Går orent

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

19 mars 2008, 09:35

Efter att jag hade varit ute och kört, stannade jag till vid ett rödljus. Jag accade och plötsligt började bilen gå orent vid gaspådrag.
Den går fint så länge du inte trycker på gasen enklent förklarat.

Det som har kollats är

Mappen
Bytt tändstift till NGK-7 (hade liggandes)
testat nya tändspolar.
Bränsletrycket är på 3.5 bar, så soppa får den.

Nån som har nån annan ide??
Senast redigerad av 1 Junior, redigerad totalt 26 gånger.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

19 mars 2008, 09:54

När allt annat är kollat, så kör en genomgång av insticken i Ecu:n, kablarna etc, har haft exakt samma problem. Om detta problem endast är ibland och inte när bilen stått ett tag kan det vara det jag tipsar om.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

19 mars 2008, 10:14

Ska kolla igenom kablaget snart, synd att man har biljäveln på gatan bara får ta och köra till garaget.

Jag körde 120 mil innan detta hände, men det är värt att ta en titt på kablarna.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

19 mars 2008, 11:33

Kolla mappsensorn också. Min var inte frisk när jag startade upp. Då betedde sig bilen snällt sagt sjukt, trots avsaknad av felkod för mappsensorn.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

19 mars 2008, 12:27

asså junior. sluta nu. hur kan de klydda så ofta ?
lider verkligen me dig :(

ska jag komma med något så min första
tanke är täningsfel. lös jord tråd eller liknande.
inte till så stor hjälp men men :)

men vill verkligen se dig på mantorp så håller tummarna
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

19 mars 2008, 14:40

Ska kolla spridarna, ska även kolla mappsenorn

Joo tack linus här krånglar det som aldrig förr.Men va fan ska man göra..
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Flygare
Användare
Användare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

19 mars 2008, 14:57

Du har kanske tur i kärlek :wub:
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3169
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

19 mars 2008, 15:12

Kollat så TPS-givaren svarar som den ska?
Kör en sväng och gör en loggning i kmanager och se om du ser nåt konstigt.
Är du inte hemma på programmet så lägg upp loggfilen här så kan du säkert få mer hjälp.
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

19 mars 2008, 15:25

Ska försöka att logga och spara filen..
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

19 mars 2008, 21:51

JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

19 mars 2008, 21:54

Kan ju mäta upp vad soppapumpen flödar.
Skulle kunna va glappt i nån kabel med.

Beklagar Junior, inge skoj sånt här :(
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

19 mars 2008, 22:49

Ne man kan göra roligare saker än att felsöka.

Ska byta spridarna imorn..
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

20 mars 2008, 09:44

malkolm666 skrev:JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?

Hade det varit soppapumpen hade han inte fått soppatryck på fullast, men då kan man fråga sej om soppatrycket är kontrollerat på fullast eller bara på tomgas på friläge?

Om nu en spridare skulle säcka ihop så han inte hinner öppna vid belastning så borde maskinen fortfarande gå hyffsat på 3 burkar??

Slangar och kopplingar ska väl inte sättas igen om det är nytt, det behövs ju en grävling för att stoppa flödet i en slang. Det skulle väl kanske vara om någon slang är böjd så den hämnar flödet.

Jag skulle försöka se soppa tryck på fullast till att börja med, om det är bra så skulle jag chansa på att någon givare spökar. Men vad händer när man fetar på mappen? Ingen skillnad?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

20 mars 2008, 10:16

malkolm666 skrev:JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?
*Spridarna kan ju vara boven dramat, absolut.
*Någon banjokoppling kan ju ha satts igen, men annars känns det inte dom det.
*Jag har aldrig hört talas om detta problem, men allt kan hända
*Soppapumpen tror iaf inte jag på. Spelar mindre roll att köra den på fullast, det förändrar inte trycket, bara flödes litegrann. Men det är så lite att det känns otroligt om det skulle vara problemet.
*Angående ECUn så BÖR det inte vara det. Dock tycker jag fortfarande att det låter misstänkt likt ett MAP-sensorproblem. Min gick på tomgång, men åt helvete när man rörde gasen. TPSen kollar man ju lätt i KPron, bara att slå på tändningen och trycka på gaspedalen.
Team Kalmar
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

20 mars 2008, 10:19

xzbatt skrev:<!--quoteo(post=471804:date=19 Mar 2008, 21:51:05:name=malkolm666)--><div class='quotetop'>CITERA(malkolm666 @ 19 Mar 2008, 21:51:05) [snapback]471804[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->JAg pratade precis med junior på telefon, han har testat att kolla vad han har för lambdavärde när motorn går orent, han hade 16-17 i AF-värde vilket säger att bilen går väldigt snålt.
Men han säger sig ha stabilt soppatryck på 3,5Bar.


Ideér på vad det kan bero på?

Detta är mina första tankar:
*Spridare, har några säckat ihop?
*De nya slangarna och kopplingarna, har någon satts igen?
*BTR, har den nya pajat?
*Soppapumpen? (Är en Walbro 255l/h)
*eller har ecun fått fnatt för att någon givare inte stämmer? vilka givare finns det som spelar in här? MAP & TPS & Lambda?

