt topp packning. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag vet faktiskt inte. Det står ju bara 220kr på deras hemsida...men jag skulle ju faktiskt misstänka /kilo
Rickard Johansson
Rickard Johansson
Ungefär 5kg går det i.
Brukar kosta runt 1000 spänn att fylla tuben.
Alltså en standard tub, sån man får med kitet.
Alltså en standard tub, sån man får med kitet.
Senast redigerad av Mats den 8 augusti 2004, 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
-
bakos
- Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
- Namn: David Bakos
när / hur ska man ta lustgas? ska man hålla inne knappen hela tiden eller ska man släppa mellan växlar eller ska man bara trycka till ibland?
och vart sätter man det. i insuget eller bara i insugningsröret?
kan man ta lusgas tillexempel om man vill tuffa till sig på gatorna eller ska man bara använda det när man vill köra riktigt fort?
och vart sätter man det. i insuget eller bara i insugningsröret?
kan man ta lusgas tillexempel om man vill tuffa till sig på gatorna eller ska man bara använda det när man vill köra riktigt fort?
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Prelude -92 röd
Om du köper ett NX så är det en fullgaskontakt som gör att gasen går i när du trycker fullgas, vet inte hur det är med andra märken då jag bara använt NX.
Du sätter fast nozzeln i röret innan spjällhuset.
Alltså om du bara ska ha det för att tuffa till dig på stan rekomenderar jag dan mobility dom har säkert grejer som passar.
Jag använder det bara när jag kör på strippen, finns ingen anledning att använda det på gatan.
Du sätter fast nozzeln i röret innan spjällhuset.
Alltså om du bara ska ha det för att tuffa till dig på stan rekomenderar jag dan mobility dom har säkert grejer som passar.
Jag använder det bara när jag kör på strippen, finns ingen anledning att använda det på gatan.
Mats: använder du enbart fullgaskontakt? eller har du fler steg som måste aktiveras? jag kör med fullgas kontakt, aktiverings switch och knappar i ratten.
Rickard Johansson
Rickard Johansson
Så det kostar ca 1000:- och man kan endast köra cirka 15 ggr 0-402m. Det blir nog inget för mig med tanke på som Mats säger. Ganska dyrt om man bara ska köra mellan rödljusen. hehe
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Först slår jag på en knapp sen händer det ju inget så länge jag inte trycker full gas.
Har du gas?
Jag har kört ca 15st 402m repor och det finns gas kvar, vet dock inte hur mycket.
Jag är fortfarande rookie på gas, då jag bara har använt mig av det den här säsongen.
Har du gas?
Jag har kört ca 15st 402m repor och det finns gas kvar, vet dock inte hur mycket.
Jag är fortfarande rookie på gas, då jag bara har använt mig av det den här säsongen.
Senast redigerad av Mats den 8 augusti 2004, 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
<!--QuoteBegin-Mats+8 Aug 2004, 21:26:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Mats 4 8 Aug 2004, 21:26:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Först slår jag på en knapp sen händer det ju inget så länge jag inte trycker full gas.
Har du gas?
Jag är fortfarande rookie på gas, då jag bara har använt mig av det den här säsongen.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jepps jag har gas, jag slår först på en switch sedan måste jag ha full gas och sedan trycka på knapparna i ratten. har kopplat alla brytarna i serie för att undvika missöda så mycket som möjligt.
Har du gas?
Jag är fortfarande rookie på gas, då jag bara har använt mig av det den här säsongen.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jepps jag har gas, jag slår först på en switch sedan måste jag ha full gas och sedan trycka på knapparna i ratten. har kopplat alla brytarna i serie för att undvika missöda så mycket som möjligt.
Rickard Johansson
Rickard Johansson
Inte så länge du följer beskrivningen.
<!--QuoteBegin-Mats+8 Aug 2004, 20:17:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Mats 4 8 Aug 2004, 20:17:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om du köper ett NX så är det en fullgaskontakt som gör att gasen går i när du trycker fullgas, vet inte hur det är med andra märken då jag bara använt NX.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hej, NX har en magnetkontakt som man monterar på spjället så att kretsen sluts vid fullgas, ZEX använder sig av TPS-signal från/till databoxen (TPS = GasSpjällsLäge typ...). NOS och Venom har jag ännu inte monterat, NX är dock det givna valet till hondor, finns allt och lite till om man vill utveckla sitt system, titta bara i Mias CRX
Sen har man Mattias och Mia (Streecar - NX agentur i Sverige) som support!
