Skånsk vinter
Fick en ofrivillig fridag idag! Skånsk vinter, det kan vara lite vad som helst och nu var det ganska ordentligt. Det mesta av denna vinter har varit några till flera plusgrader och regn eller dis och dimma. Skånsk special är snö på tvären, dvs snöstorm eller åtminstone något däromkring!
Jag sålde min vinterbil för 1,5 vecka sen och hade tänkt åka kollektivtrafik till jobbet och lite annat till vårsolen kom tillbaks och man kan ta ut mc'n igen. Onsdagen var en schemalagd fridag (1 varannan vecka) och det var ju skönt då det blev lite snö. På onsdag kväll så började det blåsa ganska så mycket och så kom det även en del snö. Man trodde att det skulle avta på natten och så skulle det vara upplogat på morgonen.
Eftersom jag skulle åka tåg mellan Lund och Malmö och sen buss i Malmö så drog jag igång datorn direkt på morgonen (05.00). Lokala bussar, regionala bussar och alla tåg var inställda från ca 21.30 på onsdagen och detta gällde fortfarande. Radion sa samma sak och tidigast 08.00 skulle tågen börja gå.
Kröp in under täcket igen för väckning strax innan man skulle börja jobba. Ringde chefen som var på jobbet och berättade hur läget var. Jag sätter semester på dig idag sa han. Okey, men jag kan komma senare om du vill när tåget går igen sa jag. Äh, bli du hemma idag! Två timmar senare så ringde chefen och undra om jag kunde komma efter lunch för det blev kris då. Jovisst, sa jag yrvaket! Men jag ska bara kolla så tåg/buss går som de ska igen. Oj nu hade de visst ändrat sig till att allt var inställt fram till 12.00 så tyvärr är det nog kört med det då. F-n tyckte chefen men det får lösas på annat sätt!
När jag nyss kollade så var de flesta tåg inställda till minst 15.00 och förmodligen blir det längre plus att stadsbussarna i Lund och Malmö går sådär men inte efter tidtabell. Får se om man kan ta sig till jobbet imorgon!?
Välkommen till Skåneland på vintersemester men glöm ej ta med skidor! <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Jag sålde min vinterbil för 1,5 vecka sen och hade tänkt åka kollektivtrafik till jobbet och lite annat till vårsolen kom tillbaks och man kan ta ut mc'n igen. Onsdagen var en schemalagd fridag (1 varannan vecka) och det var ju skönt då det blev lite snö. På onsdag kväll så började det blåsa ganska så mycket och så kom det även en del snö. Man trodde att det skulle avta på natten och så skulle det vara upplogat på morgonen.
Eftersom jag skulle åka tåg mellan Lund och Malmö och sen buss i Malmö så drog jag igång datorn direkt på morgonen (05.00). Lokala bussar, regionala bussar och alla tåg var inställda från ca 21.30 på onsdagen och detta gällde fortfarande. Radion sa samma sak och tidigast 08.00 skulle tågen börja gå.
Kröp in under täcket igen för väckning strax innan man skulle börja jobba. Ringde chefen som var på jobbet och berättade hur läget var. Jag sätter semester på dig idag sa han. Okey, men jag kan komma senare om du vill när tåget går igen sa jag. Äh, bli du hemma idag! Två timmar senare så ringde chefen och undra om jag kunde komma efter lunch för det blev kris då. Jovisst, sa jag yrvaket! Men jag ska bara kolla så tåg/buss går som de ska igen. Oj nu hade de visst ändrat sig till att allt var inställt fram till 12.00 så tyvärr är det nog kört med det då. F-n tyckte chefen men det får lösas på annat sätt!
När jag nyss kollade så var de flesta tåg inställda till minst 15.00 och förmodligen blir det längre plus att stadsbussarna i Lund och Malmö går sådär men inte efter tidtabell. Får se om man kan ta sig till jobbet imorgon!?
Välkommen till Skåneland på vintersemester men glöm ej ta med skidor! <!--emo&:)-->
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Såld:
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Vi har massor med snö och just nu kring minus 15 grader. Tåg, bussar och minibussar med vtec går som det ska <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
Igår va det minus 27.. Då va det lite kaos. En MB 200D startade inte, men det va nog allt <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
Igår va det minus 27.. Då va det lite kaos. En MB 200D startade inte, men det va nog allt <!--emo&:P-->
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Skillnad på vinter i norrland och vinter i Skåne..
