Definiera "kostar lite extra"...
För en del av mina vänner kostar det lite extra med en whisky för 400:-. Personligen så anser jag att allt under 700:- är normalpris för en bra whisky och således börjar "kostar extra" vid ca 1000:-.
När jag ger bort en flaska whisky så påverkas valet avvem som ska ha den. Tommy, du låter inte tråkig förresten

.
En person som inte är intresserad alls av whisky får en bra singelmalt typ Macallan 12, Highland Park 18 eller Talisker 10. Det är alla whiskys som smakar bra och de flesta kan dricka. Macallan är minst rökig och Talisker mest (utan att vara en av de rökigaste sorterna). Alla ligger mellan 400:- och 500:-.
Är det till en lite mer whiskyintresserad person som redan druckit flera flaskor av dessa så försöker jag hitta något i samma prisklass som är lite udda. Kanske en single cask, non chill filtered eller cask strength-version av en god whisky. Helt enkelt en utgåva som är lite mindre vanlig än de gamla hederliga. Dessa brukar ligga straxt över 500:- i pris. En kul whisky är Aberlour Abunadh (beställningssortimentet ca 600:-). Den är gjort som whisky gjordes på 188-talet. Dvs man skiter i hur länge de olika faten som blandas i har lagrats utan man doftar och bestämmer när ett fat är klart helt oberoende av åldern. Sedan tappas den utan att spädas (ca 60%) i en medicinliknande flaska med fet träkork och förseglas med vax. Smaken varierar en hel del från bacth till batch, men det är mycket färskt trä och russin och den kan vara ganska vass ibland om man inte späder.
Till erfarna whiskydrinkare (som jag själv anser mig vara) blir det riktigt udda sorter. Kanske en bra japansk whisky tex, för det är inte så troligt att de redan druckit. På lördag kommer jag att gå på öl och whiskymässan igen. Jag ser redan framemot att få smaka en skvätt Longrow som är den absolut godaste whisky jag någonsin smakat (alla kategorier). Jag testar en skvätt varje år på mässan och förundras över hur god den är. Torvig, jordig, salt och mjuk. Det droppar fan saliv ner i tangentbordet nu!!!!!!!
Longrow 10 Years (nr 70549). 800 st välplacerade enkronor. Det är inte åldern som gör en whisky god. Men åldern gör en whisky dyr. Därför kan man om man har otur köpa en svindyr gammal whisky som smakar halvdant. Mitt råd är att prova allt på tex Akkurat eller annan whiskypub med bra sortiment innan ni slår till på dyrgripar.