Vi är åf för NX och monterar i Örebro, påfyllning via rod-klubben i Örebro kostar c:a 170 kr/kg (du måste dock vara medlem för att få fylla men det är några hundringar det rör sig om), de har påfyllnadstub igång mellan maj och slutet av september.
Hej, NX har en magnetkontakt som man monterar på spjället så att kretsen sluts vid fullgas, ZEX använder sig av TPS-signal från/till databoxen (TPS = GasSpjällsLäge typ...). NOS och Venom har jag ännu inte monterat, NX är dock det givna valet till hondor, finns allt och lite till om man vill utveckla sitt system, titta bara i Mias CRX
Vi är åf för NX och monterar i Örebro, påfyllning via rod-klubben i Örebro kostar c:a 170 kr/kg (du måste dock vara medlem för att få fylla men det är några hundringar det rör sig om), de har påfyllnadstub igång mellan maj och slutet av september.
Honda CRV 2,2iCDTi -06
Fattar inte riktigt, men purgen har en egen knapp.
-
bakos
- Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
- Namn: David Bakos
kanske rätt otydligt där ja.
citat från streetcars lustgas FAQ
"En purge-ventil är en värdefull detalj för maximala hästkrafter. Med hjälp av purge-ventilen så kan du bli av med all lustgas i gas-form i matningsslangen från tuben. Det är lustgas i vätske-form man vill ha vid solenoiden för att kunna få max respons direkt vid knapptryckning."
att det finns en knapp vet jag. men kör man bara ut gasen som ligger i slangarna genom att trycka på knappen, eller kommer det ut gas från tuben oxå?
hoppas att ni förstår vad jag menar
citat från streetcars lustgas FAQ
"En purge-ventil är en värdefull detalj för maximala hästkrafter. Med hjälp av purge-ventilen så kan du bli av med all lustgas i gas-form i matningsslangen från tuben. Det är lustgas i vätske-form man vill ha vid solenoiden för att kunna få max respons direkt vid knapptryckning."
att det finns en knapp vet jag. men kör man bara ut gasen som ligger i slangarna genom att trycka på knappen, eller kommer det ut gas från tuben oxå?
hoppas att ni förstår vad jag menar
Senast redigerad av bakos den 12 augusti 2004, 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Prelude -92 röd
<!--QuoteBegin-Mats+8 Aug 2004, 12:14:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Mats 4 8 Aug 2004, 12:14:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ungefär 5kg går det i.
Alltså en standard tub, sån man får med kitet.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Man kan fylla tuben på aga så blir det billigare vet inte exakt vad det kostar men det är betydligt billigare än 1000:- [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Alltså en standard tub, sån man får med kitet.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Man kan fylla tuben på aga så blir det billigare vet inte exakt vad det kostar men det är betydligt billigare än 1000:- [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<span style='color:red'><span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>Jonas Westerberg STHLM</span></span></span>
<span style='color:red'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>EVO IX -06
Austin Mini -70</span></span></span>
<span style='color:gray'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><a href='http://www.zatzy.com' target='_blank'>zatzy.com</a>
HPC#1239</span></span>
<span style='color:red'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>EVO IX -06
Austin Mini -70</span></span></span>
<span style='color:gray'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><a href='http://www.zatzy.com' target='_blank'>zatzy.com</a>
HPC#1239</span></span>
-
SpeedWorks
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-frontside+13 Aug 2004, 11:04:47--><div class='quotetop'>QUOTE(frontside 4 13 Aug 2004, 11:04:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Mats+8 Aug 2004, 12:14:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Mats 4 8 Aug 2004, 12:14:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ungefär 5kg går det i.
Man kan fylla tuben på aga så blir det billigare vet inte exakt vad det kostar men det är betydligt billigare än 1000:- [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hej!
Aga fyller ej från flaska till flaska. De får inte göra det enligt lag (eller om det är deras policy). Fast det är klart, känner man nån där så kan man säkert få sin flaska fylld.
MVH,
Klaus
Speedworks
Man kan fylla tuben på aga så blir det billigare vet inte exakt vad det kostar men det är betydligt billigare än 1000:- [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hej!
Aga fyller ej från flaska till flaska. De får inte göra det enligt lag (eller om det är deras policy). Fast det är klart, känner man nån där så kan man säkert få sin flaska fylld.
MVH,
Klaus
Speedworks
--------------------------------
KLAUS-PETER BEIERSDORF
SpeedWorks Sthlm AB
KLAUS-PETER BEIERSDORF
SpeedWorks Sthlm AB