Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Bilen färdig mappad!
Idag är bilen färdig mappad samt bänkad!
Va nere i malmö runt 11tiden i morse, och var där till ungefär kl 17, va mkt pill, å många repor kördes på bänken
Resultat 220hk på hjulen, sant 213nm. Vilket jag är mkt nöjd med, speciellt det fina registret!
Jag har så när som på max effekt från ca 7500varv till varvstopp på 8700rpm. Alltså det skiljer typ max 2-3hk på nåt ställe.
Sen har jag nästan maxvrid från 5500-7500rpm! Bilen är helt annorlunda mot vad den va innan, drar skit jämnt och fint hela registret!
Jag fick drygt 10hk mer samt drygt 25Nm mer än jag hade innan, men det är inte det som är det mest imponerande,
utan det är hur fint hela registret blivit mot det gammla, alltså det skiljer så mkt som 30hk och 40nm på vissa ställen
mot den gammla mappen! Samt att jag har maxeffekt samt maxvrid så länge! Innan hade jag bara maxeffekt vid ett visst varv, sen dvala det ner.
Nu kommer maxefekten, åså håller den det fram till varvstopp, i över 1000varv
Ett jätte tack till Martin Scotte & Anders L från WëLav Racing, samt Redrumperformance för all hjälp och bra service!
Skulle inte ens tveka att åka dit igen om ja behövde hjälp!
(skrev detta i min projekttråd, men tänkte att alla inte har tillgång dit, och kanske är intresserade ändå
)
MVH
Va nere i malmö runt 11tiden i morse, och var där till ungefär kl 17, va mkt pill, å många repor kördes på bänken
Resultat 220hk på hjulen, sant 213nm. Vilket jag är mkt nöjd med, speciellt det fina registret!
Jag har så när som på max effekt från ca 7500varv till varvstopp på 8700rpm. Alltså det skiljer typ max 2-3hk på nåt ställe.
Sen har jag nästan maxvrid från 5500-7500rpm! Bilen är helt annorlunda mot vad den va innan, drar skit jämnt och fint hela registret!
Jag fick drygt 10hk mer samt drygt 25Nm mer än jag hade innan, men det är inte det som är det mest imponerande,
utan det är hur fint hela registret blivit mot det gammla, alltså det skiljer så mkt som 30hk och 40nm på vissa ställen
mot den gammla mappen! Samt att jag har maxeffekt samt maxvrid så länge! Innan hade jag bara maxeffekt vid ett visst varv, sen dvala det ner.
Nu kommer maxefekten, åså håller den det fram till varvstopp, i över 1000varv
Ett jätte tack till Martin Scotte & Anders L från WëLav Racing, samt Redrumperformance för all hjälp och bra service!
Skulle inte ens tveka att åka dit igen om ja behövde hjälp!
(skrev detta i min projekttråd, men tänkte att alla inte har tillgång dit, och kanske är intresserade ändå
MVH
Senast redigerad av Istvan den 4 mars 2007, 00:15, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ritat en snabb skiss i paint på kurvoprna för att folk ska få en uppfattning om var man vunnit effekt. 11hk i toppeffekt känns inte så mycket kanske på en hel dags mappning, men vissa ställen har vi plockat 30Nm och 35hk. Det fina med denna motr är de extrema register den ligger inne med numera. Man har platta fina effekt/vridkurvor, vilket kommer göra bilen mycket snabbare än innan.
Senast redigerad av M Scotte den 4 mars 2007, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Ser bra ut! Loggade ni bränsleblandningen?
Only M Matters
-
M Scotte
- Kontakt:
Självklart, vi loggar alltid. Har 23 repor bränslekurvor. Slutrepan fetade vi på lite för mer säkerhet, 12.95:1 hamnade slutvärdet på.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
imponerande fina fabriks motorer att utgå ifrån.
rejsing rakt igenom :thumbup:
mycket fina siffror gubbar, bra jobbat
rejsing rakt igenom :thumbup:
mycket fina siffror gubbar, bra jobbat
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Loggar ni i K-Pro'n eller i bänkens egna program?M Scotte skrev:Självklart, vi loggar alltid. Har 23 repor bränslekurvor. Slutrepan fetade vi på lite för mer säkerhet, 12.95:1 hamnade slutvärdet på.
Only M Matters
K-Pro'n loggade deYASH skrev:Loggar ni i K-Pro'n eller i bänkens egna program?
