Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Luktar bensin!
-
Bananmannen
När jag kört bilen ett tag och stannar, känner jag att det luktar lite bensin båda i kupen och när jag öppnar dörren! Inte mycket och inte varje gång, men ibland!
vad kan detta bero på?
vad kan detta bero på?
Henrik Lindkvist, Fagersta
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Mr Bananaman...
Fullständigt namn krävs i signaturen...
Sen skulle det hjälpa en hel del om vi får reda på den tekniska specificationen..
Vad är det för bil?
Årsmodell?
Har du meckat något själv på den sista tiden?
När upptäckte du fenomenet första gången?
Hur ofta händer det?
Hur mycke soppa har du i tanken när det inträäfar?
Har du nyligen tankat när det inträffar?
Uppträder det när du har kört som en idiot?
etc etc etc...
Funkar bara inte att skriva så som du har gjort..
Fullständigt namn krävs i signaturen...
Sen skulle det hjälpa en hel del om vi får reda på den tekniska specificationen..
Vad är det för bil?
Årsmodell?
Har du meckat något själv på den sista tiden?
När upptäckte du fenomenet första gången?
Hur ofta händer det?
Hur mycke soppa har du i tanken när det inträäfar?
Har du nyligen tankat när det inträffar?
Uppträder det när du har kört som en idiot?
etc etc etc...
Funkar bara inte att skriva så som du har gjort..
Senast redigerad av Clabbe den 1 februari 2005, 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
Благодаря мутра!
-
Bananmannen
Ok, håller med om att det va det sämsta inlägget på länge!
Försöker igen!
Har en Honda Civic 1.6 -91. Har nyligen köpt den och har någa problem å funderingar! Det första problemet är att motorlampan tänds när jag kört ca 1 mil.
Säljaren hävdade att det berodde på lamda sonden.
Han har bytt avgassystem till 2.5" rakt med 4" slutrör, racekat och sportluftfilter! Liksom att det blev ett annat motstånd och på så vis tändes lampan. Men jag är skeptisk, känner mig en aning blåst!
Sen har jag som tråden handlar om lite funderingar kring "luktar bensin" när jag precis stängt av motorn.
Har ju bara haft bilen en vecka men när jag tankade fullt så började detta, har kört både hårt och lugnt men tycket det är lika i alla lägen! Det luktar inte under huven när jag öppnar den, utan mer i kupen å när jag öppnar dörren! Har iofs ca 30l kvar i tanken (av 40l)
Upptäckte det för ett par dagar sen, men jag tyckte inte det va så när jag körde hem bilen! Förre ägaren har troligen meckat en del med bilen!
I övrigt så går bilen mycket bra, inte dåligt på några varv inga missljud eller nåt.
Kan det va så att den får för mycket sopppa?
All hjälp av intresse!
MVH: Henrik
Försöker igen!
Har en Honda Civic 1.6 -91. Har nyligen köpt den och har någa problem å funderingar! Det första problemet är att motorlampan tänds när jag kört ca 1 mil.
Säljaren hävdade att det berodde på lamda sonden.
Han har bytt avgassystem till 2.5" rakt med 4" slutrör, racekat och sportluftfilter! Liksom att det blev ett annat motstånd och på så vis tändes lampan. Men jag är skeptisk, känner mig en aning blåst!
Sen har jag som tråden handlar om lite funderingar kring "luktar bensin" när jag precis stängt av motorn.
Har ju bara haft bilen en vecka men när jag tankade fullt så började detta, har kört både hårt och lugnt men tycket det är lika i alla lägen! Det luktar inte under huven när jag öppnar den, utan mer i kupen å när jag öppnar dörren! Har iofs ca 30l kvar i tanken (av 40l)
Upptäckte det för ett par dagar sen, men jag tyckte inte det va så när jag körde hem bilen! Förre ägaren har troligen meckat en del med bilen!
I övrigt så går bilen mycket bra, inte dåligt på några varv inga missljud eller nåt.
Kan det va så att den får för mycket sopppa?
All hjälp av intresse!
MVH: Henrik
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Kolla om du får några felkoder!
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
När jag hade min rex, -88 sohc motorn osv, så hände samma sak för mig med soppalukt. Det uppstod när jag tankat fullt endast... Trodde att det var pga en reservdunk jag hade i bagaget, men den var ju tom sedan 2 månader tillbaka, så det var inte den.
Antagligen är det en liten läcka eller något sådant, ganska normalt. Gör bara så att du inte tankar fullt ett tag, så ska du se att det försvinner med tiden. Och när du har tid så dra ner bensintanken och kolla efter skador och sånt på toppen, typ rost eller nåt, eller lämna in den för att nån ska kolla det.
