EDIT: R-däck till mina 6" fälgar
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Börjar bli lite nojjig angående mina planerade hjul till denna säsong
Att det kommer ta i hjulhus o skärmar är jag inte orolig för
Bilen kommer vara sänkt 50mm o min ET är 45
Azenis 205/50
Fälgen är 6"
Har läst på Falkens sida att det skall funka med 5.5-8" fälgar
Men sådan info är inte o ge sej faan på alla gånger
Vad tror ni ?
Att det kommer ta i hjulhus o skärmar är jag inte orolig för
Bilen kommer vara sänkt 50mm o min ET är 45
Azenis 205/50
Fälgen är 6"
Har läst på Falkens sida att det skall funka med 5.5-8" fälgar
Men sådan info är inte o ge sej faan på alla gånger
Vad tror ni ?
Senast redigerad av Micke 16v den 3 mars 2005, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
vad exakt är du orolig över?
att fälgen är för smal till däcket?
om falken skriver på deras hemsida att däcket är till för 5.5 till 8 tum breda fälgar så är det väl inte fel med en 6 tum fälg
visst det kanske är optimalt med en något bredare fälg...men vad är optimalt och vad skulle hända ifall det inte är optimalt?
jagar du tiondelar på banan? är du en duktig professionell racingförare?
strunta i smådetaljer och håll dig till helheten istället...dvs att det är kul att köra bana [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
att fälgen är för smal till däcket?
om falken skriver på deras hemsida att däcket är till för 5.5 till 8 tum breda fälgar så är det väl inte fel med en 6 tum fälg
visst det kanske är optimalt med en något bredare fälg...men vad är optimalt och vad skulle hända ifall det inte är optimalt?
jagar du tiondelar på banan? är du en duktig professionell racingförare?
strunta i smådetaljer och håll dig till helheten istället...dvs att det är kul att köra bana [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
jepp går det dåligt så kan du ju alltid skylla på att du har för smala fäljar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
205-däck sitter som en smäck på 7.5 tums fälgar.
i bilsport hade dom ett stort reportage förra året angående däck kontra fälgbrädd, vad som påverkas om man har för brett eller för smalt gummi.
det optimala är ju att däcket och fälgen följer varann i profil sett.
vet inte om det var svar på din fråga, men hursomhelst så kommer det nog funka bra att köra på ändå.
/Kenny
i bilsport hade dom ett stort reportage förra året angående däck kontra fälgbrädd, vad som påverkas om man har för brett eller för smalt gummi.
det optimala är ju att däcket och fälgen följer varann i profil sett.
vet inte om det var svar på din fråga, men hursomhelst så kommer det nog funka bra att köra på ändå.
/Kenny
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Hade Azenis på 6" fälgar på integran, funkade bra. Hade dock gärna haft lite bredare fälg.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Anders Lundgren
Medlem #049
<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Anders Lundgren
Medlem #049
<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Jag tror att det blir i smalaste laget med denna fälgbredd!!
Sektionsbredden på däcket är ju 205mm...
Fälgens bredd i mm är ju 152,4mm...
Det innebär ju att däcket kommer att sticka ut MINST 2,63mm på vardera sida om fälgen..... och det är i sektionsbredden,däcken brukar ju vara typ 15-20mm bredare än sektionsbredden...
Tror att det kommer att se ut som på gamla jänkare som kör dubbel så breda däck som egentligen ska vara på fälgen...
Det kommer att svaja i sidled och se ut som ballonger...
MVH /
Sektionsbredden på däcket är ju 205mm...
Fälgens bredd i mm är ju 152,4mm...
Det innebär ju att däcket kommer att sticka ut MINST 2,63mm på vardera sida om fälgen..... och det är i sektionsbredden,däcken brukar ju vara typ 15-20mm bredare än sektionsbredden...
Tror att det kommer att se ut som på gamla jänkare som kör dubbel så breda däck som egentligen ska vara på fälgen...
Det kommer att svaja i sidled och se ut som ballonger...
MVH /
Andreas Palmblad
Nyköping
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda CRX-89 VT<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Pallbocksräser-
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92Blå<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 1- rullar
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 2- I väntan på rostlagning
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Civic Coupé 1.5 lsi-95 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 3 -rullar
Nyköping
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda CRX-89 VT<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Pallbocksräser-
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92Blå<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 1- rullar
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Accord Aerodeck 2.2i-92 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 2- I väntan på rostlagning
<!--coloro:#00FF00--><span style="color:#00FF00"><!--/coloro-->Honda Civic Coupé 1.5 lsi-95 Grön<!--colorc--></span><!--/colorc-->-Familjebil 3 -rullar
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det går att köra med 6" som anders gjorde med gott resultat, men givetvis hade en bredare fälg varit bättre.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
På R-däck så gäller inte samma regler som med vanliga däck. Troligtvis så stämmer det bra med 5,5-8" bred fälg till ett vanligt däck beroende på profil men till Azenis 205-50 skulle du haft 7-7,5". Att det kommer funka ändå är det ingen tvekan om men du får nog inte ut det maximala av däcket.
Jag tänker själv pressa på 225-45/17" på 7,5-8" bred fälg men jag skulle egentligen ha haft 8,5-9". Då jag inte är ute efter maximalt fäste utan ett däck som räcker lite längre än ett vanligt så nöjer jag mig med en smalare fälg. Jag vet en kille som kört samma däck/storlek på 7,5" fälg och det funkade.
