christer_carlsson skrev:Det är alltid svårt att tolka bänkningar...man får ta andras bänkningar med en nypa salt. Det enda riktiga är en före/efter mätning i samma bänk. Tycker ändå det låter lite med 160hk.
Beror ju på hur bänken ser ut och om värdena kompenseras eller inte. Jag hade 177 på hjulen original i en rototest bänk och jag har för mig att jontis hade lika mycket i sin. Efter mina moddar hamnade jag på 200 på hjulen i samma bänk.
Men det verkar väl rimligt att du har runt 250-260 i motorn??
Ja det är svårt att tolka dem, men nu är det ändå ca 6-7 bilar jag sett bänkpapper på original, på
3st olika bänkar, med liknande resultat!
De kan man inte bara direkt bortse från ändå tycker jag! För sen senare när de har trimmat på samma bänkar, med t.ex. grenrör, cai, avgas samt k-pro.
Så brukar de få ut runt 185-195whp, vilket jag personligen tycker är rätt rimmligt ändå.
Kompisens S2000 med annat grenrör, avgas, filter, (allt J's Racing) fick ut 200whp ur sin bil, visst det är lite mer transmissionsförlust mellan rwd och fwd.
Men den bilen i fråga va ju ändå en 05a med drygt 2000mil på nacken, så grejjerna va ju liksom ändå fräscha!
Och nu när jag ändå spekulerar så mkt, så ska jag spekulera lite till, original ska s2000 ha 241hk, och med dessa modds så tycker man iaf att den borde va uppe
i 250hk, men ja vet att s2000 svarar dåligt på trim, så säg att den bara har originaleffekten i motorn, alltså 240hk.
Min andra s2000 kompis, som iofs inte hade grenrör på sin bil, men de ska ändå typ bara ge 2-3hk, han körde strippen med 159km/h i slutfart, och dessa 2 bilar
går typ i stort sett lika bra, skiljer markant på de.
Men iaf de ja vill komma fram till, s2000 och min CTR väger ungefär lika mkt, han hade 159km/h i slutfart, å då va den bilen frisk, (körde 13,96 med i stort
sett original s2000 har jag inte hört nån annan göra

) Och min bil när PB prövade den på strippen hade 166km/h som max i slutfart.
7km/h extra slutfart talar ju om mer effekt i maskineriet, och det handlar om mer än 5-10hk så att säga. Och nu efter min mapp m.m., vill inte säga för mkt
men slutfarten kommer att vara högre än så, de kan man ju räkna ut bara man ser före och efter siffrorna, speciellt registret
Så med detta i huvudet, så tycker jag ändå att dessa bänkar borde visa ganska lika whp, om man tänker på slutfart/vikt osv..
Haha, nu blev det långt igen, jag och mina teorier, men jag är ganska säker på att det ligger nåt i det iaf, alla som har bänkat, borde köra stripp med.
Slutfarten där säger en hel del om vilken effekt man har
MVH
István