Motorlampan kan mycket väl vara lambda sonden. Ställ om ECUn och se vad som händer när den utfört sina tester osv.
Hur du gör detta borde stå i FAQ delen...
Ang fullständigt namn...gå in i kontrollpanelen, ändra signatur, och skriv fullständigt namn där. är en regel typ :/
Antagligen är det en liten läcka eller något sådant, ganska normalt. Gör bara så att du inte tankar fullt ett tag, så ska du se att det försvinner med tiden. Och när du har tid så dra ner bensintanken och kolla efter skador och sånt på toppen, typ rost eller nåt, eller lämna in den för att nån ska kolla det.
Motorlampan kan mycket väl vara lambda sonden. Ställ om ECUn och se vad som händer när den utfört sina tester osv.
Hur du gör detta borde stå i FAQ delen...
Ang fullständigt namn...gå in i kontrollpanelen, ändra signatur, och skriv fullständigt namn där. är en regel typ :/
[b]Björn Bekkouche[/b][i], Stockholm #1251[/i]
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]
[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
[i]Kör:[/i]
- [b]Honda VT750 <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Black Widow<!--colorc--></span><!--/colorc--> -02[/b]
- [b]Ford Focus Flexifuel -08[/b]
[i]Tidigare fordon:[/i]
- Suzuki GS500E -81
- VW Polo -93
- Toyota Starlet -88
- VW Polo -92
- VW Golf GL MK1 -83
- VW Golf GTi 2,0L MK1 -84
- Nissan Micra K10 -88 [i](R.I.P.)[/i]
- Honda [b]CRX[/b] SOHC 1,6i -88
- Peugeot 206 XR -99
- Opel Kadett 1.6 -87
Har du sett om det har kommit bensin på marken efter att bilen har stått ett tag. Hade samma problem med min Accord, det visade sig att tanken hadde rostat sönder, ca 1 cm ovanför skarven. Fixades med en gassvets och silverlod. dock inte på plats. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kolla om bränsleledningar/kopplingar är hela, är de blöta så .... .
Ett elände iaf på accorden var att den lilla slangstump med tillhörande banjo och fläns kostar 1300 :- [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
Du har rätt i att känna dig skeptisk, att lampan tänds efter en stund kan bero på lambdan som en del redan har påpekat.
Kolla om du kan se ngt uppenbart kabelbrott till lambdasonden.
Om du har möjlighet, så låna en sond av ngn. bara för att testa, skulle ju vara bra så att du inte slantar en sond eventuellt i onödan.
På en del bilar med en, eller tretrådig lambda kan det räcka med att man skruvar ur lambdan och gör rent gängorna så att lamban hr bra elektridk kontakt. Vet inte hur det ser ut på din bil, inte på min heller för den delen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Kolla om bränsleledningar/kopplingar är hela, är de blöta så .... .
Ett elände iaf på accorden var att den lilla slangstump med tillhörande banjo och fläns kostar 1300 :- [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
Du har rätt i att känna dig skeptisk, att lampan tänds efter en stund kan bero på lambdan som en del redan har påpekat.
Kolla om du kan se ngt uppenbart kabelbrott till lambdasonden.
Om du har möjlighet, så låna en sond av ngn. bara för att testa, skulle ju vara bra så att du inte slantar en sond eventuellt i onödan.
På en del bilar med en, eller tretrådig lambda kan det räcka med att man skruvar ur lambdan och gör rent gängorna så att lamban hr bra elektridk kontakt. Vet inte hur det ser ut på din bil, inte på min heller för den delen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Min luktade skit... upptäckte sen att de droppade under bilden... å det är mina ledningar som kommer uppifrån tanken... skall fixas nu i vår [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Mina slangar från tanken var dåliga på min 88:a CRX. Kolla inder baksätet så kanske du ser något där. De borde vara dragna ungefär likadant på din Civic.
Mattias Dahlstedt
Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07
Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07
Skicka PM för mer info
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
felkod:
kolla vad du har för felkod
gör du på en lampa vid passagerarens föter.
förmodligen kommer den blinka 1...1.....1.....1....1
detta är lambdasonden.
bensindoft:
när lambdasonden är kass så fetar bilen oftast
på mer än den beöver o då får du oxå oförbrända
bensingaser i avgaserna. detta gör då i sin tur att när
du sätnger av bilen så är där bensin hånger/gaser i
avgasröret o de luktar soppa.