Visst, danskarna är inte väl förberedda.. men jag spenderar hellre en timme utomhus i -30 i norrland än -10 i Skåne.. Fyfan vad kallt det blir där nere!
Dessutom är ju terrängen i Skåne helt annorlunda jämfört med i Norrland.. Finns bara skog uppe i norrland, i Skåne är det helt tvärt om, och då får vindarna en jävla fart.. Snöstorm utan dess like!
Visst, danskarna är inte väl förberedda.. men jag spenderar hellre en timme utomhus i -30 i norrland än -10 i Skåne.. Fyfan vad kallt det blir där nere!
Dessutom är ju terrängen i Skåne helt annorlunda jämfört med i Norrland.. Finns bara skog uppe i norrland, i Skåne är det helt tvärt om, och då får vindarna en jävla fart.. Snöstorm utan dess like!
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Tro fasen att det inte finns nån skog, det blåste ju så träden tippade omkull <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Nä, skämt åsido. Kyla och blåst är inge kul.
Nä, skämt åsido. Kyla och blåst är inge kul.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Mordiiax+22 Feb 2007, 13:37:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Mordiiax @ 22 Feb 2007, 13:37:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vi har massor med snö och just nu kring minus 15 grader. Tåg, bussar och minibussar med vtec går som det ska <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
[right][snapback]377859[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
HAHAHAHAHAHA <!--emo&:biglaugh2:-->
<!--endemo-->
Skåne är som sthlm, man har inte upptäckt dubbdäck än o snö har man bara läst om på wikipedia <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Vi har bara nån decimeter snö här, inget kaos dock <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
Skåne är som sthlm, man har inte upptäckt dubbdäck än o snö har man bara läst om på wikipedia <!--emo&;)-->
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
<!--QuoteBegin-Fresa+22 Feb 2007, 14:48:20--><div class='quotetop'>QUOTE(Fresa @ 22 Feb 2007, 14:48:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Mordiiax+22 Feb 2007, 13:37:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Mordiiax @ 22 Feb 2007, 13:37:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vi har massor med snö och just nu kring minus 15 grader. Tåg, bussar och minibussar med vtec går som det ska <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
[right][snapback]377865[/snapback][/right]
Nja.. bott i norrland i över 20 år.. Skåne är heelt annorlunda, så där förstår jag att det blir kaos..
Men Stockholmarna är rent ut sagt patetiska när det gäller vinterväglag.. Haha, flera timmars kö, e4:an står stilla, folk sitter och gör "sina behov" på motorvägen.. Allt för några fjuttiga centimeter snö..
Sen skyller Stockholmarna på staden, att dom inte kan ploga o.s.v... Herregud, i Norrland kan det komma 3 gånger så mycket snö utan att någon plogar, men inte fan kör någon av vägen för det..
Oavsett om det är mycket mycket mer bilar efter vägarna i Sthlm så ska man klara av lite snö.. men uppenbarligen gör man inte det.. Man får skylla sig själv om man inte byter till vinterdäck (Det är ju trots allt lag på det)
[right][snapback]377865[/snapback][/right]
Nja.. bott i norrland i över 20 år.. Skåne är heelt annorlunda, så där förstår jag att det blir kaos..
Men Stockholmarna är rent ut sagt patetiska när det gäller vinterväglag.. Haha, flera timmars kö, e4:an står stilla, folk sitter och gör "sina behov" på motorvägen.. Allt för några fjuttiga centimeter snö..
Sen skyller Stockholmarna på staden, att dom inte kan ploga o.s.v... Herregud, i Norrland kan det komma 3 gånger så mycket snö utan att någon plogar, men inte fan kör någon av vägen för det..
Oavsett om det är mycket mycket mer bilar efter vägarna i Sthlm så ska man klara av lite snö.. men uppenbarligen gör man inte det.. Man får skylla sig själv om man inte byter till vinterdäck (Det är ju trots allt lag på det)
Roligt nästan jämt! Tittar jag ut på gården här hemma så är det vinter kort och gott. Det ser ut som på havet med lite vågor men nu är det snö istället för vatten. Altandörren går inte att öppna då det ligger minst en halv meter snö intill den och en meter längre ut. Katten är sur för att hon inte får gå ut men så är det första gången hon ser snö också! Nu så snöar det lite lätt men med bara lätt vind (inne på ett bostadsområde i Lund). Det är lite svårt att tro att det kan vara kaos någon annanstans men man är vis av erfarenhet. Kylen och frysen är full av mat och jag kan nog stå mig några dagar i värsta fall men jag har faktiskt bara 30 meter till en ICA. Mest är jag sugen på att köra mc men idag skulle nog snöskoter vara att föredra! Har tittat på några avsnitt av "Cops" som jag haft inspelade och det var ifrån Florida där polisen sprang runt efter dräggen i shorts. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
<a href='http://sydsvenskan.se/' target='_blank'>http://sydsvenskan.se/</a>
<a href='http://sydsvenskan.se/' target='_blank'>http://sydsvenskan.se/</a>
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
Såld:
Såld:
Jag sitter också hemma.