MVH
-
M Scotte
- Kontakt:
Vi hade egen utrustning med för bränslevärdet, mao vi körde med vår egen bredbandslambda, därigenom sker loggningen av AF-värde.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Fin fint Isvan!! Nu vill vi se lite mugen delar lackade och klara på bilen med :whistling: 
<span style='color:black'>Fredrik Janén Hammarberg</span>
<span style='color:black'>Honda Civic Type</span> <span style='color:red'>R</span><span style='color:black'>-05</span> <span style='color:red'>Milano Red</span>
<span style='color:black'>[b]AEM[/b] Cold Air Intake RSX Type</span>
<span style='color:black'>[b]DC Sports[/b] catback</span>
<span style='color:black'>Honda Civic Type</span> <span style='color:red'>R</span><span style='color:black'>-05</span> <span style='color:red'>Milano Red</span>
<span style='color:black'>[b]AEM[/b] Cold Air Intake RSX Type</span>
<span style='color:black'>[b]DC Sports[/b] catback</span>
-
rickard carlsson
- Bil: Civic
- Namn: Rickard Carlsson
Snygga kurvor (i grafen)
...men går inte den blåa kurvan bakåt på ett ställe? Hur funkar det egentligen??
...men går inte den blåa kurvan bakåt på ett ställe? Hur funkar det egentligen??
Rickard Carlsson
Civic HB ESi -92
Civic HB ESi -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Beror nog på att jag slant med handen i paint.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Tack så mkt alla 
Har nu suttit å kollat mkt mkt på CTR:er i övriga världen, speciellt england. Typ 3h sökning på bänkningspapper för att kunna jämnföra lite
Där så har de bänkat ett flertal standard CTRer, och de har fått effekt på runt
154-166whp, alltså i medeln runt 160 hästar på hjulen.
Då känns helt plötsligt mina 220hästar på hjulen som en ordentlig ökning
Jag ångrar nu nästan att jag inte körde fler repor på hjuleffekten, då det
igentligen är det som räknas, verkar som alla räknar olika på hur mkt effektförlust det är mellan svänghjulet och ut till rullarna. Enligt min bänk ja var på så var det endast 9% effektförlust, dessa bänkningar i England som jag sett nu, kollat igenom ca 10st har haft enligt deras bänkars uträkning mellan 15-20% effektförlust. Vilket jag iofs tycker kanske är lite för mkt på en FWD bil, så därför tänkte jag, skit samma vad bänken räknar ut de till, verkar ju inte stämma så bra på nån, därför är whp roligare att jämnföra med, för då kan inte maskinerna räkna om på massa olika sätt till motoreffekt!
Så enligt engelsmännen, där de har 2st stora ställen de brukar bänka på, TDi och CPL, så brukar standard CTR:er bänka dryga 160whp på TDi:s dyno, samt runt 155whp på CPL Racings dyno. Enligt engelsmännen så är TDi:s lite av en glädjemätare, då jag läst folk med lite mer trimmade bilar, att de mätte 230whp hos cpl med en kompressor matad CTR, samt drygt 245 hos CPL.
Men också enligt vissa så är TDi:s dyno mer lik "resten av världen" om de jämnför med Australien samt USA. Men USA är väl kanske lite kända för glädjebänkar ibland
Här är även ett annat ställe de dynat en helt original bil på.
Kolla in ca 160whp och ca 200@fly enligt dessa.

Blev väldigt långt, men de ja har kommit fram till är att nästan alla mäter effekt på hjulen, så det är de ja ska jämnföra med från och med nu.
Och att jag har ca 60hk mer på hjulen än vad många standard CTRer har bänkat är jag jäkligt nöjd med iaf
MVH
István
Har nu suttit å kollat mkt mkt på CTR:er i övriga världen, speciellt england. Typ 3h sökning på bänkningspapper för att kunna jämnföra lite
Där så har de bänkat ett flertal standard CTRer, och de har fått effekt på runt
154-166whp, alltså i medeln runt 160 hästar på hjulen.
Då känns helt plötsligt mina 220hästar på hjulen som en ordentlig ökning
Jag ångrar nu nästan att jag inte körde fler repor på hjuleffekten, då det
igentligen är det som räknas, verkar som alla räknar olika på hur mkt effektförlust det är mellan svänghjulet och ut till rullarna. Enligt min bänk ja var på så var det endast 9% effektförlust, dessa bänkningar i England som jag sett nu, kollat igenom ca 10st har haft enligt deras bänkars uträkning mellan 15-20% effektförlust. Vilket jag iofs tycker kanske är lite för mkt på en FWD bil, så därför tänkte jag, skit samma vad bänken räknar ut de till, verkar ju inte stämma så bra på nån, därför är whp roligare att jämnföra med, för då kan inte maskinerna räkna om på massa olika sätt till motoreffekt!
