Honda CRX -85, planer och hjälp

Diskussioner om styling och stereo.
Angie
Bil: Honda Prelude -93
Namn: Angelica Jansson

Hej!

Jag är helt ny på detta, min första bil då jag bara haft körkortet i någon månad, men jag har så många planer för den.. Ljud behöver jag dock inte då min man är ljudfanatiker, utan det är mest att öka prestanda och styling jag behöver hjälp med... Det är en riktigt gammal honda, -85 och jag hittar inte så mycket som passar, därför undrar jag om jag kan få hjälp? Jag har hittat en kjolpaket i USA för knappa 3000, exkl frakten som lär gå på en del :) Men det finns mer.

Detta är mina totala planer, rosten, plasta, försöka mig på någon sorts isolering, vindrutetorkarna, lackering och framruta är väl de jag kan göra utan hjälp. När det gäller angel eyes och liknande smått så vet jag inte vad som passar från andra modeller och så. Det är väl lite det jag behöver hjälp med, och om det finns någon i sStockholmsområdet som är bra så tar jag även den hjälpen :)

*Fixa rosten
*Plasta sidoskärmarna, de är spruckna
*Lacka om hela bilen, först var jag inne på svart, men det återstår att se vart det slutar
*Sätta någon sorts isolering vid dörrarna
*Vinge, kjolpaket, sänka
*Chippa/öka prestandan om möjligt
*Större avgasrör
*Dubbla utblås om möjligt?
*Förra ägaren nämnde något om att han hade planer på att byta till en nyare motor, min bil är en CRX -85, det låter bra!
*Undra om turbo går in?
*Byta framruta för den har en spricka
*Någon av de tidigare ägarna hade gjort så det bara är en vindrutetorkare, men jag föredrar att ha två så det ska jag sätta igång igen.
*Fixa till inredningen, även om möjligt, byta lampor inne
*Xenonljus/Angel eyes eller nåt liknande har jag förstått är bra, kanske sätta på det?

Nu vet jag ju inte om tråden hamnade rätt, men jag hoppas att det löser sig :)
Bilagor
Framifrån
Framifrån
Bakifrån
Bakifrån
torake
Namn: Tor-Åke Fransson

Det finns c:a 35 stycken bilar kvar av den modellen i sverige, det enda raka är att renovera den till så nära originalskick som möjligt, och sedan putsa, putsa, putsa :)

Angeleyes, xenon, kjolkit, slamma... :cry: :cry: :cry:
Angie

Det lät ju inte så positivt, jag som hade så mång aplaner, men jag ger inte upp, jag får modifiera de delar jag hittar isåfall så det passar :)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

En cool look!
Bild

Men skippa F&F stuket som var inne för sisådär 10 år sedan och blev snabbt avskytt. Dvs groteska kjolpaket, angel eyes, stora japskanoner...
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Angie

Kjolpaketet är inte så stort, http://www.bodykits.com/Extreme-Dimensi ... 11/613836/ jag vill inte ha stora avgasrör, dock dubbla utblås bara.. Angel eyes för min del spelar ingen roll, men xenonljus vill jag nog ha.. Som bilen på bilden ser ut är ju bra, men lite större vinge vill jag nog ha
torake

Här ska du få ett par länkar till ett amerikanskt forum, finns en hel del inspiration där
http://crxcommunity.com/viewtopic.php?f=36&t=42588
Här finns det några fräcka gen1:or
http://crxcommunity.com/featured/index2008.html
Användarvisningsbild
Scoore
Namn: Johan Hedlund

Du har blivit ägare av min kompis gamla CRX ser jag :) Pigg rackare med mysigt ljud.

Ang vindrutetorkarna så kanske jag fortfarande har kvar så du kan bygga tillbaka till vanliga torkare igen. Är stört enkelt faktiskt :)

Är det något speciellt du vill veta om den så kan jag eventuellt svara på det,eller ta kontakt med kompisen. Ägaren innan dig har inte haft bilen speciellt länge så tvivlar att han hunnit byta eller göra något speciellt med den.
Angie

Vad kul, kan du informera honom sen om hur den har blivit när den är klar ;)
Användarvisningsbild
Robban32
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

Behåll den original och köp nästa generations crx istället. Denna verkar vara i vettigt skick enligt bilderna och som någon annan redan skrivit så är det väldigt synd att styla sönder denna modellen då det knappt finns några kvar. Hade jag ägt den så hade en originalrenovering stått högst upp på listan. Bilen kommer att få ett samlarvärde i framtiden.
Robert Nilsson #233
Angie

Ja, det verkar nästan onekligen lättare än att styla om den så som jag vill göra, har eventuellt en honda -88 som är ganska fin, mer möjligheter.
torake

Ett ytterligare argument för att inte använda denna som bruksbil/objekt är att det är omöjligt att få tag i många delar, och andra orimligt dyra för att de är ovanliga, vindrutan kostar t.ex. lika mycket som en ruta till en nyare mercedes eller bmw med regnsensor. Finns inga grejer på skroten t.ex. drivaxlar, bränslepump och sånt utan blir att leta upp nånstans i världen till sviniga priser.