Grävde fram bilen med spade. Körde på E6'an vid Väla. Kom några kilometer i 40-60km/h (GLASHALT!!), sen var det tvätstopp. Lyssnade på P4 där alla vädjade till folk att stanna hemma. Stod till i ca 1½h innan det började röra på dig så smått. Tittade frammåt och såg kilometervis med stillstående bilar. Gav upp och körde av vid HBG norra och fortsatte hem.
Hade kanske kunnat ta sig ner till malmö efter nåra timmar men sen hade man väll inte kommit hem igen.
Grävde fram bilen med spade. Körde på E6'an vid Väla. Kom några kilometer i 40-60km/h (GLASHALT!!), sen var det tvätstopp. Lyssnade på P4 där alla vädjade till folk att stanna hemma. Stod till i ca 1½h innan det började röra på dig så smått. Tittade frammåt och såg kilometervis med stillstående bilar. Gav upp och körde av vid HBG norra och fortsatte hem.
Hade kanske kunnat ta sig ner till malmö efter nåra timmar men sen hade man väll inte kommit hem igen.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag fattar inte att sånt här överhuvudtaget inträffar i Sverige (och andra länder) som har garanterad snö varje år. Det är inte så att det snöar för första gången. Tydligen är man inte tillräckligt bra förberedda på oväder. Löjligt dåligt.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Ni som skyller på att man inte är förberedd... har ni någonsin sett en fullastad långtradare som bokstavligen blåser av vägen... sakta men säkert... ta era vinterdäck och sug på dem ett tag och kom tillbaka till verkligheten.
Vad gäller stockholm så finns det för många idioter på vägarna här... så är det bara.
Vad gäller stockholm så finns det för många idioter på vägarna här... så är det bara.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Vet inte hur många tunga lastbilar som åker genom centrala stockholm så måste vara svårt att se lastbilar på motorvägen som åker ur men det finns, ofta faktiskt t o m.
<a href='http://www.pppress.se/content/ViewPicture.asp?ID=36635' target='_blank'>http://www.pppress.se/content/ViewPictu ... D=36635</a>
Allt handlar om sunt förnuft eller vana. I skåne har man inte vanan att köra i snö och det ställer till med osäkerhet bland folk. Korta avstånd mellan varandra eller hårda bromsningar som ger sladd.
När vädermakterna var så extrema som igår kväll och i natt så kan nog vem som helst råka ut för en olycka.
<a href='http://www.pppress.se/content/ViewPicture.asp?ID=36635' target='_blank'>http://www.pppress.se/content/ViewPictu ... D=36635</a>
Allt handlar om sunt förnuft eller vana. I skåne har man inte vanan att köra i snö och det ställer till med osäkerhet bland folk. Korta avstånd mellan varandra eller hårda bromsningar som ger sladd.
När vädermakterna var så extrema som igår kväll och i natt så kan nog vem som helst råka ut för en olycka.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
-
Topplocket
Snön ligger djup (med skånska ögon mätt) utanför fönstret, på radion pratar dom om alla olyckor som hänt. Detta är typiskt skånsk. Här nere e det som om vi lever i nån tro att snö det är bara nått man önskar sig på julafton och som ändå aldrig kommer.
Men nu är den här!
Vad jag reagerar på när jag e ute och ser andra trafikanter är hur fort alla kör? Nåväl inte alla, men för många!
Att köra i snön är inte så farligt, OM man tar hänsyn! Håll anpassad hastighet, även om det innebär 20km/h, håll ordentlig avstånd, även om en oceankryssare får plats mellan dig o bilen framför, planera titta långt fram, inga kraftiga accelerationer, det är väl inte så svårt?
Men tyvärr e vi inte lika alla i trafiken.
Men nu är den här!
Vad jag reagerar på när jag e ute och ser andra trafikanter är hur fort alla kör? Nåväl inte alla, men för många!
