Sänka civicen? fjädrar? sleeves? dämpare?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
rödtotten

Har kikat runt lite på olika sänkfjädrar till civicen min. Har även sökt på forumet nya och gamla forumet och hittat mycket intressant men jag har lite följd frågor...

Det jag är ute efter är en låg bil (sänka ca 60mm) men som har bra vägegenskaper men som är så billigt som möjligt.

Har kollat på speedworks där dom säljer tenzo r för vettiga priser. Har inte hittat så mycket om tenzo r på forumet men vissa säger att det är dålig kvalite. Stämmer det?

Finns ett par tenzo r för ca 1500kr som sänker mellan 2 och 2.5" och så har dom justerbara tenzo r fjädrar för 2000kr. Dessa justerbara fjädrar eller "coilover sleeves" som de kallas finns det nå nakdelar med dessa? Sämre väghållning? Tycker det verkar rätt schysst att kunna justera höjden precis som man vill ha det. Kollade även på Skunk2 för 2200kr som sänker 2,5". Är skunk2 mycket bättre ur väghållningssynpunkt? Vad finns det mer för alternativ och vart hittar jag det?

Vad jag har läst mig till så är det inte bra att sänka såhär med orginal dämpare. Men känns inte som jag vill lägga 5 papp på ett par koni eller bilstein nu. Och dessa dämpare funkar det när man sänkt så pass mycket? Läste att 40mm var max eller? Kan jag sänka bilen såhär mycket och köra med orginal dämparna så länge? Är det något annat än dämparna som tar stryk då?

Skulle uppskatta om någon kunde ta sig tid och hjälpa mig. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<span style='color:gray'>[b]Osca</span>[/b]<span style='color:red'>[b][i]R[/i][/b]</span><span style='color:gray'> [b]Hellaeus[/b]
VÄSTERÅS/GÖTEBORG
Civic D16Z5 Turbo
402m: 13,378 @ 170,29 km/h</span>
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Du ville sänka upp mot 60mm?
Rek. ett suspension kit med coilovers och dämpare.
Kör du bara med Coilovers fjädrar så kommer dina org. dämpare slå i vid sänkning mer än 40mm. Det beror dock på vem som åker med och vilket skick vägen är i osv. Men Över 40mm så rek. jag nya dämpare också.
Stefan Karlsson
Lynxen

Vad jag har förstått så ska man undvika såkallade coiloversleeves då de inte är progressiva fjädrar i dem samt att det kan vara ett mindre helvete att få bilen lika hög överallt. Har även sett bilder på Honda-tech där själva skruvdelen har spruckit och kan alltså leda till farliga haverier i fart.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
SpeedWorks
Kontakt:

Inte sugen på ett coiloverkit från D2 då? Samma pris som ett par sänkfjädrar och dämpare men hundra gånger med möjligheter till inställningar?

Vi har hemma på hyllan till din bil.

MVH,

Klaus
SpeedWorks
--------------------------------
KLAUS-PETER BEIERSDORF
SpeedWorks Sthlm AB
rödtotten

Klaus: jo jag har tittat på dem med men har hört att de ska vara väldigt hårda och inte så snälla om man kör till vardags. Alltså hårdare än andra coilovers, stämmer det? Jag får fundera på det.
<span style='color:gray'>[b]Osca</span>[/b]<span style='color:red'>[b][i]R[/i][/b]</span><span style='color:gray'> [b]Hellaeus[/b]
VÄSTERÅS/GÖTEBORG
Civic D16Z5 Turbo
402m: 13,378 @ 170,29 km/h</span>
Torre

Jag rekommenderar dig av egen erfarenhet att undvika sleeves. Du får bara onödigt många delar i hjulupphängningen som skramlar och lever. Dessutom verkar många sådana satser vara universal som inte passar bra på nån bil. Jag testade sleeves på min Prelude men plockade av dom efter några dagar då bilen blev helt okörbar. Så jag köpte vanliga sänkfjädrar och det funkar 100 gånger bättre. I och för sig så sitter de fjädrarna på en civic nu och funkar visst bra, men chansa inte.
Alltså, har du inte råd med riktiga coilovers så köp vanliga sänkfjädrar!
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
<Emil r0kkar
Kontakt:

vad ligger dom här D2 Coiloverkitet på då?
[b][i]Emil Ahlgren //Ängelholm
"[/i][/b]Efter Regn kommer sol"
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

<!--QuoteBegin-<Emil r0kkar+5 May 2005, 18:41:51--><div class='quotetop'>QUOTE(<Emil r0kkar @ 5 May 2005, 18:41:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad ligger dom här D2 Coiloverkitet på då?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=136250"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

RUnt 7500kr eller så. Vet inte riktigt, då priserna på Speedworks hemsida inte stämmer enligt dem. Så man får nog ta och maila dom, dock ska D2orna vara riktigt hårda och inget man kör med på vintern.

Car engineer som sponsrar forumet säljer Koni Coilovers kittet för samma pris, och dom är bra.
Stefan Karlsson
Skriv svar