åtgärd:
1 kolla så de är felkod 1 (lambdasond)
2.om de är felkod 1 (lambdasond) byt sonden
M Linus
kolla vad du har för felkod
gör du på en lampa vid passagerarens föter.
förmodligen kommer den blinka 1...1.....1.....1....1
detta är lambdasonden.
bensindoft:
när lambdasonden är kass så fetar bilen oftast
på mer än den beöver o då får du oxå oförbrända
bensingaser i avgaserna. detta gör då i sin tur att när
du sätnger av bilen så är där bensin hånger/gaser i
avgasröret o de luktar soppa.
åtgärd:
1 kolla så de är felkod 1 (lambdasond)
2.om de är felkod 1 (lambdasond) byt sonden
M Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
-
Bananmannen
Ok...
Tack för alla svar!
kollade nyss under bilen och det droppade lite bensin! Så jag har nån typ av läckage antingen på tanken eller nån slang!
Ska kolla närmre på det. Även när det gäller sonden!
Hur fixar jag ett soppaläckage?
var köper man en lamda sond, vad kostar en sådan?
Om det skulle vara felkod 1, alltså sonden.
Ska det då vara samma sond eller någon annan modell, med tanke på avgassystemet? Eller har inte det med saken å göra?
mvh: henrik
Tack för alla svar!
kollade nyss under bilen och det droppade lite bensin! Så jag har nån typ av läckage antingen på tanken eller nån slang!
Ska kolla närmre på det. Även när det gäller sonden!
Hur fixar jag ett soppaläckage?
var köper man en lamda sond, vad kostar en sådan?
Om det skulle vara felkod 1, alltså sonden.
Ska det då vara samma sond eller någon annan modell, med tanke på avgassystemet? Eller har inte det med saken å göra?
mvh: henrik
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
samma sond spelar ingen roll va du har för avgas. men däremot kan du köpa annan lambda som har lika många sladdar som den som sitter på. så får du skarva bara, skulle tippa på en ny går på något runt tusingen men du kan oxå köpa begagnat men när de gäller såna saker så hade ja hållt mig till nytt.
ps glöm nu inte bort att bilen läcker, läcker den så har du även ångor så akta dig för eld o röka o glödande fimpar mm.
ps glöm nu inte bort att bilen läcker, läcker den så har du även ångor så akta dig för eld o röka o glödande fimpar mm.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
hehe.
skapatråd först
leta felkälor sen..
lol [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
skapatråd först
leta felkälor sen..
lol [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Senast redigerad av LinusE den 1 februari 2005, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
#828 Skåne/Löberöd
När du väl hittar läckaget beror det på om det är en slang som torkat sönder, eller om det är något rör. en slang byter du lätt genom att köra slut på så mycket soppa som möjligt, och byta slangen, är det något som behövs svetsas, lödas eller något sånt, så lämna bort det.
Köp inte Mekonomens lambda, pajar direkt. Jag köpte original till slut och de håller, du har även garanti så pajar den så är det bara att byta.
Lycka till!
Köp inte Mekonomens lambda, pajar direkt. Jag köpte original till slut och de håller, du har även garanti så pajar den så är det bara att byta.
Lycka till!
Mattias Dahlstedt
Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07
Skicka PM för mer info
Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07
Skicka PM för mer info
-
Bananmannen
Ok, tack igen!
Ska kolla upp allt i helgen , ECu:n å läckaget...
Har fixat garage med lift...
Ska kolla upp allt i helgen , ECu:n å läckaget...
Har fixat garage med lift...
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
-
Bananmannen
Var nyss å snabb kollade lite inför helgens bravader...
Hittade läckaget, ellet såg var bensinen kom ifrån. Det läckte högt uppifrån inte på tankens undersida eller på kanterna, utan under skyddet. Jag plockade aldrig bort skyddet utan ska göra det i helgen. Men går det slangar där? Kan möjligen motorlampan lysa pga soppaläckan?
/H
Hittade läckaget, ellet såg var bensinen kom ifrån. Det läckte högt uppifrån inte på tankens undersida eller på kanterna, utan under skyddet. Jag plockade aldrig bort skyddet utan ska göra det i helgen. Men går det slangar där? Kan möjligen motorlampan lysa pga soppaläckan?
/H
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
Honda Civic, -91
Bananmannen Racing=)
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Går väl en slang med besinånga till övre delen av besintanken, så att purge-systemet känner av om det blir för högt tryck i tanken?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
det går en returledning till tanken som är väldigt rostkänslig. skulle gissa att det är den som rostat bort. dyrt att köpa ny, går att ersätta med en liten slangbit!
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.