Att köra i snön är inte så farligt, OM man tar hänsyn! Håll anpassad hastighet, även om det innebär 20km/h, håll ordentlig avstånd, även om en oceankryssare får plats mellan dig o bilen framför, planera titta långt fram, inga kraftiga accelerationer, det är väl inte så svårt?
Men tyvärr e vi inte lika alla i trafiken.
Henrik Andersson
www.truckmechanic.zoomin.se
www.truckmechanic.zoomin.se
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det är just det som är problemet i Stockholm (bland annat). Man kan helt enkelt inte hålla avstånd till framförvarande, för då får inte bilarna plats på vägen helt enkelt. Vägarna är så underdimensionerade så att man måste packa bilarna och köra 90 km/h för att det inte ska bli stopp. Sedan när det kommer snö så saktar folk ner på farten och ökar avstånden och vips så blir det tvärstopp längre bak i kön.
Visst finns det folk som inte är vna att köra i snö, men den bild som målas upp av att några centimeter lamstår hela staden är fel. Den onsdagen eller vad det var i slutet av oktober / början av november som det refererades till tidigare i tråden var det halaste jag någonsin åkt på. Folk kunde inte kliva ur sina bilar utan att dra omkull och stillastående bilar började åka till synes av sig själva i sidled trots vinterdäck.
I norrland hade man slängt på snökedjorna och tagit fram den medhavda sandburken och sandat sig hem, men sådant har ingen med sig i Stockholm och det kan man knappast begära att någon ska ha heller.
Om det är liak djävligt i Skåne som det var den dagen i Stockholm så är det bara att acceptera att det inte går att köra. Jag lovar er norrländningar att inte heller ni skulel ha tyckt att det var en piece of cake att ta sig fram.
Personligen så är jag en van vinterförare sedan min uppväxt, men jag har aldrig varit med om att det spunnit i 50-60 km/h på högsta växeln vid minsta gaspådrag med dubbade vinterdäck. Det gjorde det för mig och då kanske ni får en bild av hur in i bomben snorhalt det var den dagen i Stockholm.
Puh. Nu har jag skrivit av mig. Jag blir lite upprörd när man klankar ner på det som hänmde just den dagen. Även jag tycker att Stockholmare suger i trafiken och speciellt när det är snö, men just den dagen i förvintras var det helt extremt dåligt väglag och det skulle ha orsakat enorma problem var det än var!
Visst finns det folk som inte är vna att köra i snö, men den bild som målas upp av att några centimeter lamstår hela staden är fel. Den onsdagen eller vad det var i slutet av oktober / början av november som det refererades till tidigare i tråden var det halaste jag någonsin åkt på. Folk kunde inte kliva ur sina bilar utan att dra omkull och stillastående bilar började åka till synes av sig själva i sidled trots vinterdäck.
I norrland hade man slängt på snökedjorna och tagit fram den medhavda sandburken och sandat sig hem, men sådant har ingen med sig i Stockholm och det kan man knappast begära att någon ska ha heller.
Om det är liak djävligt i Skåne som det var den dagen i Stockholm så är det bara att acceptera att det inte går att köra. Jag lovar er norrländningar att inte heller ni skulel ha tyckt att det var en piece of cake att ta sig fram.
Personligen så är jag en van vinterförare sedan min uppväxt, men jag har aldrig varit med om att det spunnit i 50-60 km/h på högsta växeln vid minsta gaspådrag med dubbade vinterdäck. Det gjorde det för mig och då kanske ni får en bild av hur in i bomben snorhalt det var den dagen i Stockholm.
Puh. Nu har jag skrivit av mig. Jag blir lite upprörd när man klankar ner på det som hänmde just den dagen. Även jag tycker att Stockholmare suger i trafiken och speciellt när det är snö, men just den dagen i förvintras var det helt extremt dåligt väglag och det skulle ha orsakat enorma problem var det än var!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
<!--QuoteBegin-Steffo+22 Feb 2007, 15:57:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 22 Feb 2007, 15:57:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är just det som är problemet i Stockholm (bland annat). Man kan helt enkelt inte hålla avstånd till framförvarande, för då får inte bilarna plats på vägen helt enkelt. Vägarna är så underdimensionerade så att man måste packa bilarna och köra 90 km/h för att det inte ska bli stopp. Sedan när det kommer snö så saktar folk ner på farten och ökar avstånden och vips så blir det tvärstopp längre bak i kön.
[right][snapback]377919[/snapback][/right]
<!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Sen består väl halva Stockholm av norrlänningar...så de kan tydligen inte heller köra bil då...