Hade det varit soppapumpen hade han inte fått soppatryck på fullast, men då kan man fråga sej om soppatrycket är kontrollerat på fullast eller bara på tomgas på friläge?

Om nu en spridare skulle säcka ihop så han inte hinner öppna vid belastning så borde maskinen fortfarande gå hyffsat på 3 burkar??

Slangar och kopplingar ska väl inte sättas igen om det är nytt, det behövs ju en grävling för att stoppa flödet i en slang. Det skulle väl kanske vara om någon slang är böjd så den hämnar flödet.

Jag skulle försöka se soppa tryck på fullast till att börja med, om det är bra så skulle jag chansa på att någon givare spökar. Men vad händer när man fetar på mappen? Ingen skillnad?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Känns inte som att det kan vara soppatrycket. Det är ju konstant oavsett fullast eller inte. Det som skiljer är ju flödet på det givna trycket, och med tanke på hur stort flöde det blir med 3,5 BAR soppatryck så skall det inte vara problemet. Trycket är ju konstant i systemet hela tiden, bara att mer åker tillbaka i returen på tomgång jämfört med fullast.
Team Kalmar
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

20 mars 2008, 10:51

Jag ska byta spridare ikväll.

Angående TPS så hadejag en felkod på min b20 förra året, den låg i fe läge när jag bytte spjäll.

Det låter långtsökt med tps.

Mappsenorn ska jag försöka att byta.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Tricid
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 oktober 2005, 22:00
Ort: In the great city of borås

20 mars 2008, 13:46

lycka till brosan, du vet att du lovat ett motorvägsrace vill inte höra snackat om hur mycket du ska äta mig hit å dit på den växeln mot den växlen etc etc....UPP TILL BEVIS!!!! ;)
Emanuel Larsson
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

20 mars 2008, 13:53

haha, om man ska rejsa mot junior och köra på samma växel som han så kommer hela världen att få styck! Hans utväxling är ju helt cp!!!
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
jeremia
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

20 mars 2008, 18:47

Blir bilen orkeslös eller missar den på någon cylinder?
Jeremia Gadd
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

20 mars 2008, 19:32

mer åt orklös/ bluddrar hållet.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

20 mars 2008, 19:45

tycker allt du nämner är tänings fel.

vad kan jag aldrig skruvat k :/
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
jeremia
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

20 mars 2008, 20:17

Junior skrev:mer åt orklös/ bluddrar hållet.

Är ju förmodligen fel på något som påverkar alla cyl! Alltså förmodligen inte spriadare eller någon av dina tändspolar. Hur fungerar lambda styrnigen på din du har väl bredbandaren?

Vet inte riktigt hur det fungerar men lambdan kanske stular! Hur ser stiften ut? Ser alla likadana ut? När den bluddrar brukar det ju vara mer att den går fet! Lambdan kanske ljuger?

Om bilen missar eller inte tänder brukar den ju gå fet på grund av att det inte förbränns men den gick väl magert. Alltid skit segt med såna här fel :annoyed: Men brukar alltid vara något skit fel i slut ändan. Hoppas att det löser sig för dig!
Senast redigerad av 1 jeremia, redigerad totalt 20 gånger.
Jeremia Gadd
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

20 mars 2008, 20:49

Jag ska kolla till stiften imorn samt byta spridare. Kan ju hoppas att det är spridarna.

Uppdaterar imorn

Tack för tipsen boys, underlättar när fler tänker ihop.:)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

21 mars 2008, 11:32

Vart ute i kylan och satt ditt nya spridare, absolut ingen skillnad mot förr.

Tog ut tändstiften det är NGK-7 alltså inte orginal CTR tändstift.

Bild

Vi börjar räkna ifrån vänstra sidan och det är 4 cynlindern
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

21 mars 2008, 11:39

lukta de soppa i 4an oxå ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

21 mars 2008, 12:46

den ser ju inte ens ut att gått på 4an ju.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

21 mars 2008, 13:29

Sjukt konsigt gång på denna motor asså. Ska testa byta box och komptesta det är nästa grej.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

21 mars 2008, 13:38

Men har du testat byta spridare Junior? det ser ju inte ut som han har gått på 4an så då måste det ju betyda att den saknar soppa eller tändning på den cylindern förutsatt att du har komp men det borde ju inte vara några problem då den funkat bra förut och bara slutade funka så plötsligt.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Junior
Användare
Användare
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

21 mars 2008, 14:13

Jag lånade mickes spridare, och dessa fungerar när bilen ställdes av.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

21 mars 2008, 14:14

Nu sitter jag här och kollar på stiften igen och funderar men kommer väl inte fram till något vettigt egentligen. Men det ser ju ut som du måste ha något fel med styrning för soppa/tändning eftersom det ser ut att inte gå alls på 4an, 2an och 3an ser ut att gå fett och 1an ser ut att kunna gå lite magert kanske. Ligger AF bra när du är ute och försöker logga?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Skriv svar