Jag tänker själv pressa på 225-45/17" på 7,5-8" bred fälg men jag skulle egentligen ha haft 8,5-9". Då jag inte är ute efter maximalt fäste utan ett däck som räcker lite längre än ett vanligt så nöjer jag mig med en smalare fälg. Jag vet en kille som kört samma däck/storlek på 7,5" fälg och det funkade.
Markus Håsteen
Accord Coupé 3.0 V6 -00
Accord Coupé 3.0 V6 -00
- Micke 16v
Jaha ja då får ja ta dessa svar som det kommer funka utan probs !
Till er som är skeptiska o tycker det kommer bli fult:
- blunda om det stör er
- håll er undan för ja kommer jaga 10-delar
Tack o hej vi ses på banan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Till er som är skeptiska o tycker det kommer bli fult:
- blunda om det stör er
- håll er undan för ja kommer jaga 10-delar
Tack o hej vi ses på banan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av Micke 16v den 14 februari 2005, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
varför inte nöja dig med 195:or på dessa fälgar då??
Du kanske redan har däcken??... då är det ju inte mycket att göra åt saken...
Min erfarenhet (efter bara sammanlagt c:a 5års arbete med däck) säger att det går men det blir bättre med 195:or....
jag menar inte att det blir fult när jag skriver att det kommer att se ut som ballonger,jag menar att däckens skuldra och profil får arbeta alldeles för mycket,du får svajningar/krängningar i sidled iom att däcket "rullar" i sidled också. visst.... sidorna på däcken är stadigare/stelare på R-däck men du kommer ändå att uppleva de fenomen som jag beskriver ,more or less....
Du har ju själv erfarenhet av däck...Micke...
Sunt förnuft??
MVH /
Du kanske redan har däcken??... då är det ju inte mycket att göra åt saken...
Min erfarenhet (efter bara sammanlagt c:a 5års arbete med däck) säger att det går men det blir bättre med 195:or....
jag menar inte att det blir fult när jag skriver att det kommer att se ut som ballonger,jag menar att däckens skuldra och profil får arbeta alldeles för mycket,du får svajningar/krängningar i sidled iom att däcket "rullar" i sidled också. visst.... sidorna på däcken är stadigare/stelare på R-däck men du kommer ändå att uppleva de fenomen som jag beskriver ,more or less....
Du har ju själv erfarenhet av däck...Micke...
Sunt förnuft??
MVH /
Senast redigerad av Palmblad den 14 februari 2005, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Palmblad
Nyköping
Nyköping
- Micke 16v
Det var med väldigt mkt IRONI ja skrev tidigare post.......
Fälgarna har jag redan
Däcken är beställda
Ja valde AZENIS för jag ville klara mej med 1st upsättning hjul (gata o bana)
Hade det funnits 195or hade ja helt klart valt dom
Min fråga om det kommer funka var mera riktad som:
"kommer det bli allmänt farligt att framföra 205or på 6" fälgar"
Jo ja har ganska hyffsad koll på däck (jobbat med det i 5år ja med)
Men R-däck är för mig ett annat kapitel därav min fråga
Tack för dina åsikter o synpunkter....bäst att hitta en 6.5" fälg [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Har kikat efter 6.5" fälgar men har inte hittat nåra vettiga ännu
Skall se om ja kan kränga iväg mina nuvarande
Fälgarna har jag redan
Däcken är beställda
Ja valde AZENIS för jag ville klara mej med 1st upsättning hjul (gata o bana)
Hade det funnits 195or hade ja helt klart valt dom
Min fråga om det kommer funka var mera riktad som:
"kommer det bli allmänt farligt att framföra 205or på 6" fälgar"
Jo ja har ganska hyffsad koll på däck (jobbat med det i 5år ja med)
Men R-däck är för mig ett annat kapitel därav min fråga
Tack för dina åsikter o synpunkter....bäst att hitta en 6.5" fälg [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Har kikat efter 6.5" fälgar men har inte hittat nåra vettiga ännu
Skall se om ja kan kränga iväg mina nuvarande
Senast redigerad av Micke 16v den 14 februari 2005, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
Andreas Palmblad
Nyköping
Nyköping
- Micke 16v
Blev inga Azenis däck [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
Men då kan ja ju behålla min fina 15"
Skall skaffa nått däck som passar 6" breda fälgar
195or eller t o m 185or
Har ni några heta tips på ett däck ja även kan köra på gatan med
?
Men då kan ja ju behålla min fina 15"
Skall skaffa nått däck som passar 6" breda fälgar
195or eller t o m 185or
Har ni några heta tips på ett däck ja även kan köra på gatan med
?
0736316013
Micke 16V: Azenis ska jag försöka fixa fram... och det kommer att inte ta i med dina Ek4 fälgar kan nästan säga att jag garanterar detta.
Själv har jag Azenis med mina Rota Grid 6,5 Bred ET 38 tar i bak, kommer att böja in skärmkanten bak inför lacken i vår. Dina EK4 fälgar är smalare och har högre ET dvs bygger mindre uttåt.
Själv har jag Azenis med mina Rota Grid 6,5 Bred ET 38 tar i bak, kommer att böja in skärmkanten bak inför lacken i vår. Dina EK4 fälgar är smalare och har högre ET dvs bygger mindre uttåt.
Only M Matters
- Micke 16v
AZENIS på väg hem till mej nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av Micke 16v den 2 mars 2005, 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013