<!--emo&:thumbup:-->
Sen består väl halva Stockholm av norrlänningar...så de kan tydligen inte heller köra bil då...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
<!--QuoteBegin-Steffo+22 Feb 2007, 16:57:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 22 Feb 2007, 16:57:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Visst finns det folk som inte är vna att köra i snö, men den bild som målas upp av att några centimeter lamstår hela staden är fel. Den onsdagen eller vad det var i slutet av oktober / början av november som det refererades till tidigare i tråden var det halaste jag någonsin åkt på. Folk kunde inte kliva ur sina bilar utan att dra omkull och stillastående bilar började åka till synes av sig själva i sidled trots vinterdäck.
Jag var ute och körde då.. Var inte alls så halt som du verkar vilja påskina (tyckte inte jag i alla fall) och jag hade inga problem att hålla mig på vägen. Och då hade jag inte ens dubbdäck, inte ens dubbfria vinterdäck, utan sånadär urusla året-runt-däck.. Och jag upplevde, som tur var, inte den halka du beskriver.
Jag har aldrig använt snökedjor, medhavd sand eller liknande.. Precis samma utrustning som då jag kör i vinterväglag här nere..
Har varit med om BETYDLIGT värre väder än vad det var den där dagen då hela trafiken i Stockholm stod stilla, det var ju fan knappt halt ute. Visst, det var blött.. snö.. underkylt.. is.. men HALLÅ!?
Vi bor faktiskt på ungefär (några mil hit eller dit) samma breddgrad som södra grönland, new foundland, sibirien, norra kanada o.s.v. (Tacka gudarna för golfströmmen).. Lite vinterväglag måste man ju vara beredd på..
Har varit dagar i år med precis lika halt väglag, skillnaden är att nu är invånarna i vårt län lite mer förberedda.. Doh..
Förresten, dyker det inte alltid upp en sån här tråd varje år vi här i södra Sverige får problem med snön? När ska folk lära sig att det kommer bli snö, det kommer bli halt, byt till vinterdäck i god tid, använd huvudet när du kör och ha inte så j*vla bråttom!
Det fungerar inte att byta till vinterdäck dagen före det ska snöa, då kan man lika gärna stanna hemma..
Jag var ute och körde då.. Var inte alls så halt som du verkar vilja påskina (tyckte inte jag i alla fall) och jag hade inga problem att hålla mig på vägen. Och då hade jag inte ens dubbdäck, inte ens dubbfria vinterdäck, utan sånadär urusla året-runt-däck.. Och jag upplevde, som tur var, inte den halka du beskriver.
Jag har aldrig använt snökedjor, medhavd sand eller liknande.. Precis samma utrustning som då jag kör i vinterväglag här nere..
Har varit med om BETYDLIGT värre väder än vad det var den där dagen då hela trafiken i Stockholm stod stilla, det var ju fan knappt halt ute. Visst, det var blött.. snö.. underkylt.. is.. men HALLÅ!?
Vi bor faktiskt på ungefär (några mil hit eller dit) samma breddgrad som södra grönland, new foundland, sibirien, norra kanada o.s.v. (Tacka gudarna för golfströmmen).. Lite vinterväglag måste man ju vara beredd på..
Har varit dagar i år med precis lika halt väglag, skillnaden är att nu är invånarna i vårt län lite mer förberedda.. Doh..
Förresten, dyker det inte alltid upp en sån här tråd varje år vi här i södra Sverige får problem med snön? När ska folk lära sig att det kommer bli snö, det kommer bli halt, byt till vinterdäck i god tid, använd huvudet när du kör och ha inte så j*vla bråttom!
Det fungerar inte att byta till vinterdäck dagen före det ska snöa, då kan man lika gärna stanna hemma..
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Tja, jag gick ut en timme tidigare till bilen i morse, grävde fram den ur snömassorna och skottade bort alla enorma snövallar mellan bilen och utfarten (blir lätt så när man bor vid en åker) åkte till jobb för att se att jag inte hade fått mitt gods, jobbar som bud/distributör på Poståkeriet. Hade väl en 15 kolli istället för vanliga 200. Körde in till stan och körde ut det och sen körde jag hem. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Så jobbigt var det ju inte.
Så jobbigt var det ju inte.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Rätt roligt, dagen innan såg det ut så här, sen dagen efter...(och ja det är en tysk parkering <!--emo&:blink2:-->
<!--endemo--> den tomma luckan mellan passaten o bmwn ska en golf stå^^)

Senast redigerad av Elvis_EG2 den 22 februari 2007, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Blev en extra dag ledigt, inte helt fel. Blir jobbigt att köra nästan 6 mil till jobbet i sånna här förhållande.