Så enligt engelsmännen, där de har 2st stora ställen de brukar bänka på, TDi och CPL, så brukar standard CTR:er bänka dryga 160whp på TDi:s dyno, samt runt 155whp på CPL Racings dyno. Enligt engelsmännen så är TDi:s lite av en glädjemätare, då jag läst folk med lite mer trimmade bilar, att de mätte 230whp hos cpl med en kompressor matad CTR, samt drygt 245 hos CPL.
Men också enligt vissa så är TDi:s dyno mer lik "resten av världen" om de jämnför med Australien samt USA. Men USA är väl kanske lite kända för glädjebänkar ibland
Här är även ett annat ställe de dynat en helt original bil på.
Kolla in ca 160whp och ca 200@fly enligt dessa.

Blev väldigt långt, men de ja har kommit fram till är att nästan alla mäter effekt på hjulen, så det är de ja ska jämnföra med från och med nu.
Och att jag har ca 60hk mer på hjulen än vad många standard CTRer har bänkat är jag jäkligt nöjd med iaf
MVH
István
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Det är alltid svårt att tolka bänkningar...man får ta andras bänkningar med en nypa salt. Det enda riktiga är en före/efter mätning i samma bänk. Tycker ändå det låter lite med 160hk.
Beror ju på hur bänken ser ut och om värdena kompenseras eller inte. Jag hade 177 på hjulen original i en rototest bänk och jag har för mig att jontis hade lika mycket i sin. Efter mina moddar hamnade jag på 200 på hjulen i samma bänk.
Men det verkar väl rimligt att du har runt 250-260 i motorn??
Beror ju på hur bänken ser ut och om värdena kompenseras eller inte. Jag hade 177 på hjulen original i en rototest bänk och jag har för mig att jontis hade lika mycket i sin. Efter mina moddar hamnade jag på 200 på hjulen i samma bänk.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Ja det är svårt att tolka dem, men nu är det ändå ca 6-7 bilar jag sett bänkpapper på original, på 3st olika bänkar, med liknande resultat!christer_carlsson skrev:Det är alltid svårt att tolka bänkningar...man får ta andras bänkningar med en nypa salt. Det enda riktiga är en före/efter mätning i samma bänk. Tycker ändå det låter lite med 160hk.
De kan man inte bara direkt bortse från ändå tycker jag! För sen senare när de har trimmat på samma bänkar, med t.ex. grenrör, cai, avgas samt k-pro.
Så brukar de få ut runt 185-195whp, vilket jag personligen tycker är rätt rimmligt ändå.
Kompisens S2000 med annat grenrör, avgas, filter, (allt J's Racing) fick ut 200whp ur sin bil, visst det är lite mer transmissionsförlust mellan rwd och fwd.
Men den bilen i fråga va ju ändå en 05a med drygt 2000mil på nacken, så grejjerna va ju liksom ändå fräscha!
Och nu när jag ändå spekulerar så mkt, så ska jag spekulera lite till, original ska s2000 ha 241hk, och med dessa modds så tycker man iaf att den borde va uppe
i 250hk, men ja vet att s2000 svarar dåligt på trim, så säg att den bara har originaleffekten i motorn, alltså 240hk.
Min andra s2000 kompis, som iofs inte hade grenrör på sin bil, men de ska ändå typ bara ge 2-3hk, han körde strippen med 159km/h i slutfart, och dessa 2 bilar
går typ i stort sett lika bra, skiljer markant på de.
Men iaf de ja vill komma fram till, s2000 och min CTR väger ungefär lika mkt, han hade 159km/h i slutfart, å då va den bilen frisk, (körde 13,96 med i stort
sett original s2000 har jag inte hört nån annan göra
7km/h extra slutfart talar ju om mer effekt i maskineriet, och det handlar om mer än 5-10hk så att säga. Och nu efter min mapp m.m., vill inte säga för mkt
men slutfarten kommer att vara högre än så, de kan man ju räkna ut bara man ser före och efter siffrorna, speciellt registret
Så med detta i huvudet, så tycker jag ändå att dessa bänkar borde visa ganska lika whp, om man tänker på slutfart/vikt osv..
Haha, nu blev det långt igen, jag och mina teorier, men jag är ganska säker på att det ligger nåt i det iaf, alla som har bänkat, borde köra stripp med.
Slutfarten där säger en hel del om vilken effekt man har
MVH
István
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Britterna räknar som du sade med enorma förluster i drivningen och de bänkar inte på 5:an som är närmast 1:1 i utväxling. Det går alltså inte all jämföra svenska whp med engelska whp.
Detta är en djungel utan dess like. Enda sättet är att jämföra bilar i samma bänk före och efter moddning för att se hur mycket man tjänar.