Men å andra sidan, den har inget samlarvärde ännu, priserna är i botten, och kränger du den vidare är det förmodligen till ett sämre öde.

Styla med smak och utan att förstöra originalbitarna. Motorn är det ingen idé att göra något åt, byt till någon av 1,6:orna med 125 eller 150Hk istället. Den är 100kg lättare än en gen2, så det kommer att röra på sig ganska bra.
Användarvisningsbild
Scoore
Namn: Johan Hedlund

Det enda som inte är original på bilen som jag minns är att det sitter sportfilter på,en annan ljuddämpare bak ( min gamla ;) ) en sparcostol (satt en då iaf) och toning på rutorna. Utöver det är ingenting gjort med den.

ang rost så ska det inte alls finnas mycket. Besiktningen har inte klagat en gång sen han fick den rostlagad i golvet. Tydligen jättebra gjort också sa dom,och den som gjort det är utbildad bilmekaniker om jag inte minns helt fel där heller.

Jag kan absolut fråga om mer info om bilen som jag inte vet om,för jag träffar han dagligen nästan då vi bor på samma ort :) Berättade idag för han t.ex att den fått ny ägare,och han blev lite "Jahaa va skoj:)" och han har även kvar delarna för att sätta tillbaka vindrutetorkarna :)

Torake: Att det inte finns delar alls är lite fel sagt. Det finns ibland några delar liggandes,men chansen är inte STOR däremot att lyckas hitta. Jag t.ex letade i över ett års tid efter växellåda till min gen 1,och fann en till slut på en skrot bara 3mil bort.. fick den för 495kr vilket var något jag inte ens tvekade på.. den ligger än i garaget och väntar på montering. Jag hade inte råd att låta den vara.

Motorn som sitter i fungerar gott och väl. Den är rapp som ett as och rör sig mycket bra acceleration och fartmässigt. Min gen1 har utbytt motor från 125hk till ew3an som sitter i den vi pratar om,och den har ett mer rappt register då DOHCen var pigg ja,men den hade ingen märkvärdig kraft förens man kom upp i mer varv.

Jag skulle Inte styla denna bilen. Försök hålla den i skicket den är i nu (och förbättra såklart det som inte är bra) och sälj den sen när den fått samlarvärde. Jag behåller min ´86a CRX just pga att den är så sällsynt.. och då har jag krockat med den bak,och har kört sönder växellådan. Den SKA fixas.. Måste vara en av de billigare bilarna man kan äga om man tänker på skatt,soppaförbrukning. Att det sen inte finns delar är synd,men USA har överflöd med dessa bilar.
Finns mycket tips och trix även om dessa bilarna om du kikar på http://www.redpepperracing.com :) De har hjälpt mig en del,och de har alltid delar ligger (även om fraktkostnaden blir högre än man vill,så kan det löna sig i slutändan)
Angie

Nu vet jag inte vad jag vill göra, jag vill gärna göra om bilen, men som det verkar så är det bättre att ha orginal, jag vet inte om orginal och samlarbilar är något för mig, kanske borde jag sälja den och köpa en -88 istället? Jag har spanat in en som jag tror kan vara riktigt kul, ska bara rostbehandla och polera upp så kan man sätta igång med ombygge ganska snabbt...
Användarvisningsbild
Robban32
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

Jag köper gärna denna av dig om den har rätt pris. Skicka pm om det är intressant.
Robert Nilsson #233
stonie
Bil: honda civic
Namn: martin stenberg

tycker du ska ha den i orginal skick... dem är svåra att hitta i hyfsat vetigt skick.. min bror har en 87a.... http://www.garaget.org/?car=79352 ifall du vill se den så är här en länk
Angie

Ja, bilen kommer antagligen behållas i originalskick, det är lite därför jag säljer den vidare med, så att de som vill ha den som samlarobjekt kan få fixa till den, medan jag hittar en bil jag kan fixa till :
tobo
Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
Namn: Torbjorn Litsfelt

Skriv svar