Men förhoppnignsvis är det borta till söndag, då väntar det lite plusgrader och regn. Så man kan ta ut civicen <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Men förhoppnignsvis är det borta till söndag, då väntar det lite plusgrader och regn. Så man kan ta ut civicen <!--emo&:)-->
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
vafaan ge oss lite snö istället!.. ni klarar ju ändå inte av skiten <!--emo&:prop:-->
<!--endemo-->
fast jag ska erkänna att snöröjningen funkar uselt här uppe numera också!.. körde fast 2dagar i rad på jobbet i November! <!--emo&:annoyed:-->
<!--endemo-->
Flög förresten över ovädret i Onsdags påväg hem från Kanarieöarna!.. var rejält molnigt över Södra Sverige!
fast jag ska erkänna att snöröjningen funkar uselt här uppe numera också!.. körde fast 2dagar i rad på jobbet i November! <!--emo&:annoyed:-->
Flög förresten över ovädret i Onsdags påväg hem från Kanarieöarna!.. var rejält molnigt över Södra Sverige!
<!--QuoteBegin-smacke+22 Feb 2007, 21:24:12--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke @ 22 Feb 2007, 21:24:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vafan !?!? e de bara ja som har skitroligt i snön ?!? <!--emo&:))-->
<!--endemo-->
242 poweeeeeeeeeeeeeeer..... <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
[right][snapback]378057[/snapback][/right]
Å nä här är en till, fattar inte vad alla gnäller om. Det här vädret är skitskoj.
740:n spinner o driftar som värsta muskelbilen <!--emo&:biglaugh2:-->
<!--endemo-->
242 poweeeeeeeeeeeeeeer..... <!--emo&:D-->
[right][snapback]378057[/snapback][/right]
Å nä här är en till, fattar inte vad alla gnäller om. Det här vädret är skitskoj.
740:n spinner o driftar som värsta muskelbilen <!--emo&:biglaugh2:-->
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
FY FAN!!!!!!!!!
jag är verkligen inte psykiskt förberädd.
köpes: pistol att skjuta sig i huvet med eller 4veckor i thailand resa eller torra strumpor, gummistövlar upp till axlarna samt hår på huvet och näsdroppar.
fy fan, fatta att där var 1,5 snö utanför porten till verkstan, finns där någon som inte hade velat ta sitt liv vid en sådan upplevelse?
jag är vekligen inte byggd för sånt här väder....brrr <!--emo&:ranting:-->
<!--endemo-->
jag är verkligen inte psykiskt förberädd.
köpes: pistol att skjuta sig i huvet med eller 4veckor i thailand resa eller torra strumpor, gummistövlar upp till axlarna samt hår på huvet och näsdroppar.
fy fan, fatta att där var 1,5 snö utanför porten till verkstan, finns där någon som inte hade velat ta sitt liv vid en sådan upplevelse?
jag är vekligen inte byggd för sånt här väder....brrr <!--emo&:ranting:-->
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
hoppas det inte är "kaos" i skåne imorn också, skall köra ner till lund ifrån borås imorn eftermiddag får hoppas att folk håller sig inne så man kommer fram <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
Tycker inte det sååå konstigt att det blir problem i trafiken när det är oväder. Var nyligen i Norge och jobbade och där är dom betydligt mer vana att hantera sånt här. Det dom gör där är helt enkelt att dom spärrar av vägarna och säger: Här är det förbjudet att köra. Då blir det inte lika kaosartat med folk som kör fast och måste räddas m.m. Vilket betyder att man kan lägga resurser på att röja snö istället.
2008 wrx sti
2008 wrx sti
- Chrille79
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 20 times
Idag kl 06:45 kom jag på tvären på E6 rätt ner i diket med Micran iaf. <!--emo&:wallbash:-->
<!--endemo-->
Tur man klara sig. Trist att lägga en massa pengar på bilen bara
Nu får det gärna bli sommar..
Tur man klara sig. Trist att lägga en massa pengar på bilen bara
Nu får det gärna bli sommar..
Gammal räv...
Blåsten är det värsta var ute körde med cherokeen tänke att det räckte med 2wd inkopplad men inte. Riktigt feta kastvindar från tvären resulterade i bakvagnen kasade ut motvägkanten.. typ i 80 blås på sidan.. sen var det bara till att stanna kopplan in lågväxeln + 4wd köra hem byta kallingar.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->