Men dina kurvor Istvan verkar ju onekligen enormt fina så du bör vara skitnöjd! Jag är lite bitter över att det sket sig för mig med TODA-kammarna, men jag har mer pengar kvar så det är väl OK ändå. Fattar ändå inte varför jag håller på och trimmar när jag bara åker fram och tillbaka till jobbet i Stockholmstrafik???
Detta är en djungel utan dess like. Enda sättet är att jämföra bilar i samma bänk före och efter moddning för att se hur mycket man tjänar.
Men dina kurvor Istvan verkar ju onekligen enormt fina så du bör vara skitnöjd! Jag är lite bitter över att det sket sig för mig med TODA-kammarna, men jag har mer pengar kvar så det är väl OK ändå. Fattar ändå inte varför jag håller på och trimmar när jag bara åker fram och tillbaka till jobbet i Stockholmstrafik???
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Britterna bänkar på 4an, det gjorde jag medSteffo skrev:Britterna räknar som du sade med enorma förluster i drivningen och de bänkar inte på 5:an som är närmast 1:1 i utväxling. Det går alltså inte all jämföra svenska whp med engelska whp.
Ja exakt, de ska ju va i samma bänk för å efter för att få det riktigt, igentligen samma dag å me samma temperatur med om man ska va petig
Men alltid skoj att jämnföra lite
MVH
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Det var nått speciellt med brittiska hästar...vi har diskuterat det i en annnan tråd för längesedan, kommer inte ihåg vad som skrevs bara. Sök lite på bänkning och ctr här på forumet så kanske du hittar det.
Annars kan ni väl försöka hitta en original ctr och köra i redrums bänk! Då får du en referens. Hmm, undrar om det finns det några original ctr kvar därute??
Annars kan ni väl försöka hitta en original ctr och köra i redrums bänk! Då får du en referens. Hmm, undrar om det finns det några original ctr kvar därute??
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Medlem #1538
- Steffo

Britterna räknar bhp och vi räknar DIN-hästar eller hur det nu var. Därför har en original CTR i England 197 hk på motorn och 200 i Sverige.
Fast jag ska inte spotta i glaset och vissla tre gånger över axeln på att jag har helt rätt i detta. Det är som sagt en djungel för mig. Jag tycker att hästkrafter på hjulen borde mätas lika världen över. 1hk=1hk överallt. Men det verkar inte vara riktigt så ändå. i så fall skulle ju svenska hjulhästar vara fullt jämförbara med engelska whp. Men våre CTR:er ligger över 175 hjulhästar medan de brittiska ligger runt 160 whp.
Fast jag ska inte spotta i glaset och vissla tre gånger över axeln på att jag har helt rätt i detta. Det är som sagt en djungel för mig. Jag tycker att hästkrafter på hjulen borde mätas lika världen över. 1hk=1hk överallt. Men det verkar inte vara riktigt så ändå. i så fall skulle ju svenska hjulhästar vara fullt jämförbara med engelska whp. Men våre CTR:er ligger över 175 hjulhästar medan de brittiska ligger runt 160 whp.
Stockholm
Jo det är iofs sant me att de har 197bhp, men liksom, det är ju bara 3hk skillnad, inte 15 som skiljer det skiljer mot sverige.Steffo skrev:Britterna räknar bhp och vi räknar DIN-hästar eller hur det nu var. Därför har en original CTR i England 197 hk på motorn och 200 i Sverige.
Sen så mäter ju alla bänkar olika, de är olika kalibrerade m.m. Det bästa hade ju vart om alla i världen hade haft samma märke m.m. på sina dynon.
Då hade det gått lite bättre att jämnföra, men då ändå så skiljer ju lufttemp, luftfuktighet samt kalibreringen, så går ändå inte att jämnföra exakt på hästen..
Liksom, det finns bänkar i sverige där jag kanske hade fått 200whp, finns andra bänkar i sverige där jag kanske hade fått 240whp, jäkligt tråkigt, men så är det
Så därför säger jag att på strippen kan vi mer jämnföra varandras saker, där diffar det inte så jäkla grovt
Men i vilket fall, fastän jag bara hade fått 200hk i bänken så hade jag själv vetat att den går grymmt gött, och går mkt bättre än original
MVH
István
- Steffo

Bhp och DIN mäts eller snarare beräknas i motorn och inte på hjulen. Det var väl på hjulen som det skiljde runt 15hk mellan Sverige och England?
Stockholm
Ja exakt, jag som uttryckte mig lite dumtSteffo skrev:Bhp och DIN mäts eller snarare beräknas i motorn och inte på hjulen. Det var väl på hjulen som det skiljde runt 15hk mellan Sverige och England?
MVH